اصول طراحی پوستر

اصول طراحی پوستر

مهمترین قواعد طراحی پوستر

اصول طراحی پوستر را در این مقاله بخوانید!

طراحی پوستر یکی از جذاب تری ن انواع طراحی می باشد، زیرا شما می توانید بدون هیچ قانون یا محدودیتی تنها با استفاده از تخیل خود هرآنچه در ذهن دارین با طرح و رنگ در هم آمیخته، روی کاغذ  آورید. در طراحی پوستر می توان بدون احساس محدودیت به فراسوی تخیل نگاه کرد و سرزمین جادوی ذهن را بر روی کاغذ به تصویر کشید و با دیگران شریک شد. به همین دلیل است که دیدن بعضی از پوسترها شما را حتی از شنیدن موسیقی نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و همزمان مقدار زیادی اطلاعات به شما انتقال می دهد.

 

 

 کلید طراحی پوستر در اولین گام، تعیین حدود عناصر اصلی طراحی شما، با اطراف پوستر می باشد، به این صورت که شما برای خود یک مرز نا مرئی از کنار صفحه کاغذ در نظر می گیرید و عناصر اصلی مد نظر خود را خارج از آن مرز قرار نمی دهید، اگر بتوانید بالانس مناسبی بین اطراف کاغذ و همچنین طرح داخل کادر بوجود بیاورید، اولین قدم را درست برداشته اید.

در گام بعدی شما باید با داشتن علم روانشناسی رنگها، از آنها برای بوجود آوردن انرژی مناسب در پوستر خود و چرخاندن آن انرژی در عناصر اصلی استفاده کنید تا بتوانید چشم بیننده را در کل پوستر بگردانید، به این صورت که در ابتدا هدف خود برای طراحی پوستر را مشخص کرده و برای خود هدف گذاری می کنید که تمایل دارید چه احساسی در بیننده بعد از دیدن پوستر شما بیدار شود، بعد از مشخص شدن آن، رنگ مطلوب برای برانگیختن آن حس را پیدا می کنید، و از آن طیف رنگی در طراحی خود استفاده می کنید، البته اگر تازه کار هستید و یا از علم روانشناسی رنگها اطلاع ندارید باید با صرف زمان و مطالعه و سپس انجام تمرین فراوان به آن حد از آگاهی دست پیدا کنید.

به عنوان مثال فرض کنید شما می خواهید یک پوستر برای یک کنسرت موسیقی سنتی طراحی کنید. برای طراحی چنین پوستری استفاده از رنگهای پائیزی صحیح می باشد، عناصر گرافیکی باید در سمت بالا و راست پوستر قرار گرفته و نوشته ها که حاوی اطلاعت می باشند در سمت پایین و چپ پوستر قرار بگیرد، و همچنین تخیل طراح نیز مجال عرض اندام دارد. حال دیگر چرخاندن چشمان بیننده در تمام سطح پوستر هنر ذهن و دستان طراح می باشد. در بعضی دیگر از پوسترها استفاده از رنگهای متضاد، استفاده از رنگهای مکمل، استفاده از رنگهایی که با هم جفت می شوند و… رواج دارد و تشخیص تمام این موارد با تسلط به تئوری و تکنیک مقدور است.

گام بعدی استفاده از فونت مناسب با محتوای پوستر شماست که از یک قانون کلی تبعیت می کند، که طراح بنا به دید خود می تواند آنرا در نظر بگیرد یا صرف نظر کند. در این گام می گوید بهتر است برای بدنه پوستر از یک فونت، و برای هد لاین آن از فونت دیگر استفاده شود، سایز، رنگ و دیگر مسائل مربوط به فونت نیز باید هماهنگی کامل با موضوع پوستر داشته باشد. طراحی فونت و عدم استفاده از فونتهای رایج نیز جزو خلاقیت های طراح می باشد که کمک می کند پوستر گویا تر شود.

برای موفقیت در گام بعدی طراحی پوستر باید توانایی ساختن یک جاذبه بصری فوق العاده داشته باشید، به عنوان مثال شما در نظر دارید پوستری طراحی کنید که قرار است حاوی اطلاعت فراوانی برای بیننده باشد و اگر بخواهید این اطلاعت را درون پوستر بگنجانید تمام صفحه کار شما را می گیرد. در این موارد بهتر است تنها از یک سمبل یا یکی از حروف الفبا یا یک طرح گرافیکی استفاده کنید با پس زمینه تک رنگ، در مورد اینکه کدام گزینه برای طراحی پوستر مورد نظر مناسبتر است داشتن تجربه طراحی و علم آن به شما کمک می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]برای داشتن پوسترهای زیبا به عکس های زیبایی احتیاج دارید که خروجی عکاسی صنعتی مدرن طرح است.[/info_box]

تکنیک های طراحی پوستر

در طراحی پوستر از تکنیکهای زیادی نیز می توانید استفاده کنید یکی از جذاب ترین این تکنیکها که همانند خلق یک اثر هنری است خلق یک طرح در طرح دیگر می باشد. برای ایجاد جاذبه در این نوع طراحی استفاده از رنگهای متضاد رایج است اما خلاقیت و شناخت رنگها به طراح این اجازه را می دهد که با استفاده از هنر و تجربه خود همواره راهی برای آفرینش شگفتی پیدا کند.

شاید با این جمله معروف آشنا باشید که: “ کمتر، بیشتر است” . گاهی طراح در طراحی پوستر ترجیح می دهد این جمله را سرلوحه کار طراحی خود قرار دهد. با حذف تمام المانهای اضافه و خلوت کردن صفحه پوستر و پررنگ کردن عنصر اصلی که هدف طراحی پوستر بوده. زمان و مناسبتهای استفاده از این تکنیک نیز به ذهن و تجربات طراح آن برمیگردد.

از دیگر تکنیکهای زیبا و جذاب برای طراحی پوستر استفاده کردن از یک عکس کاملا مرطبت با موضوع پوستر، به صورتی که به دلیل فکوس بالا تشخیص چیستی عکس در نظر اول مشکل باشد و نیاز به دقت مخاطب داشته باشد. البته برای گرفتن چنین عکسهایی نیاز به داشتن تجهیزات فوق حرفه ای می باشد، پس از داشتن چنین عکسی میتوانید نوشته های خود را در اطراف آن به صورتی طراحی کنید که چشم بیننده برای خواندن آنها تمام سطح پوستر را بچرخد، در طراحی پوستر با این تکنیک در عین سادگی، اگر عکاس و طراح پوستر از علم و تجربه کافی برای انتخاب عناصر پوستر برخوردار نباشند، پروژه تبلیغاتی با شکست حتمی مواجه می شود.

در مورد طراحی پوسترهایی که با هدف اعلان یک  مناسبت مانند نمایشگاه ها، همایش ها، و به طور کلی واقعه هایی که در مدت مشخصی برگزار می شوند، می توان گفت تکنیکی وجود دارد که بیشتر مواقع کاملا موفق بوده. تکنیک استفاده از شکست، شکست خطوط، شکست عناصر، شکست طیف رنگی، شکست حروف و… . شما می توانید با استفاده از این تکنیک به صورت کاملا زیرکانه بیننده را مجبور به چرخاندن چشمهایش در جهت مورد نظر خود کنید، برای دیدن طرح گرافیکی مورد نظر خود و همچنین خواندن نوشته های موجود در پوستر و در نتیجه دریافت اطلاعات مورد نظر طراح.

طراحی پوستر با استفاده از تکنیک عمق و مقیاس نیز انجام می شود. یک طراح میتواند با داشتن نگاه ظریف و دقت بصری و دید هنری، طراحی پوستر خود را به صورتی انجام دهد که در عین رساندن مطلب مورد نظر، دارای جاذبه بصری غیر قابل انکاری برای بیننده داشته باشد. استفاده از تکنیک عمق و در نظر گرفتن مقیاس به صورت غیر ارادی چشمان بیننده را بر روی پوستر نگاه می دارد و بیننده به جای دیدن پوستر، به تماشای آن می نشیند.

 

خواندن پوستر را از راه دور آسان کنید 

 

 

طراحی بروشور

 

اولویت اصلی یک پوستر عموما قرار دادن کسی در معرض یک رویداد است. اطلاعات کلیدی باید از فاصله دور به راحتی خوانده شود تا افراد را به سمت پوستر بکشاند و سلسله مراتبی در متن ایجاد کند.

وقتی صحبت از طراحی پوستر می شود، می توانید متن را دارای سه لایه مجزا در نظر بگیرید:

  1. عنوان: این عنصر اصلی (و بزرگترین) متن در طراحی است. می تواند علاوه بر یک عنصر هنری باشد یا می تواند عنصر هنری باشد. یک تایپ فیس خوانا را انتخاب کنید که جالب است و توجه را می طلبد.
  2. جزئیات: چه، چه زمانی، کجا؟ در سطح دوم متن به این سوالات پاسخ دهید. کسی برای انجام کاری که پوستر شما از او می خواهد به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟ اطلاعات را در اینجا به صورت مختصر ارائه کنید. در مورد اندازه، دو گزینه وجود دارد – برای داشتن سلسله مراتب واضح، اندازه را به نصف عنوان اصلی کاهش دهید یا به استفاده از اندازه بزرگتر ادامه دهید و از تکنیک دیگری برای کنتراست استفاده کنید. (انتخاب اغلب به عناصر دیگر و اهمیت متن ثانویه بستگی دارد.)
  3. چاپ ظریف: این یکی خودش توضیح می دهد. معمولاً روی پوسترهای تبلیغاتی فیلم دیده می‌شود، این همه چیز دیگری است که شخصی به این نتیجه رسیده است که باید روی پوستر باشد. آن را کوچک کنید و جلوی آن را بگیرید.

کنتراست را تقویت کنید

 

اصول طراحی پوستر

شما باید با یک پوستر توجه کسی را به خود جلب کنید. اصول طراحی پوستر با کنتراست بالا بین عناصر می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. یک پالت رنگی یکنواخت با شیب کم رنگ را فراموش کنید. با گزینه های رنگ و تایپ پررنگ شوید. طراحی پوستر زمان بسیار خوبی برای امتحان یک تایپ فیس یا پالت رنگی است که ممکن است برای پروژه های دیگر خیلی “دیوانه کننده” باشد. با آن آزمایش کنید.

به یک پس زمینه رنگی بزرگ نیز فکر کنید. بسیاری از اوقات طراحان پوستر با یک بوم سفید شروع می کنند. اگر چاپگر شما اجازه می‌دهد، از یک پس‌زمینه رنگی بالا با رنگ‌آمیزی کامل استفاده کنید تا پوستر خود را از بقیه متمایز کنید.

اندازه و مکان را در نظر بگیرید 

مهم است که پوستر شما قرار است کجا قرار گیرد؟ این امر از چندین جهت اهمیت دارد، از جمله برای جلوگیری از به هم ریختگی بصری که  اطراف پوستر را فاکتور می‌کند و آیا افرادی که آن را می‌بینند، از دعوت شما برای اقدام قدردانی می‌کنند؟

نه تنها کنتراست بصری در طراحی شما مهم است، بلکه یک عامل خارجی مهم نیز هست. به این موضوع فکر کنید: اگر قرار است پوستر شما روی یک دیوار سبز آویزان شود، احتمالاً می خواهید از یک طرح رنگ متضاد استفاده کنید تا طرح با محیط ترکیب نشود.

پوستر بایدشامل یک فراخوان برای اقدام 

 

اصول طراحی پوستر

 

هدف  از اصول طراحی پوستر این است که مردم را در معرض چیزی قرار دهد. بیشتر این «لمس‌ها» شامل دعوت از شخصی به چیزی، مانند یک کنسرت، فیلم یا رویداد دیگر است. به همین دلیل دعوت به اقدام حیاتی است. همانطور که در طراحی دعوت به اقدام برای یک وب سایت یا برنامه فکر می کنید به آن فکر کنید – سطح بالایی از برجستگی در طراحی به آن بدهید.

تفاوت با طراحی وب این است که فراخوانی برای اقدام ممکن است به این سادگی نباشد. (در وب‌سایت‌ها، «ثبت‌نام» یا «به ما ایمیل بزنید» اقدامات رایجی هستند که نمی‌توانید روی پوستر دریافت کنید.) فراخوان برای اقدام اغلب اطلاعات رویداد یا یک نقطه تماس در طراحی پوستر است. هنگامی که بدانید کاربران هنگام دیدن پوستر قرار است چه کاری انجام دهند، می توانید دعوت به اقدام را طراحی کنید. (بعضی از طراحان واقعاً عناصری مانند کدهای QR را برای تشویق کاربران به اسکن برای اطلاعات دوست دارند؛ فقط در صورتی از این ابزار استفاده کنید که در بازار شما محبوب باشد.)

 

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با اصول طراحی پوستر آشنا کنیم و نکات مهمی را برای شما شرحح دهیم؛ امیدواریم که مطالب بریا شما مفید بده باشد.

گروه مدرن طرح به همراه عکاسان و طراحان حرفه ای و با تجربه و با در اختیار داشتن تجهیزات فوق حرفه ای در تمام امور تبلیغاتی خود از جمله طراحی و چاپ پوستر خدمات خود را ارائه می کند. ما سالها تجربه خود و همکاری با بزرگترین برندهای داخلی و خارجی را در اختیار شما قرار داده و بهترین پروژه تبلیغاتی را برای شما به انجام می رسانیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *