اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

زمانی که از طراحی کاتالوگ یا هر نوع طراحی صحبت می­کنیم اولین چیزی در ذهن خیلی از ما نقش می­بندد یک پالت رنگی است. آیا از اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ مطلع هستید یا فکر می­کنید از هر رنگی میتوان در کاتالوگ استفاده کرد؟

انتخاب رنگ مناسب و درست  یکی از عوامل حیاتی در جذابیت کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و … است که می تواند مشتریان بالقوه را به سمت شما سوق دهد همچنین انتخاب رنگ اشتباه در ترکیب شما می­تواند به همان اندازه تاثیر منفی روی کسب و کار شما بگذارد.

از جمله راه های برند سازی و نمایش کسب و کار شما ایجاد تعامل بصری است و هنوز هم رنگ های مختلف دارای معنا و هویتی هستند که اغلب تحت تاثیر عوامل فرهنگی هستند  بنابراین شما برای انتخاب رنگ مناسب بهتر است کمی روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید سپس ترجیحات شخصی را در نظر بگیرید.

 

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در برندسازی

امروزه تمامی کسب و کار های کوچک و بزرگ  درگیر تبلیغات در تمامی بستر ها اعم از شبکه های مجازی، وب­سایت ها، رسانه های، تبلغات بومی و … هستند که طبق استراتژی تبلیغاتی آن ها برنامه ریزی و اجرا می­شوند.

در هر گونه تبلیغاتی که جلوه ی بصری دارد؛ اولین موردی که جلب توجه می­کند طیف رنگی استفاده شده در آن است. معمولا شرکت ها از یک رنگ تجاری برای برند سازی استفاده می­کنند و برای تبلیغات نیز آن رنگ را به عنوان رنگ اصلی در نظر می­گیرند و رنگ های دیگر را به عنوان رنگ مکمل استفاده می­کنند.

با این توصیف ها اگر تا کنون به فکر رنگ سازمانی برای حرفه خود نبودید و فقط با سلیقه شخصیتان رنگها را در تبلیغاتی که جلوه بصری دارند انتخاب می­کرد بهتر است به فکر یک رنگ اصلی برای برند سازی باشید.

هنگام انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ نیاز است که با توجه به استراتژی، هدفتان از تبلیغات و همچنین شناخت مشتریان یا مخاطبانتات آن را انتخاب کنید بهتر است برای این کار کمی وقت صرف کنید و خیلی سریع تصمیم نگیرید؛ البته که در هنگام انتخاب رنگ برای کاتالوگ باید به مضمون آن نیز توجه کنید، تا نتیجه مطلوب را بدست بیاورید.

 

انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

تاثیر رنگ ها بر کسب و کار شما

برخلاف باور غلط برخی از مردم رنگ­ شناسی یکی از مواردی است که از اصولی خاص پیروی می­کند زیرا تاثیرات به سزایی بر کسب و کار و حرفه شما دارد.

این روزها  طراحان زیادی هستند که به طراحی کاتالوگ پرداخته اند و قطعا نمونه کارهایی از آنها مشاهده نموده اید اما تفاوت کیفیت کاری آنها با طراحان حرفه ای و با تجربه در چیست؟

به طور یقین می توان گفت که یکی از توانایی های هر طراح رنگ شناسی آن است؛ رنگ شناسی به قدری پیچیده و مشکل است که مطمئن باشید به این راحتی ها نمی توانید این اصل را فرا گیرید. علاوه بر این می توان گفت که اغلب طراحان نیز به اصل روان شناسی رنگ ها در کاتالوگ خود اهمیت نمی دهند.

اگر به کاتالوگ های ادارات  یا سازمان های دولتی توجه کرده باشید؛ اغلب از زمینه سفید و رنگ بندی بی روح و چیدمانی ساده استفاده می­کنند کخ خب تمامی افراد جذب آنها نخواهند شد! اما به طور حتم این نوع کاتالوگ مخاطبان خاص خود را دارد.

به  نمونه هایی  از انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ با مضمون فروش و پخش لوازم آرایشی نگاه کنید اغلب از رنگ های طلایی در کنار مشکلی و یا رنگ های زنانه و شاد استفاده می کنند چرا که مخاطبان این نوع کاتالوگ ها اغلب خانم ها هستند.

به کاتالوگ های که برای کودکان طراحی می­شود دقت کنید، معمولا از رنگ های تند، روشن و شاد که یادآورنده ی خلاقیت و نشاط است استفاده می کنند. این نوع رنگ ها کودکان را کنجکاو و جذب می­کنند. به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ در چاپ کاتالوگ  و حرفه ی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تاثیرات عجیب رنگ ها بر روی مغز

همه ما چه متوجه شده باشیم چه نه، تأثیر رنگ‌ها را دیده‌ایم. شاید توجه کرده باشید که پرستاران بیمارستان لباس آبی یا سفید می‌پوشند و یا بیشتر رستوران‌ها از دو رنگ گرم در کنار هم استفاده می‌کنند.  آیا دلیل خاصی وجود دارد که شرکت هایی تهیه محصولات گیاهی همواره از رنگ سبز در بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند یا شرکت های  تولید محصولات شوینده از رنگ سفید و روشن استفاده می نمایند؟

بله استفاده از  روانشناسی رنگ ها دلیل آن است. شرکت های  با استفاده از تداعی گر ناخودآگاه ما در روانشناسی رنگ ها استفاده می کنند تا محصولاتشان به ما ارزشمند جلوه دهند و ما را ترغیب به خرید محصولات خود کنند.

مثلا رنگ قهوه ای رنگ طبیعت ، اطمینان و اصالت است. به همین دلیل شرکت های پستی از رنگ قهوه ای در لوگوی  خود استفاده می کنند تا بر قابل اطمینان و مسئولیت پذیربودن شرکت های خود تاکید کنند .

درواقع بیشتر روانشناسان معتقدند که رنگ‌ها بر واکنش ما نسبت به شرایط تأثیر می‌گذارند.

محققان براین باورند که رنگ‌ها باعث ایجاد احساساتی خاص در مغز می‌شوند، درحالی‌که برخی معتقدند انسان یاد گرفته که هر رنگ را با یک احساس خاص مرتبط کند. برای مثال روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر مردم رنگ قرمز را با خطر مرتبط می‌دانند.

این احساس ممکن است یک واکنش مغزی باشد و یا اینکه از بچگی یاد گرفته باشید که رنگ قرمز را با خطر برابر می‌دانید، حالا چه به دلیل رنگ قرمز روی گاز یا گفته‌های مادرتان. به‌هرحال روان شناسان معتقد هستند که مغز ما نسبت به هر رنگ واکنش خاصی بروز می‌دهد. همچنین جالب است بدانید که رنگ موردعلاقه شما نشانگر می­تواند برخی از  ویژگی ها وخصوصیات درونی شما نشان دهد.

 

کلام آخر

کانون تبلیغاتی مدرن طرح تلاش کرد تا در این مقاله اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ و دیگر تبلیغاتی که جنبه بصری دارند را برای شما عزیزان به طور خلاصه شرح دهد و شما را به درستی راهنمایی کند امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

مقالات مرتبط

تاثیرات مهمی که کاتالوگ بر روند فروش و برندسازی شما دارد.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *