تفاوت تراکت و بروشور

تفاوت تراکت و بروشور
[vc_row][vc_column][vc_column_text]تفاوت تراکت و بروشور چیست؟

دنیای امروز، دنیای تبلیغات است. اگر ادعا کنیم که هر کاری نیاز به تبلیغات دارد، اغراق نکرده‌ایم. همان قدر که کارها تخصصی شده‌اند، تبلیغات هم به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود و بدون اطلاع از فرصت‌های جدیدی که در دنیای تبلیغات ایجاد شده‌است نمی‌توان انتخاب‌های مناسبی داشت. به همین دلیل ضروری است که برای سفارش تبلیغ کارمان به دنبال متخصصین و حرفه ای‌های این حوزه برویم. تبلیغات، راه و روش‌های مختلفی دارد که بنا به نوع کار و هدف ما از تبلیغ، می‌توان یک یا چند مورد را انتخاب کرد. به همین دلیل مهم است که با روش‌های مختلف تبلیغات و کاربرد هر کدام آشنا شویم.
دو روش بسیار پرکاربرد تبلیغ که گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند، استفاده از بروشور و تراکت است. حتی برخی به خاطر ارزان‌تر بودن تراکت، ترجیح می‌دهند که از آن استفاده کنند، بدون توجه به اینکه کاربرد این دو یکی نیست و هر کدام برای موقعیت‌های خاصی استفاده می‌شوند و با استفاده نادرست از آن‌ها، نتایج صحیحی حاصل نخواهد شد به همین دلیل در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پردازیم، تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

تفاوت های تراکت و بروشور
تفاوت های تراکت و بروشور

بروشور چیست؟

می‌توان بروشور را این گونه تعریف کرد: یک جزوه یا دفترچه کوچک تبلیغاتی، برای معرفی کردن محصولات و خدمات یک شرکت، مؤسسه و …. بروشور معمولاً به شکل ورق‌های تاخورده با چند لت (صفحات تاخورده که به هم متصلند) درست می‌شود.

تراکت چیست؟

تراکت یک ورق چاپی است که اطلاعات زیادی را در رابطه با یک رویداد یا خدمات خاصی به افراد می‌دهد و بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی در یک زمان خاص را دارد.

تفاوت های تراکت و بروشور

شاید در ابتدا به نظر برسد که تفاوت مهمی بین تراکت و بروشور وجود ندارد. اما اگر از یک حرفه ای سؤال کنید، می‌بینید که تفاوت‌های اساسی با هم دارند. شاید بتوان تفاوت بروشور و تراکت را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تفاوت تراکت و بروشور در هدف مورد نظر
  • تفاوت تراکت و بروشور در لحن و محتوا
  • تفاوت تراکت و بروشور در جامعه هدف
  • تفاوت تراکت و بروشور در چاپ و کاغذ مورد استفاده
  • تفاوت تراکت و بروشور در هزین
  •  تفاوت تراکت و بروشور در تیراژ
  • تفاوت تراکت و بروشور در نحوه توزیع

تفاوت در هدف مورد نظر

تراکت، برای اعلان یک رویداد یا اتفاق است و بیشتر جنبه اطلاعیه دارد. به عنوان نمونه یک فروشگاه لباس را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته اجناسش را در سه روز آخر این ماه، حراج کند. به همین دلیل اقدام به تهیه تراکت می‌کند و خبر حراجی را همراه با برخی قیمت‌ها در آن اعلام می‌کند، تا کنجکاوی رهگذران را برانگیزد و آن‌ها را به سمت فروشگاه بکشد. اما، هدف از تهیه بروشور متفاوت است و اصولاً هیچ فروشگاهی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک حراجی از بروشور استفاده نمی‌کند. بروشور برای معرفی محصولات و خدمات خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال همان فروشگاه را در نظر بگیرید که لباس‌هایی با جنس خاصی که کاربری خاصی هم دارد را می‌خواهد به مشتریانش معرفی کند. برای این کار به جای چاپ تراکت، از بروشور استفاده می‌کند و اطلاعات کامل از لباس‌ها، جنسشان، تفاوت آن‌ها با لباس‌های معمولی و تصاویر زیبا و واضح از لباس‌ها را در بروشور با طراحی زیبا به مشتریانش تقدیم می‌کند.

برای داشتن بروشور و کاتالوگ زیبا یکی از مهمترین المان ها داشتن عکس زیبا و جذاب است، که با استفاده از عکاسی صنعتی در مجموعه مدرن طرح می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

لحن و محتوا

معمولاً محتوای تراکت با لحنی بسیار ساده و عبارت‌های کوتاه برای جلب توجه فوری خواننده نوشته می‌شود. توضیحات اضافه و پیچیدگی ندارد و برای هر فردی با هر سطحی از سواد قابل فهم است.
بروشور درعین سادگی در محتوا، توضیحات حرفه ای و کامل تری نسبت به یک موضوع ارائه می‌دهد؛ مثلاً خدمات درمانی یک کلینیک در رابطه با یک بیماری خاص یا دستگاهی که استفاده مشخصی دارد و در بروشور دربارهٔ آن دستگاه و مشخصات و تأثیرات استفاده از آن می‌نویسند.

تفاوت تراکت و بروشور در لحن و محتوا
تفاوت تراکت و بروشور در لحن و محتوا

تفاوت تراکت و بروشور در جامعه هدف

از آنجایی که تراکت برای یک رویداد خاص تهیه می‌شود، می‌تواند بین تمام کسانی که نزدیک به محل آن رویداد هستند، پخش شود. در حالی که بروشور جامعه هدف مشخص تری دارد و به دست کسانی می‌رسد که می‌توانند از آن خدمت یا محصول ویژه استفاده کنند. در نتیجه فاصله مشتری با محل ارائه خدمات چندان مهم نیست.

تفاوت تراکت و بروشور در چاپ و کاغذ مورد استفاده

با توجه به اینکه تراکت برای یک زمان کوتاه و صرفاً یک رویداد خاص استفاده می‌شود و جامعه هدفش می‌تواند بسیار زیاد باشد، برای کم کردن هزینه‌ها، روی کاغذهای ارزان که کیفیت چندانی ندارند چاپ می‌شود. از طرفی نیازی به استفاده از دستگاه‌های چاپ حرفه ای یا رنگی که هزینه بیشتری دارند هم نیست. با یک چاپ ساده روی کاغذی ارزان، می‌توان به هدف مورد نظر رسید.
بروشور به نوعی معرفی یک شرکت، مؤسسه یا هر ارگان دیگری است و محدود به زمان خاصی نیست. بلکه می‌تواند برای مدت زمان طولانی، خدمات و محصولات یک مؤسسه را معرفی کند. به همین دلیل برای تهیه بروشور از مقواهایی با جنس بهتر استفاده می‌شود که علاوه بر ماندگاری بیشتر، نشان دهنده نام و شخصیت صاحب آن نیز می‌باشد. چاپ روی بروشور معمولاً رنگی است و مهم است که از دستگاه‌های با کیفیت استفاده شود تا هم بروشور ماندگار باشد و هم رنگ‌های استفاده شده زیبا و جذاب باشند. با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در هر کدام، مشخص است که قیمت تراکت بسیار کمتر از بروشور است.

تفاوت تراکت و بروشور در نحوه توزیع و تیراژ
تفاوت تراکت و بروشور در نحوه توزیع و تیراژ

نحوه توزیع و تیراژ

تراکت برای پخش کردن میان تمام افرادی است که در زمان رویداد، از مکان مورد نظر گذر می‌کنند. به همین دلیل در تیراژ بالا چاپ می‌شود و سخاوتمندانه به همه رهگذران داده می‌شود.
با توجه به قیمت بالاتر بروشور و محدود بودن جامعه هدف آن، به افرادی داده می‌شود که ارتباط مستقیم با خدمات مورد نظر داشته باشند. به همین دلیل توزیع آن به صورت فردی و رسمی‌تر انجام می‌شود. همین امر باعث می‌شود که بروشور در تعداد محدودتری مورد نیاز باشد و همانند تراکت با تیراژ بسیار بالا چاپ نشود.

تفاوت تراکت و بروشور در نحوه توزیع

در کل باید در نظر داشت که بروشور برای استفاده‌های رسمی‌تر و تخصصی تر است که با هزینه‌های بیشتری تهیه می‌شود و نیاز به گرافیک، عکس و محتوای حرفه ای تری دارد، درحالی که تراکت به صورت غیررسمی و برای یک زمان محدود استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: اصول طراحی تراکت[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *