انواع لوگو یا نشان تجاری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

انواع لوگو یا نشان تجاری

قبل از اینکه بخواهید لوگو طراحی کنید؛ بهتر است ابتدا با انواع لوگو آشنا شوید تا بتوانید با اطمینان خاطر نشان تجاری خود را انتخاب کنید. وجه تمایز و معرف اولیه هر شرکت لوگو آن است. زمانی که تصمیم میگیرید یک کسب و کار جدید ایجاد کنید یکی از اولین و ضروری ترین گام های شما طراحی لوگو و آرم است.

لوگو ها همه جا هستند و ما را احاطه کردند. در واقع آنها بخشی از زندگی روزمره هستند؛ ما روزانه با انواع لوگو هایی که بر روی لباس، ماشین، موبایل، اجناس خوراکی و … تقریبا هر جایی که می نگریم دیده می­شوند؛ اما ممکن است ما بر اثر تکرار در دیدن متوجه آنها نشویم.

لوگو بخشی از شخصیت یک برند یا بهتر است بگویم نشان دهنده هویت برند است؛ لوگو مهر و امضاء شما بر محصولاتان می­باشد. نشان تجاری بازتابی روشن و واضح از نوع فعالیت شماست که معرف کسب و کار نیز محسوب می­شود. لوگوها تاثیر بصری زیادی بر روی مشتریان دارند؛  به همین خاطر است که  باید در کمپین های تبلیغاتی، کمپین بازاریابی، کاتالوگ، بروشور و کارت ویزیت … آن را به صورت برجسته نشان داد.

انواع لوگو

آشنایی با انواع لوگو

در این قسمت می خواهیم انواع لوگو یا نشان های تجاری را بررسی کنیم تا به یک شناخت نسبی درباره پیرامون لوگو ها برسیم. با ما همراه باشید.

 لوگو نشانه گذاری یا نماد (Emblem logo): یکی از قدیمی ترین و قدرتمند ترین انواع طراحی نماد تجاری، لوگوی نشانه گذاری یا نماد است. در واقع این مدل لوگو ها شامل متن، نماد یا تصویری هستند که درون یک شکل هندسی قرار گرفته اند.

آنها اغلب از نظر جزییات غنی تر از دیگر انواع لوگوها هستند و یک ظاهر رسمی به آرم تجاری شما می­دهند. معمولا در برهه زمانی بیشتر در یادها می مانند و شانس اینکه برند دیگری لوگویی شبیه لوگو شما داشته باشد به میزان قابل توجهی کمتر می شود. آنها حرفه ای هستند و حس قدرت برند شما را به مشتریانتان منتقل میکنند.  تنها نکته منفی در طراحی لوگوی نماد مقیاس پذیری آن است؛ تصور کنید میخواهید بیلبورد چاپ کنید شما باید آن را با ابعاد کوچک تر جای گذاری کنید در این حالت ممکن است لوگوی شما خوانا نباشد.

لوگو تصویری( Visual symbol logos): لوگو تصویری یا همان لوگو مارک؛ شامل یک نماد، سمبل، آیکون گرافیکی یا یک تصویر منحصر به فرد می­باشد. این تصویر ممکن است بر هر چیزی که هدف کسب و کار است دلالت داشته باشد. این گونه طراحی ها معمولا بسیار برای مخاطب جذاب، منعطف و به یاد ماندنی هستند زیرا احساس مثبت و اطمینان را به مخاطب منتقل می­کنند.

در لوگو های تصویری معمولا نام کسب و کار در نظر گرفته نمی­شود و آنها از محدودیت و موانع زبانی عبور کردند. بهتر است که نوع تصویر شما مرتبط با فعالیت کسب و کارتان باشد. برای مثال می توان به لوگوی شرکت اپل، توییتر و… اشاره کرد.

اگر کسب و کار شما نوپا است این نوع طراحی خیلی برای شما مناسب نیست؛ بهتر است ابتدا جایگاه خودتان را در بازار فروش و میان رقبا پیدا کنید سپس به طراحی لوگو تصویری فکر کنید.

لوگو تایپ یا نوشته (Monogram / logotype): همان طور که از نام لوگو تایپ مشخص است؛ آنها بر مبنای متن و فونت طراحی می­شوند. این دسته از لوگوها دقیقا برخلاف لوگو تصویری فقط بر روی نام تجاری کسب و کار تمرکز دارند. اگر نام تجاری شما کوتاه است این نوع طراحی انتخاب مناسبی است، لوگو تایپ خیلی به شناخته شدن کسب و کار شما کمک می­کند.

این شیوه طراحی برای لوگو بسیار قدرتمند است و از این هیچ گونه نماد و شکل گرافیکی در آن ها به چشم نم­خورد. شما میتوانید برای داشتن لوگو منحصر به فرد فونت شخصی داشته باشید همچنین در انتخاب رنگ دقت کنید تا نماد تجاری شما موثر تر باشد.

به این ترتیب شما می توانید بعد تر با اضافه کردن نماد یا شکل های گرافیکی آن را تغییر بدهید بنابراین لوگوتایپ یکی از بهترین انتخاب ها برای کسب و کارهای نو پا است که به برند سازی آنها کمک شایانی می­کند.

بهترین مثال های جهانی: گوگل، کوکاکولا، نت فلیکس و… .

انواع لوگو

لوگو حروف یا مونوگرام(lettermark): اگر نام تجاری شما بلند بالا است و می خواهید از حروف اختصاری استفاده کنید، این نوع طراحی لوگو بسیار مناسب است؛ کافیست دوتا از اولین حروف اسم کسب و کارتان را انتخاب کنید و تمام حالا شما یک لوگو برای خود خواهید داشت تنها چیزی که دازم داریید یک فونت و رنگ چشم نواز است.

تنها نکته منفی لوگو منوگرام برای کسب وکار های جدید است که اختصار حروف ممکن است مخاطبان را گمراه کند بنابراین بهتر است حروف اختصاری را بزرگتر نوشته و نام کامل را در زیر حروف به صورت کوچکتر بنویسید.

بهترین مثال های جهانی:  ناسا، اچ پی، فولکس واگن، ال جی، مک دونالد، لویی ویتون و… .

لوگو انتزاعی یا مفهومی (Abstract logos): نوع بعدی در لیست انواع لوگو که لوگو انتزاعی یا مفهومی است در این نوع طراحی یک تصویر بدون هیچ حرفی احساسی که میخواهید از برندتان به مخاطب منتقل شود را نشان می­دهد.  به طور کلی این نوع طراحی زیر شاخه ی لوگو های تصویری هستند.

لوگو مفهومی به ترجمه تحت و اللفظی لوگو چکیده هم می­توان گفت؛ زمانی که کسب و کارتان را تازه راه اندازی کردید، انتخاب این نوع طراحی کمی خطرناک است اما اگر استراتژی تبلیغاتی درستی داشته باشید می تواند باعث رشد سریع برند­تان شود و شما را از سایر رقبا متمایز کند زیرا یکی از ویژگی های لوگو انتزاعی برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب است و معمولا به یاد ماندنی نیز هستند.

بهترین مثال های جهانی: آدیداس، پپسی، پلی استیشن، نایک

کلام آخر

لوگو با بیان خلاقانه‌ی مفهوم برند، تعامل مشتریان را تضمین می‌کند. ساخت لوگو به شیوه‌ی نوین باعث می‌شود تا برند شما بدون زحمت زیاد و تنها با مخفی کردن مفهموم برند در لایه‌های طرح‌ها و رنگ‌های لوگو گوی سبقت را از سایرین برباید و با نشستن در ناخودآگاه مخاطب درآمد خود را تضمین کند. بنابراین تلاش کردیم شما را با انواع لوگو آشنا کنیم، امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *