تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو

تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

طراحی لوگو چنان اهمیت دارد که شرکت ها حاضرند پول زیادی را برای آن صرف کنند. طراحی نامناسب می تواند برند را نابود کند. طراحی لوگو فراتر از جذابیت زیبایی شناختی اولیه بوده و افراد صرفا بر مبنای لوگوی کمپانی ها ارزیابی های پیچیده ای را در مورد محصول انجام می دهند. بر همین اساس تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو مطرح می گردد. هر انتخاب در این طراحی عمدی و حساب شده بوده و در انتقال پیام موثر است. عکاسی صنعتی موضوعی مهم برای داشتن عکس هایی جذاب در طراحی لوگو است.

تاثیرات اشکال مختلف بر لوگو

در طراحی شکل ها از روانشناسی مغز انسان و تاثیرات آن بروی بیننده استفاده می شود.

1. منحنی نشان دهنده شفقت و محبت

به واسطه اشکال منحنی، عشق، مراقبت، دوستی، حمایت و مهربانی نمایش داده می شود. همچنین این خطوط حس حرکت را منتقل کرده و به دلیل تداعی کننده حالت لبخند جهت نمایش شادی کاربرد دارند. علاوه بر آن شکل منحنی ماهیت چرخه ای را در بر داشته و حس رشد و دگرگونی را ایجاد می کند.

2. دایره موثر در ایجاد هماهنگی

اشکال دایره ای زنانه، نرم و دارای انرژی مثبت می باشند. همچنین اتحاد و مشارکت به واسطه این شکل تداعی می گردد. شکل دایره به دلیل عدم برخورداری از آغاز و پایان، فراگیر و پذیرا به نظر می آید. از نقطه نظر فرهنگی حلقه اجتماع، دوستی و ازدواج را یادآور می شود. به عنوان مثال حلقه های المپیک که همپوشانی دارند نماد اتحاد بین کشورها هستند.

3. مثلث نماد قدرت

به منظور بررسی تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو می بایست نمادهای تمام اشکال را مطالعه کرد. دیگر شکل متداول در لوگوها مثلث است. زوایای تیز مثلث، قدرت و نیروی مردانه را متذکر می شود. موسسات قانونی، مذهبی و علمی بیشترین استفاده کنندگان این شکل هستند. علاوه بر موارد مذکور مثلث حس حرکت را نیز ایجاد می کند.

4. مربع منتقل کننده حس ثبات

از نظر جنسیتی مربع و مستطیل شکل هایی خنثی محسوب می گردند. با الفتات به تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو، به منظور دلالت بر حس نظم، اعتماد، قدرت و ثبات می توان از مربع بهره برد. کسب و کارهایی که هدفشان محافظه کاری و استحکام است، استفاده از این اشکال را می بایست مدنظر قرار دهند. همچنین حس دقت و تعادل به کمک این شکل به ارمغان می آید. اگرچه اشکال مربعی کارایی بالایی دارند اما به تنهایی ممکن است غیر الهام بخش به نظر رسند، بر همین اساس با ترکیب آن با رنگ های مختلف جذابیت بیشتری را می توان به دست آورد. لوگوی مایکروسافت مثالی از این قبیل می باشد.

5. خطوط عمودی

تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو برای کمپانی های رقابتی بسیار مهم است. بر همین اساس این مراکز از خطوط عمودی برای نمایش حس تعادل، قدرت و متخصص بودن بهره می گیرند. بدین ترتیب کارایی و اطمینان را در معرض دید می گذارند. در هنگام استفاده از این خطوط می بایست احتیاط کرد چراکه علاوه بر اثرات مثبت آن، امکان دارد تهاجمی، سرد و سلطه جویانه محسوب گردند.

6. اشکال افقی آرامش بخش

خطوط افقی آرامش بخش بوده و قابل اعتمادتر جلوه می کنند، مانند لوگوی کمپانی IBM.

چگونگی انتخاب بهترین شکل برای لوگو
چگونگی انتخاب بهترین شکل برای لوگو

7. خطوط مورب نماد پویایی

تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو در ایجاد حس سرزندگی نیز نمایان است. بدین منظور از خطوط مورب استفاده می گردد. این خطوط تاثیر چشمگیری بر ضمیر ناخودآگاه بر جای می گذارند. اگرچه استفاده بیش از حد از این خطوط سبب می شود نام تجاری غیر قابل اعتماد جلوه کند.

تاثیرات روانشناسی تایپوگرافی

علاوه بر شکل اصلی لوگو، نحوه تایپوگرافی نیز در طراحی و انتقال پیام مربوطه اثرگذار است. حروف گرد و نرم تصوری مشابه منحنی ایجاد می کنند، در حالیکه حروف ناهموار مانند خطوط مورب عمل کرده و پیام مشابه با آن را در بر دارند. تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو در راستای انتقال پیامی که ماهیت تجارت را نشان می دهد، حائز اهمیت است. بر طراحان واجب است که از علائم ناخودآگاهی که تصاویر ارسال می کنند، آگاه باشند. با ترکیب اشکال و فونت های مختلف می توان پیام بصری قدرتمندی را ایجاد کرد.

چگونگی انتخاب بهترین شکل برای لوگو

به سبب تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو، انتخاب هوشمندانه ضرورت دارد. بر همین اساس سه عامل اساسی باید در نظر قرار گیرد.

1. صنعت

در انتخاب شکل لوگو باید به نوع صنعت توجه کرد. صنایع خدماتی عمدتا ترجیح می دهند از طرح دایره در لوگو خود بهره گیرند تا حس گرما را منتقل کنند. کمپانی های بیمه و مالی به دلیل ایجاد اطمینان خاطر و اعتماد، مربع و مستطیل را بر می گزینند. مثلث ها به دلیل نمایش نوآوری و تلاقی ایده ها، منتخب شرکت های مذهبی، علمی و قانونی هستند.

2. احساس

در رابطه با این فاکتور سوال مقابل مطرح است:” چه احساسی را می خواهید در مشتریان خود برانگیزید؟” از آنجایی که احساس بر تصمیم خریدار اثرگذار می باشد، بنابراین به حسی که طرح لوگو ایجاد کرده و تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو می بایست توجه کرد. به عنوان مثال مثلث احساس هیجان، خطر و ریسک را به ذهن متبادر می کند، در حالیکه دایره احساس راحتی، عشق، پذیرش و شمول را بر می انگیزد. همچنین مربع و مستطیل در ایجاد حس نظم، قدرت و شجاعت موثرند.

3. اشکال داخلی و خارجی

اغلب لوگوها بیش از یک شکل را شامل می شوند. بر همین اساس پیام حاصل از اشکال داخلی و خارجی شایان اهمیت است. مثلا برای یک شرکت خدماتی که بر جذب خانواده ها تمرکز دارد، شکل مربعی که دایره نیز درون آن قرار گرفته، انتخاب مناسبی می باشد. همچنین شرکتی که لوگوی مثلثی را بر می گزیند می تواند با درج یک دایره احساس خطر ناشی از آن را کاهش دهد. با توجه به تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو و نقش مهم آن در معرفی هویت برند و انتقال پیام تجارت، توصیه می شود از یاری طراحان حرفه ای در این زمینه بهره گرفته شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *