تکنیک عکس پنینگ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

چگونه یک عکس بی‌نظیر با تکنیک عکس پنینگ بگیریم؟

 افرادی که عکاسی کرده باشند با بحثی به نام سرعت شاتر آشنا هستند می‌دانند که با یک تغییر کوچک و بالا و زیاد کردن آنچه تحولی در عکس صورت می‌گیرد. اما برای عکاسان حرفه‌ای این بحث پیشرفته‌تر می‌شود و با واژه‌هایی، مثل تکنیک عکس پنینگ سر و کار دارند که در واقع همان عکاسی از اجسام در حال تحرک می‌باشد. عده‌ای از مردم پنینگ را با فتوشاپ و اصطلاح‌های دیگر عکاسی اشتباه می‌گیرند در حالی که یک کار جدید و جدا از اصطلاحات دیگر است. از تکنیک پنینگ با نام های مووینگ، کشیدگی در عکاسی و موشن هم یاد می‌کنند.

نحوه گرفتن عکس‌های واضح با پس‌زمینه تار
نحوه گرفتن عکس‌های واضح با پس‌زمینه تار

مفهوم عبارت تکنیک عکس پنینگ چیست؟

پنینگ در واقع تکنیکی است که از طریق آن ویژگی‌های عکس را بیشتر می‌کنند. البته جزء تکنیک‌هایی است که زمان زیادی را باید وقف یادگیری آن کرد و به تمرین و تکرار نیاز دارد. عکس پنینگ به عکاسی از اجسام متحرک گفته می‌شود که در هنگام عکس‌برداری باید دوربین را همراه با جسم متحرک به حرکت در بیاورید. نتیجه این‌گونه عکس‌برداری یک تصویر شارپ با پس‌زمینه‌ی مات و محو است. البته توجه داشته باشید که تکنیک پنینگ را نمی‌توان در تمام لحظات عکس‌برداری استفاده نمود.

پنینگ را با عنوان حرکت می‌شناسند که عکاس را به چالش عکس از اجسام متحرک می‌کشد. عکس گرفتن به روش کشیدگی در عکاسی دو حالت دارد؛

  • یا شما باید بهروش‌های افقی عکس بگیرید، مثل خودرو رانی یا موتور سواری که در آن همواره حرکت افقی وجود دارد.
  • و حالت دوم گرفتن عکس به صورت عمودی است، مثل ورزشکاری که در آب شیرجه می‌زند.
طریقه گرفتن عکس پنینگ
طریقه گرفتن عکس پنینگ

مقاله مرتبط:

نحوه انجام عکاسی با سرعت بالا

چگونه یک عکس بی‌نظیر با تکنیک پنینگ بگیریم؟

برای پیش رفتن با تکنیک مووینگ بهتر است سرعت شاتر را تنظیم کنید تا صحنه متوقف شود، سپس دوربین را همراه با سوژه‌تان به حرکت در بیاورید و بعد دکمه شاتر را لمس کنید. و اما برای اینکه یک عکس با کیفیت بگیرید نکات زیر می‌تواند کمکتان کند؛

  1. دوربین را بدون اینکه دستتان بلرزد بگیرید و سرعت شاتر را کم کنید؛

سرعت شاتر به سرعت جسم در حال حرکت بستگی دارد که می‌تواند ۲۰۰/۱ ثانیه و یا حتی کمتر باشد. پس اگر سرعت سوژه بالا بود ۲۰۰/۱ ثانیه ولی اگر از یک دونده قرار است عکس‌برداری کنید سرعت ۴۰/۱ ثانیه کافی است.

  1. توجه داشته باشید که سرعت شاتر روی شارپ هم تأثیر می‌گذارد؛

سرعت شاتر بالا برای افرادی است که تازه کار خود را شروع کرده‌اند و هنوز جا برای یادگیری بیشتر هم دارند.

  1. سوژه را در فاصله مناسبی قرار دهید.
  2. توجه داشته باشید که برای سوژه‌هایی که سرعت بالایی دارند عکس گرفتن خیلی سخت‌تر است، پس به سرعت بالای عکس‌برداری نیاز دارد.
نمونه عکس پنینگ
نمونه عکس پنینگ
  1. تعیین سرعت شاتر

مهم‌ترین سؤالی که باید از خودتان بپرسید این است که چه سرعت شاتری برای عکس پنینگ نیاز است. خب سرعت آن به دو عامل بستگی دارد، یکی سرعت سوژه و دومی این است که قصد دارید چه مقدار از حرکت سوژه در عکس مشخص شود. بنابراین اگر بخواهید حرکات سوژه را متوقف کنید باید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید. می‌توانید از سرعت ۳۰/۱ یا ۲۰/۱ بهره ببرید این سرعت برای شروع مناسب است.

روش گرفتن عکس با استفاده از تکنیک عکس پنینگ

  • دوربین خود را روی مد اول شاتر تنظیم کنید؛

 برای گرفتن عکس، اولین قدمی که باید بردارید تنظیم اولویت شاتر است. در پنینگ یک مفهوم را که بدانید، مثل این است که کل آن را یاد گرفته‌اید، آن هم انتخاب درسته سرعت شاتر می‌باشد. پارامترهای دیگر مثل دیافراگم و ایزو نقش مهمی در عکاسی ندارند.

  • انتخاب سرعت کم شاتر

برای گرفتن بهترین عکس سرعت شاتر مناسب ۳۰/۱ ثانیه است، البته اگر متوجه شدید که سرعت سوژه زیاد است شما هم سرعت شاتر را زیاد کنید. محدوده‌ی سرعتی که شاتر ایجاد می‌کند این قابلیت را برای دوربین به وجود می‌آورد که تمام  حرکت‌ها را در دوربین ثبت کند.

گرفتن عکس باکیفیت فقط با رعایت چند نکته ساده
گرفتن عکس باکیفیت فقط با رعایت چند نکته ساده
  • استفاده از سه‌پایه برای عکس پنینگ

از آنجایی که لرزش کوچک در حین عکس‌برداری می‌تواند ارزش عکس را پایین آورد، پس از سه‌پایه استفاده کنید تا لرزش‌ها را به حداقل برساند.

  • دقیق فوکوس کنید؛

توجه داشته باشید که سوژه شما همواره در حال حرکت است، پس خیلی مهم است که کاملاً دقیق فوکوس کنید. می‌توانید از دو روش فوکوس خودکار و دستی برای عکس پنینگ استفاده کنید.

  • مکانی که در آن قرار می‌گیرد تمام استانداردها را رعایت کرده باشد؛

فاصله‌ی بین خود و جسم در حال حرکت را حفظ کنید تا این امکان برای دوربین به وجود بیاید که دقیق فوکوس کند. چون در فاصله نزدیک دوربین روی سوژه فوکوس نمی‌کند و تار می‌شود و اگر خیلی دور باشید وضعیت سخت‌تر است.

  • به هر طرف که سوژه حرکت کرد شما هم حرکت کنید؛

در واقع  ایده‌ی عکس پنینگ، گرفتن عکس از اجسام در حال تحرک آمده است، پس باید مطمئن شوید که سرعت شما و سرعت سوژه یکسان باشد.

آموزش عکاسی پنینگ
آموزش عکاسی پنینگ

همچنین بخوانید:

تکنیک DSLR برای مبتدیان: نحوه استفاده از دوربین DSLR

چند نکته مهم درباره عکاسی پنینگ

زمانی شروع به فشردن شاتر کنید که سوژه به موازات دوربین شما رسیده باشد، مطمئن باشید که سوژه شما در فوکوس دقیق و شارپ به نظر می‌رسد، این وضعیت در حالی است که پس‌زمینه حالت مات را دارد. و دوم اینکه شاتر را حتماً تنظیم کنید.

چند نکته طلایی که به شما در گرفتن عکس پنینگ کمک می‌کند
چند نکته طلایی که به شما در گرفتن عکس پنینگ کمک می‌کند

سخن پایانی

عکس پنینگ تأثیر چشمگیری بر روی زیبایی یک تصویر می‌گذارد و از آن برای عکس‌برداری مسابقات دو میدانی، شنا و… استفاده می‌کنند. عکاسی پنینگ دارای قواعد خاصی است که برای یادگیری آن باید تمرین و تکرار داشته باشید. مهم‌ترین اصولی که در عکس‌برداری پنینگ باید رعایت شود سرعت شاتر است‌ سرعت آن را از طریق چند مورد تنظیم می‌کنند که یکی از آن‌ها سرعت سوژه است.

اگر تا به اینجای مقاله تکنیک عکس پنینگ ما را همراهی نموده اید، پس به این موضوع علاقه مندید. لذا توصیه می نماییم مقاله مرجعی را که در این لینک به شما معرفی نموده ایمن نیز مطالعه نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *