عکاسی مفهومی چیست؟

عکاسی مفهومی چیست؟
[vc_row][vc_column][vc_column_text]در عکاسی مفهومی یک ایده در قالب تصویر به نمایش در می آید. بدین ترتیب هر تصویر حاوی پیام قدرتمندی بوده که قابلیت انتقال انتزاعی ترین مفاهیم را به افکار بیننده دارد. آنچه که در عکاسی مفهومی الویت دارد، ایده یا مفهوم می باشد و عکاس مفهومی سعی در صحنه سازی یک عکس برای برقراری ارتباط دارد.

تاریخچه عکاسی مفهومی و نحوه شکل گیری آن

برای آنکه بهتر درک کنیم عکاسی مفهومی چیست، بهتر است نگاهی به تاریخچه و نحوه شکل گیری این سبک بیندازیم. این سبک به دنبال جنبش های هنر مفهومی در دهه های 1960 و 1970 شکل گرفته است. این سبک بیانگر اهمیت ایده یا مفهوم نسبت به تکنیک و زیبایی شناسی است. اگرچه خلق آثار عکاسی و صحنه سازی قدمتی به اندازه خود دوربین دارد، ولی آنچه که بیشتر در عکاسی مفهومی مطرح شد، انتزاعی بودن آن است. یکی از اولین عکس های مفهومی توسط هنرمند فرانسوی (Yves klein) در سال 1960 ثبت شده است.

نحوه خلق عکس مفهومی
نحوه خلق عکس مفهومی

کاربردهای عکاسی مفهومی چیست؟

از عکاسی مفهومی در دسته های زیر استفاده می شود:

– تبلیغات

برای آنکه بدانیم در حوزه تبلیغات کاربرد عکاسی مفهومی چیست، باید ابتدا هدف آن را جستجو کنیم. آنچه که در تبلیغات دنبال می شود، فروش یک ایده است. در تبلیغات چه برای فروش یک محصول خاص یا خدمات، و چه برای منع مصرف کنندگان به منظوری مشخص، هدف نهایی متقاعد کردن مخاطب می باشد. استفاده از این تکنیک در تبلیغاتی که با تصاویر ثابت انجام می شود، دشوار است. اما به طور کلی عکاسی مفهومی تکنیکی متداول در افزایش کل فروش می باشد.

با عکاسی مفهومی امکان انتقال پیام ساده و تاثیرگذار توسط تبلیغ کننده فراهم می شود.

مطالعه مقالات زیر در زمینه عکس تبلیغاتی به شما توصیه می شود:

– تفسیر اجتماعی

عمدتا انسان به واسطه هنر، به خلق تفسیر مسائل اجتماعی می پردازد. با به کار بردن تکنیک عکاسی مفهومی، عکاسان افکار و ایده های خود را در رابطه با جامعه بیان کرده و به نمایش می گذارند. بدین ترتیب عکاسان مفهومی در راستای وضعیت سیاست، رفتار جامعه و فناوری اظهار نظر می کنند. به عنوان مثال در تصویر زیر که توسط پراساد نایک ثبت شده است، با نمایش بارکد روی سوژه ها، نمایی مانند سلول زندان را تداعی می کند که نشان دهنده تفکر عکاس در رابطه با مصرف گرایی  است. در عکاسی مفهومی هنرمند قادر است، ناامیدی های خود را از مسائل اجتماعی به تصویر بکشد.

– تعریف یک داستان

با بهره گیری از تکنیک عکاسی مفهومی، عکاس قادر است با به کارگرفتن هر چه دارد، یک داستان را ارائه دهد.

– نمایش مفاهیم آبستره یا انتزاعی

عکاسی مفهومی به عنوان بستری برای نشان دادن حالات درونی عکاس به صورت جذاب و خلاقانه عمل می کند. بدین ترتیب آثار زیبایی از به تصویر در آوردن اضطراب، غم، شادی، دلتنگی، تنهایی، گذر زمان یا کشمکش درونی به صورت انتزاعی خلق شده اند. در این سبک از عکاسی سعی می شود تا با به تصویر کشیدن یک احساس درونی خاص، احساسات بیننده را تحریک کند و بدین ترتیب بیننده را جذب و مشتاق می کند.

نکات تخصصی عکاسی مفهومی
نکات تخصصی عکاسی مفهومی

نکاتی برای خلق یک اثر مفهومی

این سبک از عکاسی هنری پیچیده بوده که پرداختن به آن نیازمند آن است که بدانیم نکات لازم برای خلق یک اثر در ژانر عکاسی مفهومی چیست.

مفهوم خود را مشخص کنید

اولین قدم برای ایجاد یک صحنه در عکاسی مفهومی این است که بدانیم چه ایده ای را در نظر داریم منتقل کنیم.

جستجو برای الهام گرفتن

ایده های جذاب خود به خود حاصل نمی شوند. برای عکاسی مفهومی لازم است که تکنیک های آن را بدانیم و به طور منظم فعالیت کنیم. آنچه که در خلق یک ایده کمک کننده است، مشاهده، کشف و تفکر مداوم است.

ایده های خود را بنویسید

زمانی که ایده ای دارید باید بلافاصله آن را یادداشت کنید، تا از فراموش کردن آن جلوگیری کنید.

از نمادها استفاده کنید

نمادهای جهانی متعددی وجود دارند که برای بیان یک مفهوم قابل استفاده اند. از جمله برخی نمادهایی که برای همه قابل مفهوم هستند؛ به نمایش در آوردن زمان با استفاده از ساعت یا نمایش مفهوم بی نهایت با استفاده از تصویر خط افق در جاده.

پیام خود را ساده کنید

سعی کنید ایده مدنظرتان تا حد ممکن ساده و قابل فهم باشد. اگرچه ممکن است تفاسیر متفاوتی از یک تصویر به دست آید؛ اما پیام اصلی باید مشخص و قابل فهم باشد.

انجام مراحل تولید با دقت

زمانی که شروع به عکاسی می کنید، به جنبه های تکنیکی از جمله لنزها، قاب (فریم)، نورپردازی، موقعیت مکانی، ترکیب، اشیا و مدل ها توجه کنید.

بی نقص بودن مراحل پس از تولید

این بخش شامل ویرایش عکس ها و مراحل و اقداماتی که برای ارائه نهایی انجام می گیرد، می شود. این مرحله بسیار ضروری و زمانبر می باشد.

روش های عکاسی مفهومی
روش های عکاسی مفهومی

معرفی برخی از معروف ترین عکاسان مفهومی در جهان

  • Chema Madoz: این هنرمند اسپانیایی، یک رهبر بین المللی در عکاسی مفهومی تلقی می شود. تصاویر ثبت شده توسط او در گالری ها و موزه های سراسر جهان به نمایش در آمده است. او جوایزی از جمله جایزه ملی عکاسی و هیگاشیکاوا را به دست آورده است.
  • Jordi Larroch: یک عکاس و شاعر اسپانیایی است که در آثارش، اشیا روزمره را اندکی تغییر داده تا مفهوم و معنای جدیدی را به ارمغان آورد. تصاویر او به دو سری سیاه و سفید تقسیم می شود.
  • Amy Stein: او یک عکاس امریکایی است. آثار او رابطه انسان با طبیعت را به تصویر در می آورد.
  • David Levinthal: شهرت این عکاس امریکایی در راستای به تصویر در آوردن عروسک ها و اسباب بازی ها در صحنه هایی با نور چشمگیر می باشد که به آن ها ظاهری انسانی می دهد. آثار او بیشتر در اشاره به فرهنگ پاپ امریکایی و تلویزیون رنگی می باشد.
  • Heidi Lender: او که یک عکاس امریکایی می باشد، آثار سلف پرتره بسیاری را خلق کرده است. او تجربیات خود در هنگام عکاسی را برای مجله های مد نوشته است. مفهوم آثار او در راستای به نمایش در آوردن وضعیت بشریت می باشد.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *