مدیریت رنگ در عکاسی

مدیریت رنگ در عکاسی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

رنگ ها، یک عنصر بسیار مهم در عکاسی می باشند.  به نوعی که اگر وجود نداشته باشند،  به یک عکس سیاه و سفید تبدیل می شوند. حالا عکاسان و افراد حرفه ای،  باید توجه داشته باشند که به خوبی این رنگ را مدیریت کنند و به زبان ساده تر،  بتوانند رنگ و نور را در عکاسی درست تنظیم کنند. برای مدیریت کردن باید به نکات مهمی توجه داشت.  یعنی شما در مرحله اول باید به خوبی آگاه شوید که اصلا رنگ ها در عکاسی چه نقشی دارند و حتی چگونه می توان آن ها را مدیریت و کنترل کرد. مدیریت نگ ها یکی از مثالی است که تیم عکاسی مدرن طرح در زمینه عکاسی صنعتی به دقت آن را رعایت می کند.

رنگ در عکاسی چه نقشی دارد؟

رنگ ها در عکاسی،  نشان دهنده جلوه و همچنین تصویر اصلی می باشند.  در واقع حتی عکس های سیاه و سفید هم دارای رنگ هایی هستند.  سفید،  سیاه،  خاکستری سه رنگ تشکیل دهنده در این مدل عکس ها است.  از همین رو،  می توان گفت تا رنگی وجود نداشته باشند عکسی هم به وجود نمی آید.  حال امروزه روش ها و ترفندهای بسیاری برای مدیریت رنگ در عکاسی به وجود آمده است.  در واقع با کمک آن ها می توان یک عکس زیبا و حرفه ای را ثبت نمود. 

رنگ در عکاسی چه نقشی دارد؟
رنگ در عکاسی چه نقشی دارد؟

البته باید ذکر کنیم که رنگ ها،  ارتباط کستقیمی هم با نور دارند.  قطعا هرچه نور در عکاسی و فضا بیشتر باشد،  جلوه رنگ ها بهتر است و خود را واضح تر نشان می دهند.  می توان امروزه از جلوه ها و فیلترهای کنترل کننده عکاسی،  برای مدیریت رنگ ها استفاده نمود.  یا حتی با استفاده کردن از چند ترفند مهم،  عکس های زیبایی را به وجود آورد.

 هر فردی که قصد وارد شدن به رشته عکاسی یا این کار را دارد و می خواهد از همان ابتدای کار خود،  موفق عکل کند،  باید به رنگ ها و نور توجه بسیاری داشته باشد.  شاید شما هم مشاهده کرده باشید که برخی از عکس ها،  با وجود این که رنگی هستند اما چشم را خسته می کنند یا عکس در دید تمام افراد یک رنگ بی روح است.  با مدیریت رنگ در عکاسی می توان این مشکلات را به راحتی برطرف نمود و عکس های پر شور و نشاطی را ثبت کرد.

عوامل موثر روی رنگ ها در عکاسی

عوامل بسیاری بر روی رنگ ها و جلوه آن ها اثر گذار هستند.  همین موضوعات باعث می شوند تا رنگ ها،  شکل و جلوه اصلی خود را در عکس نشان ندهند و تفاوت بسیاری با چشم داشته باشند.  حال برخی از این عوامل مهم عبارت اند از: 

رنگ و جوهر دستگاه چاپ

یکی از مهم ترین عوامل،  رنگ و جوهر دستگاه چاپ است.  در پاقع ممکن است که برخی از دستگاه ها،  رنگ را روشن کنند یا برعکس.  از همین رو می توان گفت عکس هایی که می خواهند چاپ شوند،  باید حتما در ادیت به خوبی ادیت شوند تا رنگ تغییر بسیار نکند. با مدیریت رنگ در عکاسی،  می توان تا حدودی این تغییر ها را نیز کنترل نمود.  معمولا پرینترها،  جلوه های اصلی را تا چند برابر پر رنگ تر می کنند.  از همین رو،  عکاسان برای چاپ کردن باید به این نکات توجه داشته باشند.  البته مدل دستگاه ها هم تاثیر بسیاری بر روی این موضوع دارد. برای مدیریت رنگ، باید حتما روش های این کار را بلد بود.

فیلترها

موضوع بعدی که اهمیت بسیاری بر روی جلوه رنگ ها دارد، استفاده کردن از انواع فیلتر ها می باشد.  در واقع فیلترها و افکت هایی که در عکاسی استفاده می شوند،  تا حد بسیاری بر روی رنگ اصلی اثر می گذارند.  البته این افکت ها و فیلترها هم زشت نیستند و حتی باعث می شوند یا یک عکس معمولی،  بسیار زیبا شود. 

Color space چیست؟ 

در دنیای رنگ و عکاسی،  محدوده های رنگی بسیار زیادی وجود دارند.  محدوده lab یکی از بزرگترین آن ها می باشد.  حال در کل به این محدوده ها فضای رنگی با color space می گوبند.  Lab دارای رنگ های بسیار زیادتری است که به دید واقعی انسان نزدیک تر هستند.  محدوده های رنگی دیگری هم وجود دارد.  اما lab از تمام آن ها بزرگتر است و رنگ های بیشتری را می توان در او مشاهده کرد. مدیریت رنگ در عکاسی سبب می شود تا رنگ ها به دید انسان نزدیک تر شوند.

Color gamut چیست؟

دید انسان می تواند بیش از میلیون ها رنگ را به راحتی ببیند.  از همین رو دستگاه های بسیاری هم تولید شده اند تا بتوانند همانند چشم انسان، محدوده های بسیاری را پشتیبانی کنند.  مدیریت رنگ در عکاسی،  می تواند این محدوده ها را مشخص نماید.  نام این محدود های کنترل شده را color gamut می نامند.

اصلا چرا باید از مدیریت رنگ استفاده کرد؟
اصلا چرا باید از مدیریت رنگ استفاده کرد؟

اصلا چرا باید از مدیریت رنگ استفاده کرد؟

مدیریت کردن رنگ فواید بسیاری دارد. در واقع از آنجایی که دستگاه ها و دوربین ها نمی توانند به خوبی مثل انسان عمل کنند، مدیریت کمک می کند تا عکی ها بهتر ثبت شود.  همچنین مدیریت رنگ باعث می شود تا حدودی عکس ها به چشم انسان نزدیک شوند.با کنترل جلوه ها و رنگ ها می توان هم عکس های کیفیتی را و هم عکس های حرفه ای را ثبت کردـ. در واقع هم عکاسان حرفه ای و هم مبتدی ها،  باید به خوبی به نحوه مدیریت رنگ ها آشنایی داشته باشند.  زیرا زیاده روی کردن باعث می شود تا عکس ها حالت و جلوه اصلی خود را از دست دهد. محدوده های رنگی تاثیر بسیاری بر روی مدیریت دارند.

مدل های رنگی چیست؟

مدل های رنگی،  به مدل رنگی بر اساس نور و بر اساس نور مرکب دسته بندی می شوند. مدل های رنگی که بر اساس نور هستند،  به سه دسته مهم و اصلی از رنگ ها گفته می شوند که اهمیت بسیاری هم در مدیریت رنگ در عکاسی دارند.  آبیی،  قرمز، سبز سه رنگ اصلی می باشند که در دسته رنگ بر اساس نور قرار دارند. 

جالب است بدانید که رنگ ها معمولا با کمک این سه رنگ اصلی به وجود می آیند.  نور بر اساس نور مرکب هم به رنگ های پیگمنتی گفته می شود که در نهایت به مشکی می رسند.  در واقع این رنگ ها هم در ترکیبات و هم به صورت قرار گیری در چارت ها،  به مشکی می رسند.  هر دو  مدل های رنگی،  اهمیت بسیاری در مدیریت رنگ در عکاسی دارند و برای ثبت نمودن یک عکس زیبا باید به این نکات توجه داشت.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *