تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد (فوکوس دوربین)

تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد (فوکوس دوربین)

فوکوس دوربین و تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد 

تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد چیست؟ و چگونه می توانید از آن برای گرفتن عکس هایی با فوکوس واضح و ترکیب بندی خوب استفاده کنید؟

در این مقاله، من شما را با ریزه کاری های این روش قدرتمند آشنا می کنم.

مطالب شرح ذکر شده:

  • در واقع تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد چیست؟
  • چه زمانی باید از این تکنیک استفاده کنید، و چه زمانی باید از آن اجتناب کنید.
  • روشی پیشرفته که فوراً توانایی های تمرکز شما را دو برابر می کند.

بنابراین اگر آماده‌اید تا مهارت‌های عکاسی خود را ارتقا دهید، بیایید مستقیماً به سراغ اصل مطلب برویم!

تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد چیست؟

 

تکنیک تمرکز

تکنیک فوکوس و ترکیب مجدد به گونه ای طراحی شده است که به شما کمک می کند تا بر روی سوژه های ثابت تمرکز کنید بدون اینکه یک ترکیب بندی خوب را به خطر بیندازید.

به طور کلی، در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

شما یک نقطه فوکوس را در منظره یاب دوربین خود انتخاب می کنید.

برای قفل کردن فوکوس، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید.

برای ترکیب بندی بهتر، دوربین خود را به صورت فیزیکی به چپ، راست، بالا یا پایین حرکت می دهید.

خودشه! این یک فرآیند ساده است، اما بسیار موثر است.

می بینید، فوکوس موفقیت آمیز و ترکیب تصاویر بدون این روش می تواند دشوار باشد. اگر به سادگی دوربین خود را به سمت سوژه بگیرید، فوکوس را قفل کنید، و دکمه شاتر را فشار دهید، در نهایت با ترکیب بندی خسته کننده ای مواجه خواهید شد، ترکیبی که سوژه اصلی را در وسط کادر نمایش می دهد.

و اگر با ایجاد یک ترکیب خوب شروع کنید، برای تکنیک تمرکز سریع و موفقیت آمیز لنز مشکل خواهید داشت. اگر سوژه شما در مرکز کادر نیست، برای انتخاب نقطه فوکوس عالی باید با دکمه ها یا صفحه نمایش LCD خود کمانچه بزنید، که زمان می برد و می تواند باعث شود لحظات کلیدی را از دست بدهید. بعلاوه، هر دوربین شامل تعداد محدودی از نقاط فوکوس است، و اگر سوژه شما در خارج یا بین این نقاط قرار بگیرد، دیگر شانسی ندارید.

بدون تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد، باید ترکیب خود را طوری تنظیم کنم که قرقره در وسط کادر قرار گیرد. من بسیاری از ساختار جالب سمت چپ را از دست می‌دادم، مقداری از طناب آویزان شده از قرقره را از دست می‌دادم، و تصویر کلی بسیار بی‌نظیرتر به نظر می‌رسید.

اما با تکنیک فوکوس و ترکیب مجدد، توانستم نقاط فوکوس خود را روی قرقره متمرکز کنم، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود، سپس ترکیب خود را تنظیم کنم تا به عکس مورد نظرم برسم.

 

همچنان بخوانید: مهم ترین قانون های ترکیب بندی در عکاسی

 

چه زمانی باید از تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد استفاده کنید؟

 

 

تکنیک تمرکز
تکنیک تمرکز

 

من عاشق استفاده از این تکنیک برای تمرکز کامل هستم، اما برای هر موقعیتی عالی نیست. بنابراین قبل از شروع تمرکز و ترکیب مجدد با رها کردن، می‌خواهم سناریوهایی را که در آن کار می‌کند و سناریوهایی که کار نمی‌کند، بحث کنم.

به طور کلی، فوکوس و ترکیب بندی مجدد یک راه عالی برای گرفتن سوژه های ثابت است. برای مثال، اگر در حال عکاسی از یک مجسمه هستید، می‌توانید فوکوس کنید، دوربین خود را تنظیم کنید تا یک ترکیب بندی جامد پیدا کنید، سپس عکس خود را (با ترکیب بندی زیبا!) بگیرید.

همین رویکرد برای ساختمان‌ها، مناظر و طبیعت‌های بی‌جان بسیار کار می‌کند. پس از قفل کردن فوکوس، آن سوژه‌ها بی‌حرکت می‌مانند، بنابراین می‌توانید به اندازه‌ای که نیاز دارید زمان صرف کنید تا یک ترکیب بندی خوب را انتخاب کنید.

تکنیک تمرکز یا همان فوکوس و ترکیب مجدد برای سوژه هایی که حرکت محدودی را نشان می دهند نیز عالی است. به عنوان مثال، در عکاسی پرتره، سوژه شما ممکن است پس از قفل کردن فوکوس به آرامی حرکت کند، اما این (به طور کلی) برای آسیب رساندن به تصویر نهایی کافی نیست.

اول، زمانی که از یک سوژه به سرعت در حال حرکت عکاسی می کنید. تا زمانی که دوباره ترکیب بندی کنید، سوژه شما احتمالاً از سطح فوکوس عبور کرده و در نتیجه تصویری خارج از فوکوس ایجاد می کند.

برای مثال، اگر در حال عکاسی از سگی هستید که با سرعت بالا به سمت شما می دود، ممکن است وقتی سگ در فاصله چند متری شما قرار دارد فوکوس یا تکنیک تمرکز را قفل کنید. اما زمانی که دوباره ترکیب کنید و عکس را بگیرید، سگ تنها 11 فوت فاصله خواهد داشت. (و خیلی گذشته از سطح تمرکز). هنگام عکاسی از پرندگان در حال پرواز و بازیکنان ورزشی در حال حرکت با همین مشکل مواجه خواهید شد.

با این حال، یک استثنا برای توصیه فوق وجود دارد. لنز شما در امتداد صفحه ای موازی با سنسور دوربین فوکوس می کند. هنگامی که فوکوس را قفل کردید، هر حرکت سوژه به سمت جلو یا عقب منجر به نتیجه ای خارج از فوکوس می شود؛ اما سوژه می تواند آزادانه به بالا، پایین، چپ یا راست حرکت کند بدون اینکه مشکلی ایجاد کند (زیرا در داخل باقی می مانند. سطح تمرکز). به عبارت دیگر، تا زمانی که سوژه به موازات سنسور دوربین شما حرکت کند، می توانید بدون مشکل از تکنیک تمرکز یا همان فوکوس استفاده کرده و دوباره ترکیب کنید!

همچنین هنگام عکاسی با عمق میدان بسیار کم، باید از تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد اجتناب کنید. بیشتر تلاش‌ها برای ترکیب مجدد باعث می‌شود سطح فوکوس کمی جابه‌جا شود، و در حالی که این مشکل در کار با عمق میدان عمیق نیست، یک عمق میدان بسیار نازک چندان قابل بخشش نخواهد بود.

بگویید که در حال گرفتن پرتره با f/1.4 هستید. روی چشم سوژه با نقطه AF مرکزی دوربین خود فوکوس می کنید، سپس دوربین خود را می چرخانید تا سر سوژه در گوشه قاب قرار گیرد. چشم سوژه دیگر در فوکوس نخواهد بود، حتی اگر چند لحظه قبل عمداً روی آن فوکوس کرده باشید. حرکت دوربین،  همراه با عمق میدان ناچیز،  باعث از دست دادن تمرکز کامل شما می شود. تمرکز و ترکیب مجدد با شکست مواجه می شود.

انتخاب دستی نقطه فوکوس

 

فوکوس دوربین

 

اگر دوربینی با نقاط فوکوس زیاد و صفحه لمسی دارید، ممکن است فکر کنید:

آیا واقعاً نیاز به تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد دارم؟ آیا نمی توانم فقط نقطه مناسبی را برای ثابت کردن تمرکز انتخاب کنم؟

چنین تکنیکی کار می‌کند، و من شما را تشویق می‌کنم آن را در موقعیت‌هایی که میخکوب کردن تمرکز کاملاً حیاتی است، امتحان کنید. اگر از عمق میدان بسیار کم استفاده می کنید، انتخاب دقیق نقطه فوکوس مناسب راهی عالی برای عکاسی است.

با این حال، انتخاب نقطه فوکوس عالی می تواند خسته کننده باشد و حتی با یک دوربین مجهز به صفحه نمایش لمسی، عکاسی شما را کند کند. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهم از تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد استفاده کنم تا زمانی که عمق میدان کافی برای نتایج واضح داشته باشم.

و همچنین شایان ذکر است که بسیاری از دوربین‌ها صدها نقطه فوکوس و یا صفحه نمایش لمسی ندارند، در این صورت فوکوس و ترکیب مجدد بهترین راه برای گرفتن عکس‌های واضح است.

فوکوس خودکار

اکثر دوربین ها حالت های فوکوس خودکار مختلفی را ارائه می دهند که برای شناسایی سوژه و انتخاب نقطه فوکوس مناسب طراحی شده اند.

برخی از این حالت ها بسیار ضعیف هستند. به عنوان مثال، حالت‌های اولیه «خودکار» اغلب سوژه شما را اشتباه شناسایی می‌کنند

با این حال، حالت‌های خاص می‌توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر از سوژه‌های متحرک عکاسی می‌کنید. اگر دوربین شما نوعی ردیابی مداوم را ارائه می دهد، توصیه می کنم هنگام عکاسی از پرندگان، حیات وحش و رویدادهای ورزشی از آن استفاده کنید. در موقعیت‌های اخیر، تکنیک تمرکز و ترکیب مجدد برای فوکوس کردن سوژه‌ها بسیار کند خواهد بود، اما الگوریتم ردیابی مداوم دوربین شما اغلب می‌تواند با سوژه شما هماهنگ باشد، حتی زمانی که در سراسر صحنه حرکت می‌کند.

و اگر دوربین شما برخی از ردیابی های موضوعی خاص را ارائه می دهد؛ مانند ردیابی چشم، ردیابی چهره، ردیابی حیوانات یا ردیابی ماشین قطعا باید آن را امتحان کنید. این حالت‌ها بی‌نقص نیستند، اما اغلب در فوکوس کردن سوژه‌های خاص، چه ثابت و چه در حال حرکت، کار بسیار خوبی انجام می‌دهند.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تکنیک تمرکز یا همان فوکوس را برای شما شرح دهیم و نکات مهمی را ذکر کنیم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

شرکت تبلیغاتی مدرن طرح با سالها تجربه در زمینه ی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی توانسته است اعتماد برترین برند ها را جلب کند و افتخار آفرینی کند، جهت دریافت مشاوره و اطلاع از نحوه ی همکاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *