ترکیب بندی در عکاسی صنعتی چیست ؟

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

به چگونگی آرایش عناصر یک عکس ترکیب بندی در عکاسی صنعتی می گویند. یک عکاس خوب باید گونه قاب را بچیند که بیشترین جذابیت را در عکسش به ارمغان بیاورد.

یک عکس خوب دارای عناصر و بخش های متعددی است که ترکیب ان ها برای مخاطب ، جذابیت به وجود بیاورد.

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی به چیدمان عناصر درون کادر برای ایجاد یک تصویر بصری جذاب و موثر که پیامی را منتقل می کند یا داستانی را روایت می کند، اشاره دارد .

 

 

دلایل مهم بودن ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

گاهی اوقات عکس هایی را تماشا می کنید که سوژه ی ان به شکل تاثیر گذاری چیدمان شده اند اما خود نمی توانید چنین عکسی بگیرید .

مشکل عکس گرفتن بد شما نیست بلکه در ترکیب بندی عکس است که باید ان را جستجو کنید تا مشکلتان را رفع نمایید. با یاد گیری اصول ترکیب بندی می توانید یک عکس زیبا و باکیفیت بگیرید.در ادامه به اصول ترکیب بندی در عکاسی صنعتی می پردازیم.

 

عناصر ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

1. خط

خطوط می تواند به بهترین شکل ممکن حواس ببینده را به خود جذب نماید.

خطوط راهنما به خطوطی گفته می شود که در جهت سوژه قرار بگیرد.یکی از راه های جالب برای استفاده از خطوط , گوشه های تصویر می باشد.
گوش های تصویر خنثی است و می تواند بهترین ایده را برای گرفتن یک عکس بی نفص را به ما بدهد. همچنان ما می توانیم از رودخانه ها و جریان های مختلف به عنوان بهترین عناصر برای خطوط راهنما استفاده نمود.

2. شکل و فرم

شکل و فرم از عناصر مشابه برای طراحی استو تفاوت های ان ها در شکل سه بعدی ، وزن ، ارتفاع و عمق نیز می باشد.

فرم وعکس رابطه ی مستقیمی باهم دارند به طوری که هرچه فرمی بهتر باشد عکس که گرفته می شود نیز زیبا تر است. فرم های می تواند هندسی ، متقارن ، نامتقارن و یا هر چیز دیگه ای باشد.

3. ارزش

ارزش به میزان روشنایی یا تیرگی در عکس گفته می شود و میزان سفیدی ، سیاهی و خاکستری در عکس را تعیین می کند.

از سفیدی و سیاهی برای زیبا تر کر کردن عکس استفاده می شود . گاهی نیز ما به درخشانی نیاز داریم که سیاهی و سفیدی فراموش می شود.

4. فضا

قرار دادن شکل ها یا فرم ها که باعث اشغال فضا می شود. پرتره ها و عکس ها شهری که فضاهای بین فرم که خالی است و فضای منفی را به وجود می اورد دلیلی بر زیبایی درعکس نیز می شود.پس فضا در عکاسی صنعتی نقش بسزایی دارد.

5. رنگ

یکی از موثرترین روش در عکاس چیدمان و رنگ بندی قالب است به طوری که یکسری از رنگ مکمل یکدیگرند و می توانند جلوه های بصری زیبایی را بسازند.

رنگ ها از سه بخش تقسیم می شوند: فام (hue)، ارزش (value) و شدت (intensity).فام همان نام رنگ است ، شدت به اشباع رنگ اشاره دارد و ارزش به میزان روشنایی یا تاریکی می گویند.

تعدادی رنگ اولیه وجود دارد که در ترکیب با هم سازگارند و بیشتر عکاسان و گرافیست ها از ان استفاده می کنند همچنان دایره رنگ در بسیاری از پروژه ها به ما کمک می کند.

6. بافت

بافت به عنصر قابل لمس یک شی گفته می شود.در عکاسی حس لامسه وجود ندارد ولی یک سری از عکس ها مثل دیدن عکس ذریا باعث ایجاد لمس در واقعیت می شود.از بافت می توان برای ایجاد کنترل بین دو عنصر استفاده نمود برای مثال جنس نرم در مقابل جنس سخت.

7. ریتم

ریتم به معنی ایجاد حرکت با الگوها و شکل‌های تصادفی یا منظم در یک قاب تصویر گفته می‌شود.

8. تعادل

در برخی از عکس ها باید تعادل داشت تعادل به معنای تقارن در تصویر نیست برای مثال اگرشکلی در سمت راست عکس وجود داشت در سمت دیگر عکس نیز شکلی دیگر وجود داشته باشد وگرنه سبب می شود که بیننده توجه اش فقط به یک سمت تصویر باشد.پس نتیجه می گیریم تعادل در قاب بسیار مهم است.

9. پیوستگی

به چگونگی قرارگیری شکل ها در کنار هم پیوستگی می گویند که از یک شکل به شکل دیگر ختم می شود.یک از عناصر پیوستگی (جریان) است.

پیوستگی نشان می دهد که سوژه در تصویر از یک موقعیت به موقعیت دیگر جریان پیدا می کند.

 

تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

  • فوکوس انتخابی

فوکوس انتخابی بهترین روش برای قرار دادن عنصر نمادین در عکس می باشد. با قرار دادن سوژه در عکس و تار کردن پست زمینه می توان فوکوس مناسبی برای سوژه به وجود اورد که سبب توجه بیننده در عکس شد.

  • سادگی

سادگی در عکس یعنی فضای پشت سوژه زیاد شلوغ نباشد اگر بیش از حد شلوغی در فضای پشت صفحه قرار بگیرد توجه بیننده به پشت عکس جلب می شود و عکسی با کیقیت بالایی به ما نمی دهد.

  • تغییر زاویه‌ی دید

اغلب عکس ها از نمای چشم به ثبت می رسند. برای بهتر دیده شدن کمی عکس را از نمای بالاتر یا از نمای پایین تر بگیرم سبب خاص شدن سوژه می شود.

روش هایی در بهبود ترکیب بندی در عکاسی وجود دارند که شامل:شرکت در کارگاه های عکاسی ,دیدن عکس های دیگران وصبور بودن از جمله کار هایی است که ما میتوانیم در بهبود عملکرد خود استفاده نماییم.

 

سخن پایانی

ترکیب بندی در عکاسی بسیار دشوار است و انواع متفاوتی نیز ذارند که ما به بررسی همه ی ان ها نپرداختیم.

رعایت اصول ترکیب بندی در گرفتن یک عکس زیبا امری ضروری است .

فقط خواندن درباره عکاسی نمی تواند شما رو تبدیل به یک عکاس خوب کند و باید علاوه بر اطلاعات کامل عکاسی را به صورت عملی نیز انجام داد .

عکاسی صنعتی در مدرن طرح!

در این مقاله به بررسی ترکیب بندی در عکاسی صنعتی پرداختیم . برای مشاهده نمونه طراحی های کاتالوگ از مجموعه مدرن طرح کلیک نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *