فیلتر UV چیست و چه کاربردی دارد؟

عملکرد فیلتر uv

فیلترها لوازم جانبی هستند که ما معمولاً روی لنز های دوربین قرار می دهیم که امکان تغییر رنگ، ایجاد جلوه های نور و یا به سادگی محافظت از لنز را فراهم می کند  .این فیلترها می توانند از سه ماده ژلاتین، پلاستیک یا شیشه ساخته شوند.  در عکاسی، فیلتر UV یک وسیله جانبی دوربین است که روی لنز قرار می گیرد تا از ایجاد رنگ آبی در عکس ها توسط اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند.

وقتی به UV می نگریم، به محافظت از خورشید و اشعه ماوراء بنفش فکر می کنیم.  وقتی صحبت از عکاسی می شود،  فکر استفاده از فیلتر UV برای محافظت از لنز است. اما واقعا فیلتر UV چیست و چه کاربردی دارد ؟ برای پاسخ بهتر به این موضوع، مهم است که واضح تر بفهمیم که نور UV چیست. طیف نور مرئی از قرمز تا بنفش است. نور قرمز بیشترین طول موج و نور بنفش کوتاه ترین طول موج را دارد. نور با طول موج بلندتر از قرمز را مادون قرمز و نور با طول موج کوتاه تر را اشعه ماوراء بنفش یا UV می نامند.

فیلتر ها امکان تغییر رنگ لنز دوربین را می دهند
فیلتر ها امکان تغییر رنگ لنز دوربین را می دهند

کانون تبلیغاتی مدرن طرح،  دارای کادری حرفه ای و مجرب است که از تجهیزات و متدهای به روز و مدرن برای طراحی پوستر،  ست اداری،  لیبل،  کاتالوگ و بروشور و…  استفاده می کند و با تیم خلاق و با انگیزه خود سعی در ایجاد لبخند رضایت بر لبان مشتریان خود و بهبود کیفیت خدمات خود می باشد تا در ذهن مخاطبان جاودانه بماند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است[/info_box]

معرفی فیلتر UV

اکثر عکاسان از فیلتر UV برای برای محافظت از لنزها و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش استفاده می کنند.  فیلتر UV عبور نور فرابنفش نامرئی را مسدود می کند تا از تأثیر آن بر فیلم یا سنسور تصویری که به این نوع تابش حساس نیست جلوگیری کند و در جاهایی استفاده می شود که تابش اشعه ماوراء بنفش بیش تر است، یعنی در مناطق استوایی و ارتفاعات و برای محافظت از لنز دوربین ترجیح داده می شود زیرا نسبت به رنگ ها خنثی تر هستند برای این که به طور کامل بدانید فیلتر UV چیست و چه کاربردی دارد،  همراه ما باشید.

فیلترهای UV از لنز دوربین محافظت می کنند
فیلترهای UV از لنز دوربین محافظت می کنند

مقاله مرتبط:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]کاربرد فیلتر پلاریزه در عکاسی[/info_box]

فیلتر UV چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از اشعه ماورا بنفش یک فناوری باستانی است که منسوخ شده است، اما هنوز هم به دلیل مزایایی که برای فروشندگان دارد، هنوز سرپا مانده است. فیلترهای UV در ابتدا هنگام کار با فیلم استفاده می شدند. فیلم معمولاً به لایه های مختلف قرمز، آبی و سبز تقسیم می شد. لایه آبی به نور فرابنفش بسیار حساس بود. حتی قبل از ظهور دوربین های دیجیتال، اکثر تولیدکنندگان فیلم مجبور بودند تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنند. دوربین های مدرن به لطف وجود فیلترهای داخلی که جلوی اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز را می گیرند کاملاً از شر آن خلاص شده اند.

اغلب اوقات، اگر یک منبع نور در قاب یا نزدیک آن وجود داشته باشد، فیلتر UV می تواند برجسته شود. این به دلیل افزودن یک تکه شیشه اضافی در جلوی عدسی است که نور باید از آن عبور کند. هم چنین به یاد داشته باشید که فیلترهای UV ارزان،  وضوح و کنتراست عکس ها را کاهش می دهند.

عکاسان زیادی از از فیلترهای UV استفاده می کنند
عکاسان زیادی از از فیلترهای UV استفاده می کنند

دلیل استفاده بسیاری از افراد از فیلترهای UV محافظت از لنز است. با این حال، حتی این نیز آن قدر که به نظر می رسد مفید نیست. اگر در اینترنت برای تست های مختلف کارایی فیلترهای UV از نظر محافظت از لنز جستجو کنید، مشخص می شود که وجود فیلتر تفاوت چندانی ندارد. شیشه جلویی در لنز بسیار بادوام و البته ماندگارتر از فیلتر UV است. بنابراین، هر نیرویی که ممکن است باعث آسیب شود، به راحتی فیلتر را می شکند و هم چنان به لنز آسیب می رساند.

کارکرد فیلتر UV

همان طور که قبلاً گفته شد، هر دو فیلتر تأثیر کمی بر عکس شما دارند یا هیچ تأثیری ندارند.  یک فیلتر UV متفاوت عمل می کند. این به این دلیل است که برای کاهش نور UV ساخته شده است. شما نمی توانید نور UV را ببینید، اما می تواند بر عکس شما تأثیر بگذارد.   در شرایط خاص، به عنوان مثال، هنگامی که نور UV زیادی وجود دارد مانند یک منظره کوهستانی و یا در یک روز صاف، یک فیلتر UV هم چنان می تواند تفاوت ایجاد کند، اما بسیار کم تر از فیلم قابل مشاهده است.

باید از لنز دوربین محافظت کرد
باید از لنز دوربین محافظت کرد

ویژگی فیلتر UV

امروزه اکثر سنسورهای DSLR تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش قرار نمی گیرند و در روزگار استفاده از دوربین های فیلمبرداری، حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد نیاز بود، اما از آن زمان تاکنون راه زیادی را پیموده ایم. برای یک DSLR، فیلتر UV و فیلتر محافظ یکسان هستند. دقیقاً مانند گوشی‌های هوشمند ما کاورهای محافظ دارند، ما می‌خواهیم از لنزهای دوربینمان محافظت شود و فیلتر UV فقط وسیله ای برای انجام این کار است.  این احتمال وجود دارد که فیلتر UV  وضوح را کاهش دهد. این ممکن است چیزی باشد که می خواهید امتحان کنید. سعی کنید با و بدون فیلتر UV عکس بگیرید و ببینید آیا تفاوتی وجود دارد یا خیر.  تنها زمانی که به طور منظم در مناطقی که در معرض اشعه ماوراء بنفش زیاد قرار دارند، مثلاً در ارتفاعات بالا در کوهستان یا روی آب، عکس می گیرید، فیلتر UV ارزش بیش تری نسبت به فیلتر های دیگر دارد.

یکی از امکانات محافظت بیش تر از لنز شما استفاده از فیلتر محافظ یا فیلتر UV است. چنین فیلتری بسیار مقرون به صرفه است و تقریباً هیچ تأثیری بر کیفیت عکس شما ندارد.  البته مهم است که فیلتری با کیفیت بالا با شیشه مرغوب انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]5 تا از مزایای استفاده از فیلترهای عکاسی در هنگام عکس گرفتن[/info_box]
استفاده از فیلتر UV واقعا ارزش مند است
استفاده از فیلتر UV واقعا ارزش مند است

ارزش خرید فیلتر UV

مانند بسیاری از فیلترها، فیلتر UV نیز بر اساس کیفیت،  قیمت گذاری می شود،  اما آن ها ارزان تر از تعویض لنز هستند.  فیلترهای UV قیمت یکسانی ندارند. برخی از آن ها از یک تکه کوچک شیشه ارزان قیمت ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر با شیشه ای با کیفیت ضخیم تر ساخته شده اند و دارای چندین پوشش برای وضوح و عملکرد هستند.

Rate this post

One thought on “فیلتر UV چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *