راهنمای جامع خطوط مورب در عکاسی

خطوط مورب در عکاسی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

راهنمای جامع خطوط مورب در عکاسی

خطوط مورب عکاسی چیست؟ و چگونه می توان آنها را ایجاد و ترکیب کرد تا به یک قاب عکس خیره رسید؟! نگران نباشید در این مقاله به صورت جامع خطوط مورب در عکاسی را برای شما شرح خواهیم داد. به شما قول می دهیم بعد از خواندن این مقاله دیدی وسیع تر به خطوط و ترکیب آنها پیدا خواهید کرد.

خطوط مورب در عکاسی چیست؟

به هر خط اریب که در عکس ظاهر می شود، از درختان کج شده و رنگ جاده گرفته تا بازوهای نیمه برافراشته و میله ها یا شاخه های خم شده اشاره دارد.

در واقع، پیدا کردن خطوط مورب بسیار آسان است. اکثر عکس ها شامل یک یا دو خط مورب قوی هستند، به علاوه شما می توانید هر خط مستقیم را به سادگی با کج کردن دوربین خود به مورب تبدیل کنید!

اما چرا خطوط مورب مهم هستند و در عکاسی تاثیر گذارند؟ مورب ها به عنوان خطوط پیشرو عمل می­کنند؛ آنها چشم های بیننده را در تصویر هدایت می­کنند. به تصویر بالا نگاه کنید؛ آیا تاثیر خطوط مورب را احساس می‌کنید؟

خطوط مورب همچنین حس پویایی یا اکشن را به تصویر اضافه می کنند که برای مناظر دراماتیک و عکس های شدید خیابانی عالی است. هنگامی که آنها را به دقت مورد استفاده قرار می­دهید، می­توانند در بخش پرسپکتیو و عمق عکس تاثیر به سزایی داشته باشند.

اما شما همیشه نیازی به ترکیب خطوط مورب در ترکیب بندی های عکس خود ندارید، اغلب ایده خوبی است، به خصوص اگر به دنبال نتایج پویا تر و جذاب تر هستید، اما یک اصل محسوب نمی­شوند.

راهنمای جامع خطوط مورب در عکاسی

نحوه پیدا کردن خطوط مورب هنگام عکسبرداری

همانطور که در بالا نیز تأکید کردیم، یافتن خطوط مورب دشوار نیست، فقط باید بدانید کجا را جستجو کنید! هر صحنه چند قطر دارد که منتظر کشف شدن هستند. با گذشت زمان تنها با یک نگاه می توانید خطوط مورب را تشخیص دهید اما در ایتدا به این نکات توجه کنید.

اگر در حال گرفتن عکس های منظره هستید، خطوطی را جستجو کنید که از پیش زمینه تا افق امتداد دارند، مانند:

  • کنده های افتاده
  • رودخانه ها
  • تیغه های چمن
  • خطوط در شن و ماسه

هر یک از گزینه های بالا به عنوان یک خط مورب عالی عمل می کنند. به سادگی یک لنز با زاویه دید عریض را روی دوربین خود قرار دهید، از سوژه پایین قرار بگیرید و زاویه را با توجه به خط موربی که انتخاب کردید تنظیم کنید و یک قاب حرفه­ای را عکس بگیرید.

 اگر عکس‌های پرتره می‌گیرید، از سوژه بخواهید بازوهای و بدن خود را طوری قرار دهد که به صورت مورب  به صورتشان اشاره کنند!  باید با ظرافت کامل زاویه را تنظیم کنید تا تاثیر آن را متوجه شوید.

هنگام انجام عکاسی خیابانی یک سوژه واضح انتخاب کنید، سپس به دنبال خطوطی در اطراف سوژه باشید که چشم را به سمت درست هدایت کند. یک لنز زاویه باز مانند لنز 28 میلی متری یا 35 میلی متری  می تواند مناسب باشد. سپس می توانید از این موارد به عنوان خطوط مورب استفاده کنید:

  • لبه های ساختمان
  • تابلوهای خیابانی
  • رنگ جاده
  • خطوط عابر پیاده
  • تیر برق
  • یک نفر در حال ژست
  • دیوار یا لبه های دیوار

می توانید سوژه خود را در حال حرکت بین پیچ و خم ساختارهای خطوط مورب  و لبه های مورب جالب عکس بگیرید (برای تقویت جلوه دوربین خود را کج کنید.)

نحوه پیدا کردن خطوط مورب هنگام عکسبرداری

4 نکته درباره ی ترکیب خطوط مورب

حالا شما خطوط مورب را میشناسید و نحوه ی پیدا کردن آنها را در قاب خود نیز می­دانید؛ اما چگونه می­توان با کمک آنها بهترین نتایج را ثبت کرد؟

برای اینکه گرفتن عکس های جذاب کافیست خطوط مورب را با یکدیگر ترکیب کنید برای ترکیب این خطوط کافیست به چند نکته مهم توجه کنید.

هیچ گاه خطوط مورب را در گوشه تصاویر قرار ندهید: وقتی تازه شروع به کار با خطوط مورب در عکاسی می کنید، پیدا کردن یک مورب قوی  مانند یک چوب در ساحل به گونه ای می تواند وسوسه انگیز باشد که خط مستقیماً از گوشه پایین به سمت افق بریده شود.

اما این خط فاصله مناسبی با گوشه پایینی تصویر نداشته باشد، ترکیبات حاصل اغلب کمی ایستا به نظر می رسند و خیلی واضح طراحی شده اند و این موضوع باعث میشود حواس مخاطب از مفهوم عکس فاصله بگیرد.

بنابراین به جای قرار دادن خط های مورب در گوشه های تصویر، توصیه می کنم دوربین خود را برای جلوه بیشتر در زاویه دیگر تنظیم کنید یا خط مورب دیگری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، با حرکت دادن دوربین خود به سمت پایین، می توانید اطمینان حاصل کنید که مورب با لبه عمودی عکس خود تلاقی می کند، و با حرکت دادن دوربین خود به سمت راست یا چپ، می توانید اطمینان حاصل کنید که مورب با لبه افقی قطع می شود.

به هر حال، توجه داشته باشید که شما اغلب این گزینه را دارید که موقعیت های مورب خود را در هنگام تدوین نیز تنظیم کنید. کمی برش می تواند کمک زیادی به شما کند! اگرچه همیشه بهترین کار این است که در زمانی که می توانید آن را به درستی جلوی دوربین بگیرید.

خطوط مورب و خطوط مستقیم را یکدیگر ترکیب کنید: اگر قانون یک سوم را خوانده باشید، پس می‌دانید که اگرچه خطوط منفرد خوب هستند، اما این نقاط تقاطع هستند که واقعاً چشم بیننده را به خود جلب می‌کنند. به عبارت دیگر، نقاطی که در آن دو خط قطع می شوند می توانند بسیار قدرتمند باشند. بنابراین دفعه بعد که در حال عکاسی هستید؛ بعد از پیدا کردن خط مورب  به دنبال خط دومی باشید که خط مورب می تواند با آن قطع شود تا یک منطقه جذاب و چشم نواز ایجاد کنند.

توصیه حرفه ای: در حالی که محل تلاقی دو خط برای جلب توجه بیننده عالی هستند، اما نباید بی هدف از آنها استفاده کنید. در عوض، سعی کنید ترکیب خود را طوری تنظیم کنید که سوژه در نقطه تقاطع باشد. به این ترتیب وقتی بیننده خطوط را دنبال می کند مستقیم به سمت سوژه می رود!

از خطوط مورب بیش از حد استفاده نکنید: استفاده از خطوط مورب ایده جالبی است اما زمانی که از مورب های بسیاری استفاده می­کنید ترکیب را کثیف و بی هدف نشان می­دهید به­علاوه درک آن برای مخاطب دشوار خواهد شد.

چه خطوط مورب به یک سو باشند چه یکیگر را قطع کنند و پراکنده باشند اگر تعداد آنها زیاد باشد به هر حال الگو و فضای جالبی را ایجاد نمی­کند.

بنابراین اگر چندین خط مورب و مستقیم در ترکیب و کادر خود داشتید حتما از خود سوال کنید که آیا تصویر من منسجم است؟ یا خطوط آن را آشفته نشان می­دهد؟

اگر یک صحنه دارای خطوط مورب زیادی است، همیشه می توانید زاویه خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید بعدا برخی از مناطق مشکل ساز را حذف کنید.

به دنبال الگوها باشید: چند خط مورب، هنگام حرکت با هم می توانند الگوهای چشم نوازی ایجاد کنند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، می توانید از این خطوط به عنوان الگو برای ایجاد ترکیبات بسیار متقاعد کننده استفاده کنید (اگرچه باید مراقب باشید که از هرج و مرج ترکیب بندی، همانطور که در بالا بحث شد) جلوگیری کنید.

کلام آخر

در مجموعه مدرن طرح با نوشتن این مقاله تلاش کردیم شما را با مفهوم و ترکیب خطوط مورب آشنا کنیم. اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا چند عکس خیره کننده با خطوط مورب ثبت کنید. بنابراین نکات را به خاطر بسپارید و شروع به عکاسی کنید با هر تمرین تجربه های بی نظیری بدست خواهید آورد که شما را شگفت زده می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *