5 نکته برای بهبود عکاسی از منظره سیاه و سفید

بهبود عکاسی از منظره سیاه و سفید

عکاسی از منظره سیاه و سفید زیبا، جاودانه را چگونه می توان ثبت کرد؟ چگونه می‌توانید ترکیب‌بندی‌های مناسب را پیدا کنید، تنظیمات دوربین مناسب را انتخاب کنید، و پس‌پردازش درست را انجام دهید تا در نهایت تصاویری واقعا نفس‌گیر داشته باشید؟

اینجاست که ما تکنیک ها و نکات مهم را با شما به اشتراک می گذاریم؛ با ما همراه باشید.

 

  1. مطمئن شوید که ترکیب بندی را درک می کنید

هنگام عکاسی رنگی، می‌توانید برای ایجاد درام و علاقه به قدرت سبزهای روشن، زردهای خیره‌کننده و قرمزهای دودنده تکیه کنید. در واقع، برای گرفتن عکس های منظره رنگی خوب، اغلب باید فقط یک صحنه دراماتیک را پیدا کنید و از آن در نور زیبا عکس بگیرید. (به همین دلیل است که بسیاری از عکس‌های منظره رنگی در طول ساعت طلایی یا درست پس از غروب خورشید گرفته می‌شوند.)

اما عکاسی از منظره سیاه و سفید بسیار بسیار متفاوت است. بدون رنگ، نمی توان به رنگ و نور خالص تکیه کرد. شما باید بیننده را با ایجاد ترکیب بندی های قوی مجذوب خود کنید. بله، نور مهم است، اما ترکیب نیز مهم است. و اگر واقعاً نتوانید بر این مهارت فنی تسلط پیدا کنید، برای تولید تصاویر قانع کننده با مشکل مواجه خواهید شد.

به عبارت دیگر، به جای تعقیب نور عالی، باید یاد بگیرید که به دنبال اجزای سازنده ترکیب عکاسی باشید: خطوط اصلی، اشکال، الگوها، کنتراست تونال و بافت. وقتی به صحنه ای نزدیک می شوید، سعی کنید رنگ های جالب را نادیده بگیرید. آنچه را که می توانید سیاه و سفید ببینید انجام دهید تا به سرعت هندسه چشم نواز، بافت های چشمگیر و موارد دیگر را تشخیص دهید.

به عنوان مثال، این عکس به دلیل کنتراست رنگی بین آبشارهای دوقلو و صخره‌های تیره، به خوبی در سیاه و سفید کار می‌کند، البته هندسه متعادل آن (دو مستطیل دوقلو نور در پس‌زمینه‌ای کاملاً مشکی):

 

عکاسی از منظره سیاه و سفید

 

با این حال بیننده معمولی (یا عکاس رنگی متوسط) احتمالاً در نگاه اول متوجه این ویژگی ها نمی شود. در عوض، آن‌ها بر رنگ‌های استخر یا برگ‌های سبز پررنگ درست خارج از قاب تمرکز می‌کنند. و تا زمانی که سیاه و سفید را یاد نگیرید، احتمالاً این کار را نیز خواهید کرد!

  1. به استادان منظره سیاه و سفید نگاه کنید

ما به طور طبیعی دنیا را سیاه و سفید نمی بینیم. بنابراین، یادگیری عکاسی به صورت تک رنگ نیاز به تمرین دارد. تقریباً مانند یادگیری یک زبان جدید است. شما باید زمان زیادی را صرف تشخیص اینکه چه چیزی در عکس‌های B&W کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست (که اغلب با آنچه در مناظر رنگی کار می‌کند بسیار متفاوت است) صرف کنید.

اکنون، می‌توانید بفهمید که چگونه می‌توانید یک عکاسی از منظره سیاه و سفید عالی از طریق آزمون و خطا ایجاد کنید، اما چرا چرخ را دوباره اختراع کنید؟ در عوض، درک خود را از تصاویر منظره B&W با نگاه کردن به کارهای استادان عمیق تر کنید،  افرادی که ده ها سال را صرف تکمیل ترکیب بندی، نور، تنظیمات و تکنیک های خود کرده اند.

توصیه می‌کنم با انسل آدامز و ادوارد وستون شروع کنید، که عمدتاً سیاه و سفید فیلم‌برداری کردند و آثارشان با زیبایی‌شناسی منظره معاصر همسو است. همچنین می‌توانید هری کالاهان (اگر به عکس‌های منظره صمیمی‌تر علاقه‌مند هستید) و همچنین وین بولاک (که عکس‌های جوی فوق‌العاده‌ای گرفته است) را بررسی کنید.

همچنین، به آنچه عکاسان امروزی در اینستاگرام و 500 پیکسل انجام می دهند نگاه کنید. برخی از نام‌هایی که می‌توان جستجو کرد عبارتند از: کول تامپسون، راب دوک، آرنو برتراند، تیبو رولاند، جوئل تجینتلار و ناتان ویرث.

وقتی به کار عکاس‌های منظره نگاه می‌کنید، از خود بپرسید: چه چیزی عکس‌های منظره سیاه و سفید آن‌ها را اینقدر قدرتمند می‌کند؟ از چه نوری استفاده می کنند؟ از چه تکنیک های عکاسی (مثلا نوردهی طولانی) استفاده می کنند؟ آنها چگونه به ترکیب بندی نزدیک می شوند؟

پاسخ‌ها چیزهای زیادی در مورد عکاسی از منظره سیاه و سفید به شما می‌آموزد و به شما کمک می‌کند بفهمید کدام عناصر و صحنه‌ها واقعاً خود را به یک درمان تک رنگ می‌دهند.

 

  1. به دنبال کنتراست و بافت تونال باشید

کنتراست تونال تغییرات روشنایی بین قسمت های مختلف تصویر را توصیف می کند. عکس زیر را به عنوان نمونه در نظر بگیرید؛ اسکله ها تاریک و آسمان بسیار روشن تر است. این کنتراست تونال است. و در سیاه و سفید شگفت انگیز به نظر می رسد.

گزینه جایگزین؛ صحنه‌های کنتراست کم رنگ، که در آن کل نما با، مثلاً، تون‌های میانی پوشانده شده است،  بسیار مات و صاف به نظر می‌رسند. تن ها از هم جدا نمی شوند، عناصر کلیدی در یکدیگر محو می شوند و ترکیب تاثیر خود را از دست می دهد. در حالی که عکاسان رنگی ممکن است صحنه‌هایی را بدون کنتراست تونال دنبال کنند، اما می‌توانند برای متمایز کردن عناصر کلیدی بر تغییرات رنگ تکیه کنند. با این حال، در سیاه و سفید، این یک گزینه نیست و همه چیز در مورد تن ها است.

بافت (و کنتراست بین بافت ها) نیز عالی به نظر می رسد. اگر به عناصری فکر کنید که اغلب در عکس‌های منظره B&W ظاهر می‌شوند مانند: صخره‌ها، چمن‌ها، درختان، کوه‌ها و اقیانوس‌ها، همراه با اشیاء ساخته‌شده توسط انسان مانند اسکله‌ها، اسکله‌ها و انبارهای قدیمی و… متوجه خواهید شد که همه آنها دارای بافت های متمایز برخی دارای سطوح خشن و سنگین هستند، در حالی که برخی دیگر به شدت صاف هستند.

در عکس زیر، طاق، صخره‌های دوردست، و صخره‌های پیش‌زمینه، همگی بافت‌های سنگینی دارند. دریا و آسمان بسیار صاف ترند. تضاد شدیدی بین ناهمواری صخره ها و صافی دریا و آسمان وجود دارد. و به لطف آن کنتراست بافتی، عکس بسیار تاثیرگذارتر است!

 

عکاسی از منظره سیاه و سفید

مقالات مرتبط » تکنیک های ادیت تصاویر منظره را بیاموزید!

 

  1. در حالت تک رنگ عکس بگیرید

آیا می دانستید که دوربین دیجیتال شما می تواند به شما کمک کند سیاه و سفید را ببینید؟

درسته. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را روی حالت تک رنگ خود قرار دهید . LCD پشت دوربین شما یک فید Live View سیاه و سفید را به شما نشان می دهد؛ و اگر دوربین شما دارای منظره یاب الکترونیکی باشد، آن نیز سیاه و سفید می شود (شما می توانید به معنای واقعی کلمه به جهان سیاه و سفید نگاه کنید).

همانطور که می توانید تصور کنید، تماشای دائمی جهان از طریق یک LCD سیاه و سفید یا منظره یاب، بهترین راه برای مشاهده چگونگی رندر شدن رنگ ها به صورت تک رنگ است. این باعث می‌شود تصور کنید که اگر در حالت تک رنگ عکس‌برداری نمی‌کنید (یا اگر دوربین خود را به چشم نداشته باشید) چگونه صحنه‌ها سیاه و سفید می‌شوند، آسان‌تر می‌شود.

ما فکر می کنیم که منظره یاب الکترونیکی سیاه و سفید یک تغییر مطلق هستند. اگر در مورد عکاسی منظره B&W جدی هستید، احتمالاً ارزش آن را دارد که به تنهایی برای این ویژگی به دوربین بدون آینه بروید! از این گذشته، وقتی می‌توانید ببینید که کنتراست، بافت، خطوط، شکل‌ها، الگوها و نور چگونه بر منظره تأثیر می‌گذارند، نوشتن سیاه و سفید بسیار آسان‌تر است.

اما  فراموش نکنید که دوربین خود را روی RAW تنظیم کنید. فایل‌های RAW حاوی تمام اطلاعات ثبت‌شده توسط حسگر دوربین شما هستند؛ بنابراین اگر تصمیم گرفتید که تصویر سیاه و سفید را دوست ندارید، همیشه می‌توانید آن را به رنگی تبدیل کنید. با این حال، اگر با فرمت RAW عکاسی نکنید، امکان جابه‌جایی بین حالت رنگی و سیاه و سفید را از دست خواهید داد و تصاویر گرفته شده در حالت تک رنگ برای همیشه در حالت تک رنگ باقی می‌مانند.

 

  1. استفاده از فیلترهای چگالی خنثی را یاد بگیرید

فیلترهای چگالی خنثی سلاح مخفی برای عکاسی از منظره سیاه و سفید هستند. یک یا چند از این لوازم جانبی را بردارید و می‌توانید تصاویر شگفت‌انگیزی فراتر از وحشیانه‌ترین رویاهای خود ثبت کنید.

(آیا دارم اغراق می کنم؟ راستش را بخواهید، فکر نمی کنم. فیلترهای چگالی خنثی کار بزرگی هستند.)

اما چه چیزی فیلترهای ND را تا این حد خاص می کند؟

فیلترهای ND اساساً قطعات شیشه ای تیره ای هستند که جلوی لنز شما می روند و از برخورد نور به سنسور دوربین جلوگیری می کنند. به عبارت دیگر، فیلترهای ND نور را مسدود می کنند، که به شما امکان می دهد سرعت شاتر خود را افزایش دهید و نوردهی متعادلی را حفظ کنید.

می بینید، به عنوان یک عکاس منظره بدون فیلتر ND، اغلب از سرعت شاتر بین 1/2 ثانیه و 1/125 ثانیه استفاده می کنید با فرض اینکه با دیافراگم نسبتاً باریک f/13 یا بیشتر عکاسی می کنید، که معمولاً اینطور است.

گاهی اوقات، ممکن است بخواهید سرعت شاتر خود را برای جلوه های خلاقانه افزایش دهید، به طوری که می توانید آب را محو کنید، ابرها را کشیده و ظاهر اثیری زیبایی در عکس های خود ایجاد کنید. اما در بیشتر شرایط، کاهش سرعت شاتر بیش از 1/2 ثانیه یا بیشتر غیرممکن است. نور خیلی قوی است. اگر آن را امتحان کنید، در نهایت با یک تصویر بیش از حد نوردهی خواهید شد.

مگر اینکه وسیله ای داشته باشید که بتواند نور را مسدود کند، مانند فیلتر چگالی خنثی! فیلتر ND دوربین شما را از نوردهی بیش از حد صحنه حتی زمانی که با نور زیادی سر و کار دارید جلوگیری می کند. به این ترتیب، می توانید سرعت شاتر خود را به 5 ثانیه، 10 ثانیه و بیشتر کاهش دهید و می توانید ابرهای کشسان و آب تاری را که به دنبال آن هستید، دریافت کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نکاتی مهمی برای عکاسی از منظره سیاه و سفید آشنا کنیم، حال زمان آن است که دوربین خود را بردارید و تمرین را شروع کنید.

شرکت تبلیغاتی مدرن طرح با سالها تجربه در زمینه عکاسی صنعتی توانسته است سابقه ای درخشان از خود درمیان برند های معتبر ثبت کند، جهت دریافت مشاوره رایگان و مشاهده ی نمونه کارهای عکاسی صنعتی حرفه ای کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *