تکنیک فوکوس انباشه در عکاسی

تکنیک فوکوس انباشه در عکاسی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]عکاسی از سوژه های مختلف نیاز به تکنیک های متفاوت دارد. بنا بر اینکه از چه چیزی و برای چه هدفی عکس را ثبت می کنیم، نیاز داریم که تکنیکی مناسب آن را هم استفاده کنیم. وقتی می خواهیم از یک جسم بی جان برای تبلیغات عکس بگیریم، نیاز داریم که عکسی شارپ تر از حالت عادی داشته باشیم و جسم مورد نظر، با وضوح و دقت بیشتری در کادر قرار گیرد. شاید برای انجام چنین کاری چند روش وجود داشته باشد. آن ها را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام روش نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.

تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی از طبیعت
تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی از طبیعت

 

[promo_box image=”” title=”” btn_text=”” btn_link=”” target=”_blank” position=”” border=”0″ animate=””]بهترین نمونه های عکاسی صنعتی را صفحه عکاسی صنعتی مدرن طرح ببنید[/promo_box]

 

تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی از طبیعت

روش اول؛ نزدیک کردن دوربین به سوژه

با کم کردن فاصله لنز تا سوژه، علی رغم اینکه دریچه دیافراگم هم باز است مثلا” f/2.8 اما فقط قسمت کوچکی از سوژه مورد نظر را می توان پوشش داد. با این مدل می توانید روی یک قسمت کاملا مشخص و البته کوچک از فریم تمرکز کنیم؛ در نتیجه عمق میدان تصویر کم می شود.

روش دوم؛ عریض تر کردن اپرچر

با قرار دادن دریچه دیافراگم روی مقداری باریک تر، مثل f/16 می توان روی قسمت بیشتری از سوژه فوکوس کرد. اما این روش چند مشکل دارد.

روش سوم؛ تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی

فوکوس انباشته یا فوکوس استکینگ (Focus Stacking) تکنیکی است که با انباشته کردن چند تصویر روی هم و ترکیب آن ها، تصویری با فوکوس و عمق میدانی بالا ایجاد می کند. در این مدل از عکس برداری، با گرفتن چند تصویر از یک شیء، که در هر کدام فوکوس روی یک قسمت از عکس قرار گرفته و سپس قرار دادن این عکس ها روی هم با استفاده از یک نرم افزار، می توانیم تصویری مناسب با فوکوس بالا داشته باشیم. گرچه این روش برای هر سوژه ای قابل اجرا است ولی بیشتر برای عکس برداری کلوزآپ و لنداسکیپ مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر این تکنیک به تصویر زیر که یک گل با وضوح بالا را نشان می دهد، نگاه کنید. همانطور که مشاهده می کنید، تمام جزئیات گل در عکس مشخص است.

مطالب مرتبط :راهنمای کامل دیافراگم در عکاسی

فوکوس انباشته در عکاسی از حشرات

  • شارپ نشدن تصویر
  • قسمت هایی مثل زمینه عکس نیز در فوکوس قرار می گیرند.
  • پرش نور لنز که باعث می شود عکس شارپ نباشد و تصویر نرم تر شود، در حالی که هدف ما ثبت عکسی با شارپ زیاد بود. هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد، جزئیات تصویر بیشتر تار می شود.

هر چقدر اپرچر را عریض تر کنیم، نور بیشتری دریافت می کنیم و کیفیت تصویر بالاتر می رود و هر چقدر نور کمتری داشته باشیم، باید دریچه دیافراگم را بازتر کنیم تا نور بیشتری وارد شود. برای استفاده از تکنیک فوکوس انباشته، زمانی که دوربین را در جای مناسب قرار دادید و فریم را مشخص کردید، بدون تکان دادن دوربین، چند عکس پشت هم بگیرید. ولی توجه داشته باشید که در هر عکس، فوکوس دوربین را روی یک قسمت متفاوت قرار دهید. به عنوان مثال به عکس زیر دوباره نگاه کنید. چهار دایره رنگی، می توانند نقاط فرضی فوکوس شما در هر عکس باشند.

نقاط تعیین شده برای تکنیک

برای استفاده از تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی، شما به حداقل سه تصویر نیاز دارید که هر تصویر روی یک قسمت اصلی از عکس فوکوس کرده است. قسمت میانی، زمینه و پس زمینه. هر چقدر تعداد عکس هایی که می گیرید بیشتر باشد، در نهایت به تصویری با کیفیت بالاتر و واضح تر می رسید. برای ثبت عکس های تبلیغاتی که باید تصویر مورد نظر شارپ باشد، این تکنیک بسیار کاربردی است.

وسایل تکنیک فوکوس انباشته
وسایل تکنیک فوکوس انباشته

وسایل تکنیک فوکوس انباشته

گرچه برای استفاده از تکنیک استکینگ فوکوس، به صورت حرفه ای، می توان از وسایل و امکانات زیادی بهره برد، اما برای شروع کار سه وسیله کفایت می کند.

  • دوربین با قابلیت عکسبرداری و فوکوس در حالت دستی
  • سه پایه
  • یک نرم افزار برای ترکیب عکس ها

نرم افزار های کاربردی تکنیک فوکوس انباشته

برای انباشت تصاویر روی هم و ایجاد تصویر نهایی، می توانید از نرم افزارهای ویرایش تصاویر استفاده کنید. چند نمونه از کاربردی ترین نرم افزارها در این تکنیک را به شما معرفی می کنم.

  • Helicon
  • Zerene stacher
  • Photoshop cs6
  • On1 photo raw2021
  • combineZP
  • adobe photoshop
  • picolay
  • affinity photos

البته معروف ترین و در دسترس ترین برنامه برای ویرایش عکس، برنامه Photoshop cs6 است.

مراحل ویرایش عکس ها در تکنیک

  1. مرحله اول؛ برنامه فتوشاپ را باز کنید.
  2. مرحله دوم؛ هر عکسی که گرفته اید را در یک لایه باز کنید. برای این کار اول گزینه file را باز کرده، به قسمت scripts بروید و با انتخاب load files into stack روی  browse کلیک کرده و عکس هایی که گرفته اید را انتخاب کنید.
  3. مرحله سوم؛ گزینه attempt to automatically align source images را تیک بزنید، تا تمام تصاویر در لایه های جداگانه باز شوند.
  4. مرحله چهارم؛ پالت لایه را باز کرده و تمامشان را انتخاب کنید. روی edit بروید و گزینه auto-blend layers را انتخاب کنید.
  5. مرحله پنجم؛ گزینه stack images را انتخاب کرده و بعد seamless tones and colors را تیک بزنید و بعد ok را انتخاب کنید.
  6. مرحله ششم؛ با انتخاب گزینه layer و بعد از آن  flatten image تصویر نهایی را ذخیره کنید
نکات کلیدی تکنیک فوکوس انباشته
نکات کلیدی تکنیک فوکوس انباشته

نکات کلیدی تکنیک فوکوس انباشته

برای استفاده از تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی، دقت به چند نکته کلیدی ضروری است.

  • سوژه مورد نظر، باید ثابت باشد. با توجه به اینکه شما چند عکس از یک سوژه می گیرید، بسیار مهم است که سوژه مورد نظر حرکت نکند. در غیر این صورت، تصاویری که ثبت می کنید، با هم متفاوت خواهد بود و در نتیجه، ممکن است در قسمت انباشته کردن عکس ها به مشکل برخورده و نتوانید تصویری با کیفیت مورد نظر ایجاد کنید.
  • حتما از سه پایه استفاده کنید. با توجه به اینکه عکس هایی که می گیرید باید از یک زاویه باشند، تنها ثابت نگه داشتن سوژه کافی نیست. بلکه دوربین هم باید ثابت باشد و همه عکس ها از یک زاویه مشخص ثبت شوند. به همین دلیل استفاده از یک سه پایه محکم برای عکس برداری ضروری است.
  • دوربین روی حالت تنظیم دستی باشد. در غیر این صورت هر بار که جای فوکوس تصویر را عوض می کنید، ممکن است تنظیمات دوربین تغییر کند و هنگام انباشت عکس ها با مشکل مواجه شوید.
  • برای زوم کردن به جای چرخاندن لنز از دکمه های + و – استفاده کنید تا احتمال تکان خوردن دوربین کمتر شود. اگر این امکان را دارید که از ریموت استفاده کنید و یا با اتصال به کامپیوتر کار کنید که به دوربین دست نزنید، در مرحله بعدی راحت تر خواهید بود.

توجه داشته باشید که استفاده از تکنیک فوکوس انباشته در عکاسی، بیشتر از دانستن تئوری کار، نیاز به تجربه دارد؛ پس صبور باشید. با آزمون و خطا، در این تکنیک مهارت کسب می کنید و به مرور متوجه می شوید برای هر تصویر نهایی، نیاز به چند عکس با فوکوس های متفاوت دارید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *