معرفی تکنیک splash در عکاسی

معرفی تکنیک splash در عکاسی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آیا تا به حال در مورد تکنیک splash در عکاسی چیزی شنیده اید؟ تکنیک اسپلش یکی از هیجان‌‌ انگیز ترین، حرفه ای ترین و خلاقانه ترین تکنیک های عکاسی است که هر شخصی، چه مبتدی و چه متخصص، به راحتی می تواند از آن استفاده کند. شاید وقتی که در حال دانلود عکس از گوگل هستید و یا در اینستاگرام چرخ می خورید، عکس هایی نظر شما را جلب کند؛ عکس هایی مثل پاشیدن مایعات به بیرون یا برگشت خوردن قطره آب به بالا در برکه ها. آیا برایتان سوال پیش نیامده است که با چه تکنیکی این عکس ها را می گیرند؟ مگر می شود از قطره های آب در حال حرکت عکس گرفت؟ در جواب این سوال باید گفت: بله، چرا که نه!؟ با کمک تکنیک splash.

معرفی روش splash در عکاسی

اسپلش در عکاسی به تکنیکی گفته می شود که در آن از حرکت مایعات و پاشیدن آن ها به بیرون عکس گرفته می شود. این تکنیک می تواند کار شما را حرفه ای تر جلوه بدهد اما باید بدانید که این تکنیک به صبر و تمرین بسیار زیادی احتیاج دارد. برای اجرای تکنیک splash به تجهیزات خاص و مهمی احتیاج دارید که می تواند کار شما را دقیق تر کند‌.

ابزار های مهم عکاسی splash

  • دوربین تایمر دار
  • لنز ماکرو با کیفیت بالا
  • منبع نور و شاتر از راه دور
  • پس زمینه ای ساده یا سطح ساده 
  • سه پایه دوربین
  • دستمال
  • چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید.

دوربین با کیفیت بالا

شما برای اجرای تکنیک splash در عکاسی به دوربینی احتیاج دارید که بتواند حرکت در کسری از ثانیه را ثبت کند. با دوربین‌ گوشی های هوشمند هم می توان تکنیک splash را عملی کرد اما عکس ها تار می شوند و کیفیت خوبی ندارند. برای عکس برداری با این جلوه می توان از دوربین‌ های DSLR و یا دوربین‌ های بدون آینه استفاده کرد.

نکات مهم برای گرفتن عکس با تکنیک Splash
نکات مهم برای گرفتن عکس با تکنیک Splash

لنز ماکرو

با  هر نوعی از لنز دوربین های حرفه‌ ای می توان این تکنیک را اجرا کرد؛ اما بهتر است از لنز های ماکرو برای این کار استفاده کنید. لنز های ماکرو به عکاسان این امکان را می دهد تا بتوانند در فاصله کم تر عکاسی کنند و عکس واضح تری بگیرند.

منبع نور و یا شاتر از راه دور

برای گرفتن عکس با تکنیک splash در عکاسی می توانید از چندین روش استفاده کنید. اول از همه می توانید از شاتر هایی که سرعت بالایی دارند، استفاده کنید یا این که به شکل خودکار و با تاخیر به وجود آوردن در شاتر ها بعد از تنها چند ثانیه از سوژه خود عکس بگیرید. همچنین می توان به شکل دستی و فقط با یک شاتر از راه دور، از منظره خودتان عکاس بگیرید. اما بهترین راه حل، استفاده کردن از شاتر های از راه دور است که وضوح تصاویر را بالا تر می برند و از لرزش های داخلی و احتمالی تا حد زیادی جلوگیری می کنند. حتما به این نکته توجه کنید که انتخاب کردن منبع نور درست، بسیار مهم است؛ بنابراین منبع نوری را انتخاب کنید که به خوبی قابل تغییر باشد و بتوان آن را دستکاری کرد. شما می توانید از فلش های خارج از دوربین و یا منبع نور های پیوسته استفاده کنید.

سه پایه دوربین

با استفاده از سه پایه ها، دیگر لازم نیست که دوربین را در دستان خود بگیرید؛ در نتیجه دستتان نمی لرزد و عکس ها تار نمی شوند. از طرفی برای شاتر باید از دو دست خود استفاده کنید و یا این که محتویات ظرف را حرکت بدهید.

دستمال

خیلی از افراد فکر می کنند این آیتم برای اجرای تکنیک spkash در عکاسی اضافی است و به آن توجه نمی کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که در تکنیک splash محتویات ظرف به بیرون می ریزید و ممکن این اطرافتان خیس بشود. بنابراین برای تمیز کردن اطراف خود و لنز های دوربین به دستمال نیاز دارید.

نکات مهم برای گرفتن عکس با تکنیک Splash

  1. از چرخ دنده های مناسب استفاده کنید و آن ها را به درستی تنظیم کنید.
  2. نور محیط را آزمایش کنید و یک منبع نور مناسب انتخاب کنید.
  3. همگام‌ سازی کنید.
  4. از فلاش های پر سرعت دوربین استفاده کنید.
  5. بهم ریختگی هایی که در پس‌ زمینه وجود دارد را از بین ببرید.
  6. به منظره و ترکیب موجود در ظرف توجه کنید.
  7. از فوکوس خودکار کمک بگیرید.
  8. ظرف و اشیاء مورد نظر را به صورت ثابت قرار دهید.
  9. از سوژه خود در یک ثانیه چند عکس بگیرید.
  10. سعی کنید از سوژه هایی عکس بگیرید که رنگ های زنده دارند. با این کار شما می توانید هر پس زمینه ای که می خواهید را در عکس به نمایش بگذارید. این سوژه ها باعث حرفه ای جلوه دادن شما می شوند.
  11. اگر سوژه های شما کوچک هستند در هر بازه زمانی بیش تر از ۶ تا ده عکس بگیرید.
  12. می توانید از سوژه هایی استفاده کنید که اندازه ها، رنگ و شکل متفاوت دارند.
  13. اگر می خواهید پاشش های بزرگ تری به دست بیاورید، طبیعتا باید از سوژه هایی استفاده کنید که سطح بیش تری دارند.

سخن پایانی

با تکنیک splash در عکاسی می توانید یکی از خارق العاده ترین صحنه ها را برای خودتان به وجود بیاورید اما برای حرفه ای شدن در این کار باید زیاد تمرین کنید. شما می توانید از هر مایعی که در حال حرکت و پاشیدن به بیرون است، عکس بگیری اما حتما باید از دوربین هایی با لنز ماکرو استفاده کنید. اما اگر هنوز هم در مورد این تکنیک در عکاسی سوال دارید، می توانید از کارشناسان مجموعه ما کمک بگیرید.

معرفی روش splash در عکاسی
معرفی روش splash در عکاسی
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *