10 قانون برای شات عکاسی صنعتی حرفه ای

شات عکاسی حرفه ای

شات( shot ) چیست؟

شات در عکاسی صنعتی یکی از اصطلاحات مهم و کاربردی در عکسبرداری و فیلمبرداری می باشد. معمولا به هر تصویرثبت شده توسط دوربین شات می گویند. در گذشته دوربین های دستی برای فیلمبرداری و عکس برداری استفاده می شدند که در این مدل ها چراخاندن دستگیره ی دوربین برای به حرکت در اوردن فیلم و ثبت فریم ضروری بود.

به دلیل شباهت زیاد این دوربین ها به مسلسل های هندلی ،هنگام ضبط فیلم که در یک دوره انجام می گرفت از عبارت شاتShoot) ( استفاده می کردند.همان طور که گفته شد شات یک  اصطلاح سینمایی است که امروزه در عکاسی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

تعیین تعداد شات در عکاسی صنعتی بسایر مهم بوده است به طوری که شاتر یک قطعه ی مکانیکی قابل استهلاک بوده و عمر مفید دارد و پس از پایان عمر باید ان را تعوض کنیم.

شاتر دوربین چیست ؟

شاتر یک قطعه مکانیکی که به صورت الکترونیکی هم تولید می شود.شاتر دوربین در جلوی دوربین قرار دارد که متشکل از چندین پرده ی پلاستیکی است که نوع چیدمان ان ها یک دریچه را تشکیل می دهد کار این دریچه هدایت نور به سنسور است و می تواند میزان نور ورودی به سنسور یا فیلم را کنترل کند.به هر پره ی شاتر تیغ می گویند وتعداد این تیغ ها در کیفیت عکس مورد نظر اثر می گذارد به طوری که هر چه تعداد تیغ ها بیشتر باشد، عکس بهتری را مشاهده می نماییم.

باز و بسته شدن بعضی از این تیغ ها به صورت افقی و عمودی باز و بسته می شود که به ان ها شاتر پرده ای می گویند.شاتر انواع متفاوتی دارند که شامل مکانیکی بودن،الکتیریکی بودن و … می باشد.شاتر باعث  تاثیر بصری مشخصی مثل کشیدگی و دفورمگی حرکت را ایجاد می کند .از جمله تاثیرات مهم شاتر ،تولید تاری حرکت می باشد.

10 قانون مهم برای شات عکاسی صنعتی

1. از بک گراند وپشت زمینه ی شلوغ استفاده نکنید

برای عکاسی صنعتی ترجیحا باید از پشت زمینه های سفید و ساده استفاده کرد و تا حد امکان اشیای اضافه را حذف کنیم تا بتوانیم محصول مورد نیاز را مورد توجه قرار دهیم.

2. از زوایای مختلف استفاده کنید

مشتریان برای بازدید از محصولات خود نیاز دارند که یک تصویر کلی  یا به اصطلاح 360 درجه داشته باشند پس پیشنهاد می شود که از نمای بالا چپ و راست و… عکاسی کنید.

3. اماده سازی محصولات

 برای شات گرفتن از محصولات، شما نیاز دارید که یک محصول بی نقص و عاری از هر گونه ایراد باشد به طوری که اگر محصول شما مشکلی داشته باشد بیننده دیگر جذب ان نمی شود .اگر نتوانستید مشکلی کلی محصول را درست کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از برنامه های فتوشاپ یا نرم افزار های ادیت می باشد.

4. از ترکیب رنگ ها استفاده کنید

گاهی دانستن تئوری رنگ ها الزامی برای عکاسان می باشد به طوریکه  با استفاده از روانشناسی رنگ می توانید مشتریان را جذب محصولات خود کنید.پیشنهاد ما به شما کتاب captivating color  می باشد که سبب کمک کردن در ترکیب رنگ ها می باشد.

5. مطمئن بودن از مشخص بودن واضح لگوی محصول

یک عکاس حرفه ای تبلیغاتی باید بداند که قبل از فشار دادن دکمه شاتر لگو محصول در تصویر قابل مشاهده می باشد وگرنه مشتری محصول را با سایر محصولات دیگر اشتباه می گیرد.

6. استفاده از قانون یک سوم

گاهی در عکاسی صنعتی به جای اینکه محصول را در وسط قرار دهیم ،ان را در گوشه ی کادر قرار می دهیم.این تکنیک سبب ایجاد تاثیر گذاری در عکاسی تبلیغاتی می شود.

7. سایز عکس را مشخص کنید

برای شات گرفتن از محصول باید اندازه ی ان مشخص باشد تا بیننده بتواند ان را بفهمد تا در مورد خرید ان تصمیم گیری کند.

8. استفاده از تکنیک bokeh wall

این نوع تکنیک در عکاسی صنعتی زیاد مورد توجه قرار گرفته است.کافی است که یک کاغذ براق یا یک شی نقره ای مانند را در پس زمینه ی عکس استفاده کنید و فلاش gelled  بر روی ان بتابانید.که درنهایت یک خروجی جذاب به شما می دهد.

9. استفاده از تکنیک light painting

این یک روش نور پردازی برای محصول می باشد که معمولا با استفاده از نورافکن ،چراغ قوه ویا هر منبع نوری دیگر استفاده می شود.

10. استفاده از سه پایه

در عکاسی صنعتی شما گاهی نیاز به فوکوس کردن بر روی عکس هستید. شما می توانید با استفاده از سه پایه ،دوربین خود را ثابت نگه دارید و بتوانید به راحتی عکاسی کنید.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی  و صنعت تبلیغات ،نیاز شرکت ها به عکاسی صنعتی نسبت به گذشته بیشتر است. نحوه ی شات برای این سبک از عکاسی بسیار مهم است. اگر شما یک محصول با کیفیت دارید ولی نتوانید با عکاسی صحیح ،ان را معرفی کنید به مشکل مواجه خواهید شد. پس برای این کار شما به یک متخصص عکاسی صنعتی نیاز دارید تا به ارتقای تبلیغ محصولات شما کمک کند. در قسمت بالا مواردی درباره ی نحوه ی شات صحیح را توضیح دادیم. هرچه بیشتر ان ها را رعایت کنید در این سبک از عکاسی موفق تر خواهید بود.

عکاسی صنعتی از محصولات در مدرن طرح !!

دیدن آثار قوی در عکاسی در گرفتن یک شات حرفه ای برای شما تاثیرگذار است. جهت مشاهده نمونه عکاسی صنعتی باکیفیت از محصول یا خدمات توسط مجموعه مدرن طرح کلیک نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *