سافت باکس چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سافت باکس چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد

سافت باکس یکی از مهم ترین ابزار های نوردهی در هر آتلیه عکاسی است . در این مقاله قصد داریم به طور مفصل سافت ­باکس و کاربر آن در عکاسی را توضیح دهیم.

اصلی ترین نیاز عکاس وجود نور است. در واقع همه چیز از نور شروع می شود به همین علت برای ثبت یک عکس با کیفیت و موفق به این عامل اساسی نیاز دارید. نور دهی مناسب یکی از راز های عکاسی است که علاوه بر روشنایی و تاریکی می­تواند حالت و فضا را هم تعیین کند.

معمولا عکاسان ماهر با استفاده از نور حس و خلق و خوی سوژه خود را نمایش می­دهند. زمانی که می­خواهید یک عکس حرفه ای بگرید باید به نقطه تابش نور به سوژه توجه کنید؛ زیرا نور در روحیه عکس تاثیر گذار خواهد بود.
اگر قصد عکاسی با نور خورشید را دارید معمولا زمان طلایی برای این کار یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید است.

دانستن قدرت نور و استفاده و تنظیم آن است که تفاوت یک عکاس ماهر و یک عکاس مبتدی را مشخص خواهد کرد. درواقع یک عکاس حرفه ای نحوه ی ترکیب بندی نور و اجسام را می داند، این که از چه زاویه عکس بگیرد یا از کجا به سوژه نوردهی کند تا عکس مفهومی متفاوت پیدا کند.

سافت­باکس

سافت باکس ابزاری کاربردی و مهم برای اصلاح نور است. همانطور که از اسم آن پیداست این وسیله نور نرم یا ملایم میکند. حال میپرسید نور را نرم چیست؟

قبل شروع توضیحات تکمیلی بهتر است کمی درباره ی انواع نور مطلع باشید تا بتوانید بهتر کاربرد سافت­باکس را دریابید.

انواع نور در دو دسته نور سخت و نور گرم دسته بندی می­شوند. نور سخت دقیقا مانند یک روز آفتابی عمل میکند سوژه را بسیار روشن میکند و  سایه های تیره و پررنگ ایجاد می­کند.

نور نرم متفاوت است و مانند نامش عمل میکند نوری صاف با سایه کم رنگ به طور پراکنده و یکدست را به نرمی بر روی سوژه ایجاد می­کند. معمولا در عکس هایی که با نور نرم گرفته می­شود هیچ گاه نور شدید یا سایه های خشن به چشم نخواهد خورد.

حال که با دو دسته اصلی نور و نحوه ی بازتاب آنها را در عکس متوجه شدید به سراغ بحث اصلی مقاله میرویم، سافت باکس چه کاربردی دارد؟

در بالا تر توضیح دادیم که عکاسان از سافت­باکس برای اصلاح نور استفاده میکنند. در کل سافت­باکس باعث ازبین بردن سایه های تیز وخشن می شود و به عکاس این امکان را می­دهد که نور سخت را به نور نرم تولید کند. سافت باکس در صنعت عکاسی و فیلم سازی بسیار پر کاربرد است که باعث می­شود یک تصویر استاندارد را خلق کنید.

سافت­باکس معمولا در فضا های بسته و استودیویی به خاطر انعطاف پذیری فوق العادش استفاده می­شود اما این به این معنا نیست که نمی­شود از آنها در فضای باز نیز استفاده کرد.

سافت باکس

اجزای سافت­باکس

برای درک بهتر نحوه کارکرد سافت­ باکس ها بهتر است با اجزای داخلی این ابزار نور دهی قدرتمند آشنا شوید:

روکش بیرونی: روکش بیرونی از دوبخش تشکیل می­شود که لایه بیرونی معمولا پارچه برزنتی با رنگ مشکی است اما یک لایه درونی به رنگ نقره ای و یا سفید دارد که این لایه  باعث پخش نور یک دست و جلوگیری از شدت نور میشود.

سه پایه: این جز برای نگه داری دیگر اجزا و تنظیم ارتفاع و جهت کاربرد دارد.

هدر: در این بخش لامپ قرار میگیرد، همچنین روکش بیرونی را نیز حمل میکند و نام دیگر آن کلگی است معمولا در بخش هدر یک سرپیچ با چند جای لامپ وجود دارد.

دفیوزر: سافت باکس ها دارای دو دفیوزر داخلی و خارجی هستند که باعث پخش نورنرم می­شوند.

ابعاد سافت باکس

سافت باکس ها معمولا نقش کلیدی در نوردهی دارند زیرا می توان با آن نور را در سبک های مختلف پیاده سازی کرد و عکس های خیره کننده روشن یا عکس هایی با کنتراست بالا ثبت کرد؛ درواقع تنظیم نور و زاویه  هنر عکاس است و فقط با شناخت نور و زاویه می­توان به درستی از آن استفاده کرد.

البته پیشنهاد ما به افراد مبتدی این است که در ابتدای کار برای آشنایی با نور بهتر از با این ابزار کار کنند زیرا کار با نور طبیعی کمی سخت تر از نور مصنوعی است.

بنابراین پرداخت هزینه برای تهیه سافت­باکس یک سرمایه گذاری بلندمدت است که همیشه کاربرد دارد. اما سافت­باکس دارای ابعاد ثابتی است؟ اگر پاسخ خیر است کدام سافت­باکس مناسب است؟

به طور کلی سافت­باکس ها  در سراسر جهان با واحد اینچ اندازه گیری می­شوند اما در ایران از واحد سانتی متر استفاده می­کنند.

سافت باکس ها در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند که بسته به نیاز آن را تهیه میکنیم. هرچه سافت­باکس بزرگتر باشد وسعت نور و نرمی آن بیشتر خواهد شد و سایه ها نیز کمتر دیده می­شوند اما هرچه ابعاد کوچکتر باشد تمرکز نور بر یک نقطه بیشتر می­شود و سوژه شارپ تر دیده خواهد شد.

در کل انتخاب ابعاد بستگی به سلیقه و فعالیت خودتان دارد. عکاسان حرفه ای اغلب از دو تا سه سافت­باکس در سایزهای مختلف استفاده میکنند.

برندهای معروفی مثلBroncolor  و  Fomex و محصولات با کیفیتی  را با شکل و اندازه های مختلف روانه بازار کرده اند.

رایج ترین و محبوب ترین اشکال مورد استفاده برای عکاسی حرفه ای، سافت باکس مربع و مستعطیل است. سافت­باکس مستطیل را می تواند در جهت نوردهی عمودی نیز استفاده کرد.

کلام آخر 

مجموعه مدرن طرح تلاش کرد در این مقاله شما را با سافت باکس و انواع نور آشنا کند امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد ممنونیم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید کافیست با ما تماس بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *