عکاسی پاناروما و کاربرد هایش

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

عکس پاناروما چیست؟

به عکس‌ هایی که با استفاده از تجهیزات و نرم ‌افزار های تخصصی گرفته می ‌شود و تصاویری با دید افقی کشیده به ما می ‌دهند، تصاویر پاناروما گفته می ‌شود.

عکس ‌های پاناروما بسیار شبیه عکس‌ های واید هستند و تقسیم ‌بندی دقیقی برای این دو عکس وجود ندارد. برای داشتن عکس‌ های واید معمولاً از لنز های مخصوص استفاده می ‌کنند اما عکسی که ثبت می ‌شود لزوماً پاناروما نمی ‌باشد.

برای عکاسی پاناروما تعریف‌ های متعددی وجود دارد اما بهترین تعریف برای ما، مدلی از عکاسی می ‌باشد که در آن تصاویری با زاویه دید بسیار عریض گرفته می ‌شود.

برای این دید عریض اندازه مشخصی وجود ندارد و نسبت تصاویر می ‌تواند هر مقداری باشد به شرطی عریض بودن تصویر را خدشه ‌دار نکند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است[/info_box]

زاویه دید انسان 75 درجه است و عکس‌ هایی که با میدان دید بیشتری را نسبت به چشم انسان به ما می ‌دهند در دسته تصاویر پاناروما قرار می ‌گیرند.

اما این عکاسی پاناروما چیست و چه کاربرد هایی دارد و برای چه اهداف و مناظری از این روش عکاسی استفاده می ‌شود؟

مقاله مرتبط:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]انتخاب بهترین دیافراگم برای عکاسی[/info_box]
 نمونه ای از یک تصویر که با تکنیک پاناروما گرفته شده است
نمونه ای از یک تصویر که با تکنیک پاناروما گرفته شده است

تصویر برداری پاناروما

تصویر برداری پاناروما از زمان‌ های پیش از ظهور دوربین‌ های عکاسی توسط نقاشان و تصویر برداران از مناظر طبیعی و شهری وجود داشته و برای داشتن تجربه دید عریض و همه‌ جانبه از یک منظره ثبت می ‌شده است.

این مدل نقاشی پاناروما در قرن 17 با رابرت بارکر به اوج خود رسید. این نقاش متبحر برای ثبت تصاویر ساختمان‌ ها با زاویه دید 360 درجه از تکنیک پاناروما استفاده نمود و این روش را با پیشرفت عظیمی روبرو کرد.

پس از ظهور دوربین‌ های عکاسی و استفاده از آنها برای ثبت تصاویر، عکاسان نیز به این فکر فرو رفتند که پاناروما را نیز وارد حرفه عکاسی نمایند.

بدین ترتیب آنها با استفاده از عکس ‌برداری پاناروما به خلق عکس‌ هایی منظم و دقیق از منظره شهری و منظره طبیعی پرداختند که نمای وسیعی را در اختیار کاربر قرار می ‌داد.

تحول بعدی در عکاسی پاناروما در سال 1888 و هم ‌زمان با به ‌وجود آمدن فیلم انعطاف ‌پذیر بود. در این سال‌ ها مدل‌ های بسیار متنوعی از دوربین‌ ها به بازار عرضه شد.

این دوربین‌ ها کارکرد ساده‌ تری را نسبت به مدل‌ های اولیه داشتند و حمل آنها نیز راحت ‌تر بود. یکی از مزیت‌ های دیگری که دوربین‌ های جدید داشتند مربوط به ثبت چند تصویر پاناروما روی یک رول بود.

این دوربین‌ ها در اوایل ظهور خود بسیار توسط گردشگران دور دنیا مورد استقبال قرار گرفت چرا که می ‌توانستند تصاویر با کیفیتی همراه با زاویه دید بیشتر را ثبت نمایند.

پاناروما برای عکاسی از مناظر بسیار مطلوب است
پاناروما برای عکاسی از مناظر بسیار مطلوب است

انواع پاناروما

عکس‌ های پاناروما که توسط دوربین‌ های پیشرفته امروزی با بالا ترین کیفیت ثبت می ‌گردند به سه دسته کلی تقسیم می ‌شوند.

پاناروما 360 درجه

این نوع تصویر پاناروما با ثبت نمودن چندین عکس و اتصال آنها به یکدیگر با حرکت در عرض 360 درجه تشکیل می ‌شود. این عکس ‌ها قابلیت پخش در کامپیوتر را دارند زیرا با فرمت فلش و mov ثبت می ‌گردند.

تصاویری که پانارومای 360 درجه هستند می ‌توانند به زیبایی محل ایستادن شما را به تصویر بکشند، درست مانند اینکه یک دوربین عکاسی را دور سر خود بچرخانید و تمامی زوایا را عکس ‌برداری نمایید.

پاناروما 360 در 180 درجه

این نوع پیشرفته ‌ترین و بهترین نوع پاناروما است چرا علاوه بر ویژگی‌ هایی که پانارومای 360 دارد می ‌تواند در ارتفاع نیز تا زاویه 180 درجه به ثبت جزئیات و تصاویر بپردازد.

فرمت فایل‌های این نوع پاناروما نیز فلش و mov می ‌باشد که برای استفاده از آن، باید از کامپیوتر کمک بگیرید. عکس پانارومای 360 در 180 درجه به ‌قدری جالب است که از آن می ‌توانید به‌ عنوان تور نیز استفاده کنید و مکان مورد نظر خود را از تمامی  زوایا بنگرید بدون اینکه به آن مکان سفرکرده باشید.

پاناروما عریض

ساده‌ ترین نوع پاناروما می ‌باشد که با دوربین گوشی‌ های موبایل هوشمند نیز می ‌توان آن را ثبت نمود. پانارومای عریض از کنار هم قرارگرفتن چند عکس در عرض به وجود می ‌آید.

این نوع توانایی چاپ و پرینت را نیز دارد و برای نمایش آن نیاز به کامپیوتر ندارید.

مطالعه بیشتر:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]کاربرد فیلتر پلاریزه در عکاسی[/info_box]
پانارومای عریض
پانارومای عریض

کاربرد عکاسی پاناروما

حال با ویژگی‌ ها و انواع مختلفی که عکاسی پاناروما داشت، از این تصاویر برای چه اهدافی استفاده می ‌شود و چه کاربردی دارند؟

عمده‌ ترین کاربرد این تصاویر ارائه نمودن یک تصویر جامع از تمام زوایای یک منظره یا محیط می ‌باشد. شرکت‌ های گردشگری و توریستی می ‌توانند از این نوع تصاویر برای معرفی نمودن کلی یک محیط استفاده نمایند و به تشریح آن بپردازند

این تصاویر از آن جایی که حجم اطلاعات و جزئیات بیشتری را در خود دارند می ‌توانند برای معرفی یک محیط اداری مانند هتل و مهمانسرا یا منظره‌ های طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد.

از آن جایی که انسان‌ ها به طور فطری تمایل به سفر و دیدن مکان‌ های نا شناخته دارند، می ‌توان از این نوع عکس‌ های پانارومای برای ارائه نمودن تجربه ای از سفر به مکان‌ های کمتر شناخته شده و نا شناخته، بهره برد.

نمایی از یک کاروانسرای قدیمی که به روش پاناروما ثبت گردیده است
نمایی از یک کاروانسرای قدیمی که به روش پاناروما ثبت گردیده است

مزایا و معایب عکس پاناروما

رزولوشن بالا و با کیفیت یکی از نقاط قوت عکاسی پاناروما محسوب می ‌گردد که سبب شده تا برای نمایش موزه‌ ها، هتل‌ ها و مناظر طبیعی از آنها استفاده شود. در برخی موارد برای داشتن نمای سه ‌بعدی از یک وسیله مانند مبلمان نیز از عکاسی پاناروما استفاده می ‌گردد.

مزایای عکس پاناروما

عکاسی پاناروما نسبت به مدل‌ های دیگر دارای مزیت‌ های ذیل می ‌باشد

  • هزینه مورد نیاز برای ثبت این تصاویر نسبت به مدل‌ های دیگر بسیار کمتر می ‌باشد.
  • از نظر زمان مورد نیاز برای ثبت نیز، کمترین زمان را نیاز دارند.
  • از نظر بصری، جذابیت ویژه ‌ای برای مخاطبان دارند.
  • امکان ارائه این تصاویر در سایت‌ ها و صفحات وب نیز وجود دارد.
  • برای ارائه اطلاعات در مورد مکانی خاص، بسیار عالی می ‌باشند

معایب عکس پاناروما

  • برای پخش این تصاویر نیاز به نرم ‌افزار های مخصوص می ‌باشد
  • حجم تصاویری که ثبت می ‌گردند بسیار بالاست
  • در حرکت ‌دادن تصاویر قدری محدودیت وجود دارد
  • زاویه دید دوربین که تصاویر را ثبت نموده است، سبب بریده شدن نقاط خیلی نزدیک به لنز دوربین می ‌گردند که احساس نا خوشایندی را ایجاد می ‌کنند
  • وجود نداشتن امکان اندازه‌ گیری هندسی در تصاویر پاناروما
عکس پانارومای کروی
عکس پانارومای کروی

سخن پایانی

عکاسی پاناروما از زمان‌ های بسیار دور حتی پیش از اختراع دوربین‌ های دیجیتالی پیشرفته امروزی وجود داشته است و توسط نقاشان آن دوره به تصویر کشیده می ‌شده است.

ظهور دوربین‌ های دیجیتالی پیشرفت شگرفی را برای تصاویر پاناروما به همراه داشته است چرا که در کمترین زمان می ‌توان بهترین عکس‌ های پاناروما را از مکان‌ ها و اشیاء مختلف به ثبت رساند. عکاسی پاناروما و کاربرد هایش از مواردی هستند که به‌ وفور مورد استفاده شرکت‌ های گردشگری و توریستی قرار می ‌گیرند.

اگر مطالب این مقاله به تمامی نیاز های شما پاسخ نداد، پیشنهاد می کنیم جهت اخذ اطلاعات تخصصی تر به این لینک مرجع مراجعه نمایید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *