هود لنز و کاربردهای آن

هود لنز
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

هود لنز و کاربردهای آن

یکی از مرسوم ترین تجهیزات عکاسی، هود لنز است. قطعه ای پلاستیکی یا از جنس فلز است که در جلو لنز نصب می شود و آن را حرفه ‌ای ‌تر نشان می ‌دهد هود لنز گفته می شود. اما هود چیزی فراتر از ظاهر است. فقط برای نام بردن از یک مزیت، این وسیله این است که می توانند تفاوت عمده ای در کیفیت تصویر ایجاد کنند. هدف اصلی یک هود این است که جلوی لنز شما را به گونه ای فیلتر کند تا از ورود نور در سراسر لنز و ایجاد لکه ‌های ناخواسته و یک تصویر کم کنتراست جلوگیری کند. یک هود  دوربین را در برابر نور محافظت می کند و یک عکس واضح ایجاد می‌کند و شما می توانید تصویر واضح و بدون تابش نور اضافی  داشته باشید. گاهی اوقات شما دوست دارید پرتو های نور را در تصاویر خود ثبت کنید زیرا جلوه هنری دارد ولی افراط در این مورد باعث کاهش کیفیت تصویر می شودو کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند.

انواع هود لنز
انواع هود لنز

ضرورت استفاده از هود لنز  

این ابزار، که به عنوان محافظ لنز نیز شناخته می‌شود، در جلوی یک لنز قرار می گیرد و مانع از ایجاد نور اضافی در عکس ‌های شما می ‌شود. همچنین به محافظت از لنز در برابر آسیب در صورت برخورد با چیزی کمک می کند. به سادگی با قرار دادن یک وسیله جانبی سبک وزن روی لنز دوربین خود، کیفیت تصویر و دوام لنز خود را بهبود می بخشید. تصاویری که با هود لنز ثبت می شوند بسیار با کیفیت تر از تصاویری است که بدون هود لنز ثبت می شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است[/info_box]

حذف نور های ناخواسته به کمک هود لنز

 هدف اصلی هود کاهش میزان نور های نا خواسته به لنز است که در یک تصویر دیده می شود. اگر تا به حال با نور های روشن عکس گرفته اید به احتمال زیاد ورود نور های اضافی به لنز را دیده اید. متأسفانه، یک مشکل بزرگ در مورد نور های اضافی این است که گاهی اوقات حتی زمانی که منبع نور خارج از عکس شما است، ایجاد می شود و اثر خود را روی تصویر می گذارد. این همان مشکلی است که ممکن است حتی در زمان عکاسی آن را نبینید، و فقط زمانی به آن پی ببرید که عکس را در رایانه خود باز کرده اید و متوجه شوید که بازتاب های واضح و خیره کننده در آن وجود دارد.

عکاسی صنعتی
استفاده از هود لنز مزایای زیادی دارد از جمله کاهش نور های نا خواسته در تصویر

این امر مخصوصاً اگر از فیلتری با درجه کیفی پایین تر استفاده می‌کنید، یا اگر لنز شما دارای پوشش ‌های ضد تابش ضعیف است، صادق است. برخی از لنزها بیشتر از سایرین مستعد ورود نور های اضافی است. خبر خوب این است که هود می تواند کمک کند البته، تنها در صورتی که منبع نور خارج از کادر شما باشد. در اینجا دو نمونه عکس در کنار هم وجود دارد که بدون هود لنز (در سمت چپ) و با یکی (در سمت راست) گرفته شده‌اند. یک شعله مایل به قرمز در قسمت تاریک در پایین تصویر اول وجود دارد که در تصویر دوم ناپدید شده است. ناحیه نارنجی و مه آلود در بالا سمت راست نیز ثابت است.

مقاله مرتبط:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]انحراف لنز چیست؟[/info_box]
مقایسه دو تصویر ثبت شده یکی با هود لنز و دیگری بدون هود لنز
مقایسه دو تصویر ثبت شده یکی با هود لنز و دیگری بدون هود لنز

افزایش کنتراست 

هود ها به راحتی می توانند از ایجاد لکه هایی که نور اضافی در تصویر ایجاد می کنند جلوگیری کنند، هم چنین می توانند به طرز قابل توجهی کنتراست را افزایش دهند. هود اگر به درستی استفاده شود، هرگز به کیفیت تصویر شما آسیب نمی رساند. این امر حتی زمانی که شما در معرض نور مستقیم خورشید نیستید نیز صادق است. هر منبع نوری که به سوژه جلوی شما برخورد کند می تواند باعث کاهش کنتراست در تصویر شود. در عکس های بالا، تفاوت فقط این نیست که عکس دوم نور های نا خواسته کمتری دارد. نگاهی دیگر به چمن پایین سمت راست قاب بیندازید که کنتراست قابل توجهی در عکس با هود لنز دارد. به خاطر داشته باشید که تنظیمات نوردهی در دو عکس یکسان است. سایه‌ ها در تصویر دوم تیره‌ تر هستند، زیرا از بین نمی‌ روند. بسته به لنز شما، این تفاوت ها ممکن است بیشتر نمایان شوند. تصویر بالا با استفاده از لنز Nikon 35mm f/1.8 FX برای مقایسه ثبت شده است که بسیار مقاوم در برابر نور های اضافی است. اگر لنز های قدیمی‌تر یا لنز های ارزان‌ تری دارید، مهم است که یک هود به همراه داشته باشید.

تجهیزات عکاسی
نحوه اتصال و نگه داری از هود لنز

محافظت از لنز در برابر آسیب 

هود از لنز شما در برابر آسیب محافظت می کنند به غیر از این که به طور واضح بر روی کیفیت تصویر شما اثر می گذارد، هدف اصلی دیگر برای استفاده از هود لنز کمک به محافظت از لنز شما در برابر ضربه، خط و خش، اثر انگشت و سایر منابع آسیب است. به طور قطع نمی توان گفت این ابزار می تواند به طور کامل از لنز شما محافظت کند ولی استفاده از آن بسیار بهتر از عدم استفاده از آن است.

دو نوع هود موجود در بازار
دو نوع هود موجود در بازار

مطالعه بیشتر:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]چگونه نقطه شیرین لنز در عکاسی خود را پیدا کنیم[/info_box]

انواع هود لنز

هود لنز استوانه ای و هود لنز گلبرگ انواع هود لنز های محبوب و موجود در بازار است. هود لنز استوانه ای طول بلند تری دارد و ممکن است هنگام ثبت کردن تصویر در زمانی که فاصله کانونی کم است در تصویر ثبت شود. برای رفع این مشکل می توان از هود لنز های گلبرگ استفاده کرد که با داشتن چهار برآمدگی از ورود نور جلوگیری می کند و در تصویر نیز مزاحمتی ایجاد نمی کند.

نحوه استفاده از هود لنز

 استفاده از هود برای لنز دوربین آسان است. به سادگی آن را روی جلوی دوربین خود قرار دهید و قبل از عکاسی از نصب دقیق آن مطمئن شوید. لنزهای هود همچنین می توانند فضای زیادی را هنگام حمل تجهیزات شما اشغال کنند. برای کنار گذاشتن آن کافی است هود روی لنز خود را برعکس کنید. این مقدار فضای اشغال شده را کاهش می دهد.

مطالب مقاله هود لنز و کاربردهای آن از منابع اصلی همچون این لینک ترجمه شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *