تنظیم نور بالا و کوتاه در عکاسی : راهنمای ساده و کاربردی

تنظیم نور بالا و کوتاه در عکاسی صنعتی : راهنمای ساده و کاربردی

نور بالا در عکاسی صنعتی پرتره چیست؟ و نور کوتاه در عکاسی صنعتی چیست؟

درک تفاوت های بین این دو الگوی نورپردازی استودیو می تواند سخت باشد، بخصوص هنگامی که شما تازه شروع به کار کرده اید.

اما این تکنیک ها روش های بسیار خوبی برای اضافه کردن تنوع به عکس های پرتره شماست و در ادامه خواهید دید که چقدر آسان صورت می پذیرند.

در ادامه، ما همه موارد مورد نیاز را در رابطه با نور بالا و کوتاه در عکاسی به شما آموزش خواهیم داد.  این آموزش ها شال موارد زیر خواهند بود:

  • نور بالا و کوتاه چیست؟
  • چطور از تنظیم نور بالا و کوتاه برای زیباتر کردن عکس های پرتره استفاده کنیم
  • مثال های و نمودارهای بسیاری درباره نورپردازی بالا و کوتاه

در نتیجه، چه شما یک آماتور باشید که به دنبال توسعه دانش عکاسی صنعتی  است و چه اینکه عکاس صنعتی حرفه ای استودیو باشید که به دنبال افزایش دانش خود هستید، اینجا جای شماست.

نورپردازی بالا و کوتاه در عکاسی به سادگی منجر به روشن تر شدن محیط عکاسی خواهد شد. با نورپردازی بالا، شما سمتی از صورت را که به دوربین نزدیک ‌تر است روشن می‌کنید.

و با تنظیم نور  کوتاه، سمتی از صورت را که به دوربین دورتر است روشن می‌کنید. در عکس های زیر، مثالی از تنظیم نور بالا و کوتاه را مشاهده می نمایید.

همانطوری که در تصویر مشاهده می کنید، تنظیم نور بالا در عکس های پرتره باعث ایجاد نمای دوستانه تر و جذاب تری خواهد شد در حالی که تنظیم نور  به مراتب دراماتیک تر است.

به این نکته توجه کنید که تنظیم نور بالا و کم می تواند برای ترکیب با الگوی استاندارد نور به کار گرفته شود.

به عنوان مثال، شما ممکن است تنظیم نور بالا و کوتاه را با ا لگوی رامبراند ترکیب کنید  (هنگامی که شما از یک سمت برای ایجاد مثلث زیر گونه سوژه نورپردازی می کنید). شما می توانید نورپردازی بالا و کوتاه را با نورپردازی حلقه ای و نورپردازی تقسیمی ترکیب کنید.

به طور فنی، چه اینه شما از نورپردازی بالا و چه کوتاه استفاده کنید، کار بیشتری با زاویه سر به نسبت زاویه نور صورت خواهید داشت.

هنگامی که شما موضوع مورد علاقه تان را تعیین کردید و استروب ها را اضافه کردید، با عکسبرداری از یک طرف صورت، می توانید اقدام به تنظیم نور بالا کنید، اما از سوژه عکس بخواهید تا سرشان را به سمت دیگر برگردانند تا شما بتوانید از تنظیم نور کوتاه استفاده کنید.

تنظیم  نور بالا بسیار عالی است، اما چطور می بایست آن را انجام دهید؟ در این بخش، من به شما به صورت گام به گام مراحل تنظیمات تنظیم نور بالا را به شما آموزش خواهیم داد.

تنظیم یک پرتره با نور گسترده

در این بخش یک راه ساده برای تنظیم نورپردازی کوتاه (شما می توانید از نورپردازی با الگوهای نورپردازی بسیار استفاده کنید).

نخست، موقعیت کلیدی (اصلی) محل نور را روی فاصله 45 درجه از سوژه تنظیم کنید. به مانند تصویر زیر:

از سوژه خود بخواهید تا در حالی که شما سطح چشم را تنظیم می کنید به دوربین نگاه کند.

سپس از وی بخواهید تا 45 درجه به سمت راست متمایل شوند. و تمام! حالا شما تنظیمات نورپردای بالا را تست نموده و انجام داده اید.

چه زمانی می بایست از نورپردازی بالا استفاده کنیم؟

تنظیم نور بالا روی پرتره از طرق مختلفی تاثیر می گذارد. به عنوان مثال:

  • صورت را پهت تر نشان می دهد
  • معمولاً قسمت کوتاه تری از صورت را سایه می اندازد (بسته به محل جایگیری نور)
  • شفافیت بیشتری را نسبت به الگوهای نورپردازی با نور جلو، مانند نورپردازی پروانه ای و تاشو ارائه می دهد

به دلیل اینگه تنظیم  نور بالا به نظر صورت را پهن تر و عریض تر می کند، برای عکسبرداری از سوژه های با صورت باریک  کاربرد بیشتری دارد، اما از تنظیمات نور بالا روی سوژه با صورت پهن جلگیری می کند.

این مساله می تواند شکل صورت آنها را اغراق آمیز و غیر واقعی کند.

اگرچه، اگر یک خصوصیت یا ویژگی روی یک طرف چهره سوژه باشد، شما می بایست تمرکز خود را از آن بردارید و موقعیت عکس را روی قسمت کوتاه تر صورت قرار دهید و از تنظیم نور بلند برای در سایه قرار دادن آن استفاده کنید.

پیشروی به کمک تنظیم نور بلند

الگوهای نورپردازی در نقاط آغازین قرار دارند، اما هماهنطوری که تجربه بیشتری کسب می کنید، می بایست تنظیمات لازم را بهبود ببخشید.

به عنوان مثال، با تنظیم فاصله استروب، شما می توانید نور بیشتر و ضخیم تر (با استفاده از حرکت دادن نور به سمت دورتر)  و یا نرم تری (با استفاده از حرکت دادن نور به سمت نزدیک تر) را ایجاد کنید. و با اضافه کردن اصلاح کننده های نور، شما می توانید جلوه های جذاب و نرم ایجاد کنید ( سافت باکس ها برای این کار بسیار مناسبند) و همچنین پرتره های سخت و چالش برانگیزتر ( از یک فلاش ساده یا اسنوت استفاده کنید).

به شما توصیه می کنیم که از از چراغ‌های پرکننده و بازتابنده‌های پرکننده استفاده کنید.

کمی پری می تواند سایه ها را بلند کنید و کنتراست را برای گرفتن نتایج بهتر کاهش دهید، در حالی که حذف پرکننده می تواند منجر افزایش درام شود.

قبل از اینکه یک عکس بگیرید، سعی کنید تا دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی می خواهید خلق کنید. با این روش، شما می توانید تنظیمات نور بالا را آن طوری که می خواهید انجام دهید.

چطور با استفاده از نور کوتاه عکس های زیبا بگیریم؟

در این بخش از مقاله درباره نور بالا و کوتاه در عکاسی، به شما نشان خواهیم داد که چگونه با هدف ایجاد این نوع عکس، یک تنظیم نور کوتاه دراماتیک ایجاد کنیم.

تنظیم نور کوتاه در عکس های پرتره

همانند تنظیم نور بالا، هیچ روش واحد و یکسانی برای ایجاد نور در عکاسی صنعتی پرتره وجود ندارد، اما بهترین راه برای شروع کار به صورت زیر است:

نخست، موقعیت منبع نور را روی زاویه 45 درجه از سوژه تنظیم کنید.

از سوژه بخواهید تا صورت خود را به جلو بچرخاند و دقیقاً به مخزن لنز نگاه کند. سپس از او بخواهید تا سرشان را به سمت نور بجرخانند.

برای ایجاد نمای دراماتیک تر، می توانید نور خود را کمی به پشت سوژه منتقل کنید، مانند تصویر زیر:

تمام شد! نیاز به گرفتن چند عکس صنعتی است تا میزان دقیق نورپردازی دستتان بیاید. کار آسانی است.

چه زمانی می بایست از نور کوتاه استفاده کرد؟

تنظیم نور کوتاه تاثیرات بسیاری دارد، از جمله اینکه:

  • صورت را بلند تر نشان می دهد
  • سمت پهن صورت را در سایه می اندازد
  • کنتراست قوی ایجاد می کند

به دلیل اینکه پرتره با نور کوتاه غالباً تاریک است، بهتر است تا نقص های آن را بپوشانید. تنظیم نور کوتاه همچنین روش آسانی برای تولید عکس های دراماتیک و کم کلید است و (به لطف سایه های سنگین و زیبای صورت) تصاویر دارای عمق زیادی هستند.

اگر سوژه شما صورت بلند پهنی دارد، می توانید با استفاده از الگوی تنظیم نور  کوتاه آن رل لاغر تر نشان دهید.

البته، اگر مطمئن نیستید که این کار جواب می دهد، همیشه امتحان آن برای شما مجانی خواهد بود تا تست کنید که کدام یک از روش های نورپردازی بلند و کوتاه روی سوژه و عکس شما بهتر است انجام شود.

پیشروی با تنظیم نور  کوتاه

از زمانی که تنظیم نور کوتاه خیلی سایه محور است، شما حتماً می خواهید سایه ها را برای کنترل کنتراست پر کنید.

شما می توانید از یک انعکاس دهنده استفاده کنید، اما اگر سایه ها تقریباً عمیق باشند، می توانید نور پر را انتخاب کنید.

در کنار آن، سعی کنید تا نور پرکننده خود را سه مرحله پایین تر از نور کلیدی قرار دهید. در این صورت، شم می توانید سایه ها را در حالی که از وجود جزئیات آن آگاهید، حفظ کنید.

در اینجا، من از یک انعکاس دهنده برای کاهش کنتراست استفاده کردم، در حالی که کماکان روی نگاه دراماتیک با نور کوتاه تمرکز کرده ام.

فراموش نکنید تا از تعدیل کننده های مختلف برای سخت تر و یا نرم تر کردن افکت ها و جلوه های نوریاستفاده کنید.

من از سافت باس برای مثال بالا استفاده کردم، اما به شما توصیه می کنم تا از فلاش های برهنه، اکتاباکس ها، ظروف زیبایی، و موارد دیگراستفاده کنید.

سخن پایانی نور بالا و کوتاه در عکاسی صنعتی

دو نوع از الگوهای ساده ولی قدرتمندی که برای ایجاد عکس های صنعتی برجسسته و دینامیک (پویا) می توانید بکار بگیرید، نور بالا و نور کوتاه هستند. من شما را تشویق می کنم تا آموزش های فراگرفته را تست کنید.

تجربه و آزمون با رعایت فاصه بین نور و سوژه، تست تعدیل کننده های مختلف، و تست تکنیک پرکردن نور عکاسی در صنعت و عکاسی صنعتی است می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

عکاسی صنعتی در مدرن طرح !

در این مقاله به بررسی تنظیم نور بالا و کوتاه در عکاسی صنعتی پرداختیم . برای مشاهده نمونه های بیشتر عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از مجموعه مدرن طرح کلیک نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *