رزولوشن چیست؟ نحوه افزایش رزولوشن تصویر و مقایسه دوربین هایی با وضوح تصویر پایین و بالا

کسانی که با دوربین ها سر و کار دارند با کلمه رزولوشن آشنا هستند که در واقع به معنای وضوح یا وسیله ای برای میزان کیفیت است. البته وضوح تصویر را در مواردی، مثل خطوط، صدا، فضا و… هم تعریف می کنند؛ ولی در اینجا منظور ما وضوح تصویر می باشد‌. قطعا همه ی ما دو عکس مثل هم ولی با کیفیت متفاوت را مشاهده کرده ایم. چه در سایت ها یا گوشی و… متوجه شده ایم که عکس با کیفیت جزئیات بیشتری را نسبت به عکس بی کیفیت نشان می دهد؛ در واقع کار resolution همان تنظیم میزان کیفیت تصویر است.

تفاوت استفاده از وضوح تصاویر پایین و بالا
تفاوت استفاده از وضوح تصاویر پایین و بالا

انواع واحدهای وضوح تصویر

در بیان وضوح تصویر چند واحد معروف وجود دارد که عبارتند از:

  • dpi یا نقطه در اینچ
  • lpi یا خط در اینچ
  • Ppi پیکسل در اینچ
  • PDD

نقطه در اینچ را بیش تر برای گرافیک استفاده می کنند و خط در اینچ را برای حکاکی اثر چاپ یا لیتوگرافی روی برگه آلومینیومی بهره می برند.

عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است

نقش پیکسل در وضوح تصویر

یکی دیگر از واژه هایی که در مورد رزولوشن باید بدانید پیکسل می باشد که کوچکترین جزء تصویر محسوب می شود. در تعریف دیگر باید گفت که پیکسل از تصاویر مربعی بسیاری تشکیل شده است که این تصویر ها به یکدیگر چسبیده اند. اگر تصویر را خیلی کوچک یا زوم کنید به قدری که واحد های کوچک باقی بمانند، مربع های کوچکی را می بینید که رنگ آن ها کاملا مشخص است.

میزان وضوح تصویر یک دوربین عکاسی با کیفیت
میزان وضوح تصویر یک دوربین عکاسی با کیفیت

نحوه افزایش وضوح تصاویر

روشی وجود دارد که از طریق آن می توان کیفیت تصاویر را چند برابر کرد، در تمام این روش هایی که برای افزایش کیفیت تصاویر انجام می شود، شبیه سازی پیکسلی هم وجود دارد. زمانی که تصاویر با کیفیتی در دسترس ندارید می توانید با resolution، وضوح آن را بهتر کنید. روش های افزایش کیفیت تصاویر، شامل موارد زیر هستند؛

  • افزایش کیفیت عکس ها از طریق فتوشاپ

در برنامه فتوشاپ ابزار هایی وجود دارد که می تواند مشکل کیفیت را برطرف سازد.

  • افزایش کیفیت توسط high pass
  • کم کردن نویز عکس توسط Reduce noise
  • واضح کردن عکس با فیلتر unsharp mask
  • افزایش کیفیت عکس از طریق تلفن همراه و برنامه های مخصوص آن

اگر به هر دلیلی نمی توانید با فتوشاپ این کار را انجام دهید، می توانید از برنامه های اندرویدی استفاده کنید که کار با آن خیلی ساده تر است.

  • بهبود کیفیت عکس به کمک سایت ها

می توانید به چند سایت که تخصص انجام این کار را دارند مراجعه کنید؛ برخی از سایت ها با برخورداری از هوش مصنوعی، رزولوشن عکس را افزایش می دهند که این کار را فقط با چند کلیک ساده می توان انجام داد.

اگر طراح هستید و قصد طراحی پروژه ای را دارید باید بدانید که تمام عکس های برداشته شده حتما با کیفیت باشند؛ اما در صورتی که عکس ها کیفیت جالبی نداشتند، پس این مورد، یعنی کمک از طریق سایتی معتبر می تواند کار شما را راحت تر کند.

 

مقاله مرتبط:

تفاوت های پیکسل و وکتور

رابطه ی وضوح تصویر و کیفیت عکس ها
رابطه ی وضوح تصویر و کیفیت عکس ها

دوربین های دارای رزولوشن بالا چه ویژگی هایی دارند؟

  1. یکی از بهترین ویژگی های دوربین هایی که وضوح تصویر بالا دارند این است که بیش ترین انتخاب توسط مردم را دارند، چون ابعاد خروجی تصاویر آن بزرگ است. زمانی که نیاز به چاپ یه عکس بزرگ با درج تمام جزئیات را دارید، وضوح تصویر می تواند نیاز شما را بر طرف کند.
  2. اگر به صفحه نمایش ۸.۳ مگاپیکسل و دستگاه های ۳۳.۲ مگاپیکسل توجه کنید متوجه کیفیت فوق العاده آن می شوید؛ به طوری که تمام جزئیات را به نمایش می گذارد.
  3. یکی دیگر از ویژگی های دوربین هایی با رزولوشن بالا این است که می توان سایز را با استفاده از آن تغییر داد؛ چرا که یکسری تغییرات اندازه در این دوربین ها وجود دارد که اغلب به آن resampling می گویند. در واقع این الگوریتم نرم افزاری را برای کاهش سایز پیکسل ها استفاده می کنند. این تکنیک تغییر اندازه دارای مزایای بسیاری می باشد که به طور کلی منجر به کاهش نویز تصاویر و از بین بردن مشکلات فوکوسی می شود. این مورد به این منظور ذکر شد که بدانید همه دوربین ها با رزولوشن بالا نویز تصاویر را افزایش نمی دهند.
  4. دوربین هایی که وضوح تصویر بالایی دارند از گزینه های کراپ برخوردار هستند؛ بنابراین از آن جایی که تصویر ها با مقدار زیادی پیکسل ثبت می شوند می توان تصاویر را تا حد زیادی کراپ کرد و کیفیت تصاویر را بالا برد.
قیمت دوربین های عکاسی با وضوح تصویر بالا
قیمت دوربین های عکاسی با وضوح تصویر بالا

ویژگی دوربین های دارای رزولوشن پایین

رزولوشن های پایین در دوربین می تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد.

  1. یکی از مزایای این resolution ها کوچک بودن فایل ها است که در نهایت راحت تر می توان آن را ویرایش کرد. به طوری که برای ویرایش می توانید به سیستم های قدیمی تکیه کنید. هر چقدر فایل ها کوچکتر باشند ، فضای ذخیره سازی کاهش می یابد، پس شما می توانید از فضای ذخیره سازی و پشتیبانی کمتر بهره ببرید.
  2. دوربین هایی که resolution پایینی دارند نیازی به کوچک کردن تصاویر نیست؛ در نتیجه سرعت کار افزایش پیدا می کند.
  3. برای فایل های کوچک از فریم ریت بالا استفاده می شود. در نهایت این امکان را برای دوربین به وجود می آورد که از حیات وحش و محیط های ورزشی و … که برای ثبت تصاویر نیاز به فریم ریت بالا دارند، استفاده شود.
  4. وضوح تصویر پایین در دوربین ها منجر به پنهان شدن مشکلات فوکوس و لنز می شود. اگر دوربین قابلیت ثبت جزئیات را نداشته باشد؛ در نهایت نمی تواند مشکلات فوکوس را نمایان کند. پس اگر پروژه ای در دسترس دارید که به تصاویری با کیفیت بالا نیاز دارد به دوربینی با رزولوشن پایین نیاز دارید.

و اما معایب دوربین هایی که دارای رزولوشن پایین هستند، شامل:

  1. امکان کراپ تصویر وجود ندارد، چون کیفیت آن از بین می رود.
  2. در نتیجه کراپ نشدن عکس ها، باعث می شود تا اندازه خروجی تصاویر محدود شود.
  3. پیکسل های زیادی را برای شروع ندارید.

 

همچنین بخوانید:

تنظیمات دوربین عکاسی در شب و نکات مهم

بهترین وضوح تصویر برای ثبت تصاویر
بهترین وضوح تصویر برای ثبت تصاویر

سخن پایانی

وضوح تصاویر دیجیتالی که اصطلاحا به آن resolution گفته می شود را برای دوربین ها، تلویزیون و … استفاده می کنند. سایز و ابعاد تصاویر دیجیتالی که دوربین تولید می کند اغلب چند مگاپیکسل یا چند میلیون پیکسل است که در یک عکس ثبت می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *