خطوط افقی و عمودی در عکاسی و  استفاده از آن

خطوط افقی و عمودی در عکاسی

استفاده از خطوط افقی و عمودی در عکاسی

در بسیاری از اجسام، خطوط افقی و عمودی وجود دارد و می توان از آنها برای تکنیک های عکاسی و زیبایی تصاویر استفاده کرد. خطوط افقی در هر چیزی که ما میبینیم وجود دارد و اساس هر ترکیبی است. اگر خطوط در عکاسی به صورت مستقیم وجود نداشته باشد، با قاب افقی یا عمودی حاوی آنها محدود می‌شوند. درک تاثیری که یک خط افقی روی عکس میگذارد مهم است تا درک بهتری از نحوه استفاده موثر از آن داشته باشید.

خطوط افقی

خطوط در عکاسی به صورت افقی به تصویر حس پایداری و توقف را می دهد. خطوط افقی می توانند نشان دهنده دوام برای مدت طولانی باشند. استفاده از خطوط در عکاسی به صورت افقی در عکاسی برای طبقه بندی جزئیات عکس و جهت دادن به تصاویر راه عالی ای بنظر می رسد. اگر از یک جسم به تنهایی عکس بگیرید، نمی توانید به راحتی خطوط آن را ببینید اما زمانی که چندین شیء را در کنار هم ببینید، به دلیل داشتن ارتفاع متوجه خطوط عمودی و افقی آن می شوید. هر چه دوربین دورتر شود، خطوط موجود در تصویر، بهتر درک می شوند. قد یا ارتفاع عامل بسیار مهمی در ساخت این اثر است زیرا خطوطی را به شما نشان می دهد که در غیر این صورت به نظر نمی رسیدند.

خطوط افقی در عکس

در شهری ساخته شده مانند واشنگتن دی سی برای پیدا کردن یک خط مستقیم افق تلاش می کنید، اما وقتی از ارتفاع برخوردار شوید، یک افق بسیار واضح ظاهر می شود. این همچنین خطوط اضافی از جاده ها و مسیرهای داخل عکس را نشان می دهد. عکس های دارای افق حس قوی مکان را نشان می‌دهند. گاهی حتی کوچکترین کنتراست در تصویر، خطوط ایجاد می کنند.

کنتراست (مانند روشن و تاریک، بزرگ و کوچک، روشن و کسل‌کننده) وقتی در تصویر در پیش‌زمینه قرار می‌گیرد، بیشترین تاثیر را دارد، زیرا در آنجا بزرگ‌ترین ظاهر می‌شود. عکس‌هایی با کنتراست خوب، حس جهت و حرکت قوی را نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: عکاسی تبلیغاتی و انواع عکس تبلیغاتی

خطوط عمودی

خطوط در عکاسی به صورت عمودی نشان دهنده قدرت و استحکام هستند و همچنین می توانند نماد رشد باشند. زمانی معنی این خطوط عمیق تر می شوند که کادر بندی عمودی داشته باشند و همین کادربندی باعث تاکید بیشتر بر ارتفاع و بلندی آن سوژه می شود. اگر خطوط در عکاسی به صورت عمودی در کادر افقی قرار گیرند، کمی غیرمنتظره و بی تاثیر است. بهترین کار این است که خطوط به صورت موازی در کنار هم قرار گیرند (کادر عمودی و خطوط عمودی در تصویر).

بهتر است برای نمایش دادن خطوط در عکاسی به صورت عمودی در تصویر از قانون یک سوم استفاده کنید. خطوط عمودی در عکس بویژه در مرکز تصویر باعث می شود که تصویر به دو قسمت تقسیم گردد. ممکن است این کار تصویر را کمی زیبا نشان دهد اما ممکن است دو تکه جدا از هم را نشانمان دهد. بهتر است خطوطی عمودی پشت هم تکرار شوند و موجب تشکیل بافت خاصی در تصویر گردد. در نهایت با رعایت این نکات جلوه ای زیبا به تصویر داده می شود و زیبایی آن را دوچندان می کند.

کنتراست با خطوط عمودی در عکاسی
کنتراست با خطوط عمودی در عکاسی

قانون تقارن در عکاسی

در عکاسی قانونی وجود دارد که موجب هماهنگی در دید می شود که به آن قانون تقارن می گویند. اگر عکسی را که به صورت ساده ثبت کرده اید با خط تقارن جدا کنید متوجه زیبایی این هماهنگی خواهید شد. در عکاسی، تقارن زمانی ظاهر می‌شود که بخش‌هایی از ترکیب بندی شما منعکس کننده بخش‌های دیگر باشد. زمانی ایجاد می شود که دو نیمه از صحنه شما یکسان به نظر برسند و یکدیگر را متعادل کنند. تقارن چیزی را تمیز، متناسب و متعادل تعریف می کند و باعث می شود که تصاویر مرتب و بالینی به نظر برسند.

جهت مشاهده نمونه عکس های تبلیغاتی و سفارش عکس صنعتی از محصولات لطفا از صفحه عکاسی صنعتی دیدن نمایید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *