وایت بالانس چیست؟

وایت بالانس باعث متعادل کردن رنگ تصویر می شود.
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

صفر تا صد وایت بالانس

آیا تا به حال توجه کرده اید که عکس های گرفته شده در یک محیط دارای رنگ های متفاوتی هستند؟ برخی از آن ها مایل به زرد و برخی دیگر اغلب با رنگ مایل به آبی هستند. آیا می دانید چه چیزی باعث این تأثیر می شود؟  این تغییرات رنگی در نتیجه تعادل رنگ سفید انجام شده توسط دوربین است. به عبارت دیگر،  لنز اغلب رنگ‌های موجود در عکس را مخدوش می‌کند.

کانون تبلیغاتی مدرن طرح در تمامی حوزه های امورگرافیکی، طراحی تا چاپ، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با استفاده جدیدترین متد ها و نیروهای متخصص و خبره خود فعالیت چشم گیری دارد تا لبخند رضایت را بر لبان مشتریان عزیز خود بنشاند.

وایت بالانس باعث متعادل کردن رنگ تصویر می شود.
وایت بالانس باعث متعادل کردن رنگ تصویر می شود.

مقاله مرتبط:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]راهنمای درک نور در عکاسی ویژه مبتدیان/info_box]

آشنایی با وایت بالانس

تراز سفیدی عملکردی است که رنگ آمیزی عکس ها را تصحیح می کند و  یک تنظیم رنگ است تا عکس ها واقعی تر و دقیق تر به نظر برسند.  هر منبع نوری دمایی دارد که می تواند سردتر یا گرم تر باشد و با نور طبیعی نیز این اتفاق می افتد.  به عنوان مثال،  شما این را به وضوح در روزهای بسیار آفتابی می بینید، جایی که همه چیز زردتر می شود و در روزهای ابری، جایی که رنگ های آبی و خاکستری بیش تری داریم.  بنابراین، تنظیم تراز سفیدی نیز برای به دست آوردن نتیجه ای مطابق با هدف شما مفید است.

تنظیم تراز سفیدی اساساً به این معنی است که بخشی از عکس که قرار است رنگ خنثی باشد دارای مقادیر مساوی قرمز، سبز و آبی است. تعادل رنگ سفید نادرست می تواند باعث ایجاد رنگ غیر واقعی مایل به آبی، نارنجی یا سبز شود که در واقع تصاویر را نامطلوب می کند.

نمونه ای از وایت بالانس
نمونه ای از وایت بالانس

تعادل رنگ سفید و چشم انسان

هر یک از انواع مختلف نوری که در زندگی روزمره با آن مواجه می شویم، درخششی با رنگ مشخص تولید می کند.  برخی از انواع منابع نور درخشش مایل به زرد بیش تری ایجاد می کنند، برخی دیگر رنگ مشخصی در سایه های سبز یا آبی دارند. ما تقریباً متوجه آن نیستیم، زیرا چشم ما قادر است به طور خودکار سایه های مختلفی را که پیدا می کنیم اصلاح کند. هنگامی که یک عکس گرفته می شود، تابش خیره کننده منعکس شده توسط محیط در رنگ آمیزی تصویر اختلال ایجاد می کند.

وایت بالانس چیست؟ و به چه کار می آید؟

در اتاقی که با یک لامپ رشته‌ای روشن می‌شود،  هر چیزی که سفید است با رنگ‌های کمی مایل به زرد در عکس ظاهر می‌شود. شما می توانید این مشکل را در فتوشاپ برطرف کنید، اما لازم نیست.  زیرا دوربین شما تنظیماتی دارد که این تغییرات رنگ را در زمان عکس برداری متعادل می کند. وایت بالانس عملکردی است که رنگ آمیزی عکس ها را تصحیح می کند و  به این دلیل نامیده می‌شود که وقتی به دوربین نشان می‌دهید که چه چیزی باید به عنوان رنگ سفید در تصویر در نظر گرفته شود، به طور خودکار همه رنگ‌های دیگر را تنظیم می‌کند.

تفاوت رنگ با وایت بالانس
تفاوت رنگ با وایت بالانس

تراز سفیدی (WB) یک فرآیند الکترونیکی برای تنظیم رنگ های غیر واقعی یک تصویر است. این امر به گونه ای عمل می کند که تصاویر برای تماشاگران واقعی دیده شود. برخلاف مغز ما که می‌تواند رنگ‌خوانی را با شرایط نوری خاص تطبیق دهد،  دوربین فیلمبرداری باید این روش را انجام دهند تا خطایی وجود نداشته باشد. بنابراین، هدف از White Balance این است که تمام اشیایی را که به نظر می رسد دارای این رنگ هستند، سفید کند.

نکاتی برای تنظیم تراز سفیدی

اولا، White Balance یا WB یا تراز سفیدی،  سه نام مختلف برای یک چیز هستند. برای انجام درست تراز سفیدی باید دمای رنگ منبع نور را در نظر بگیرید و چیزی که باید بدانید این است که اگر تراز سفیدی نادرستی انجام دهید، نتیجه می‌تواند ایجاد تصاویری با رنگ آبی، نارنجی یا سبز باشد.  برای تنظیم رنگ سفید در عکاسی آنالوگ لازم است از فیلترها یا فیلم های خاصی برای شرایط نوری مختلف استفاده شود. در دیجیتال، استفاده از فیلترها برای تراز سفیدی در بیش تر مواقع غیر ضروری است. فقط بررسی کنید که آیا دوربین شما این ویژگی را در تنظیمات دارد و شرایط خاص نور محیط را تنظیم کنید و اگر مبتدی هستید، کار این است که چندین تست را انجام دهید تا زمانی که تراز سفیدی صحیح را پیدا کنید.

مطالعه بیشتر:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]راهنمای نهایی نور\ردازی در عکاسی از محصولات[/info_box]
وایت بالانس در عکاسی بسیار موثر است
وایت بالانس در عکاسی بسیار موثر است

ویژگی وایت بالانس چیست ؟

تعادل رنگ سفید عملکردی است که بر روی ظاهر رنگ ها در عکس ها تأثیر می گذارد اما بر نوردهی تأثیر نمی گذارد. به عبارت دیگر،  وایت بالانس عملکرد تصاویر را روشن‌تر یا تیره‌تر نمی‌کند و به‌گونه‌ای عمل می‌کند که رنگ‌هایی که دوربین ثبت می‌کند تا حد امکان به رنگ‌هایی که واقعاً در موقعیت‌هایی که عکس می‌گیریم وجود دارد نزدیک باشد.

این امکان در دوربین های دیجیتال وجود دارد زیرا این دوربین ها دارای یک سنسور داخلی برای اندازه گیری دمای رنگ هستند. در یک دوربین آنالوگ، White Balance تابعی از دوربین نیست، این ویژگی فیلمی است که ما از آن استفاده می کنیم. به عبارت دیگر، ما همیشه می‌توانیم تعادل سفیدی را در یک دوربین دیجیتال تغییر دهیم، اما در یک دوربین آنالوگ، از ابتدا تا انتهای رول مورد استفاده، همان تعادل سفیدی را داریم.

کیفیت رنگ یک منبع نور به عنوان دمای رنگ آن نامیده می شود و در مقیاس عددی با درجه کلوین به عنوان یک واحد بیان می شود. دو مقدار مرجع دمای رنگ عبارتند از 3200K (دمای رنگ لامپ های رشته ای که به عنوان تنگستن نیز شناخته می شود) و 5500K (متوسط ​​دمای رنگ در نور روز).

چشم انسان در تشخیص رنگ سفید بین رنگ‌های مختلف خوب است، اما یک دوربین دیجیتال اغلب در تشخیص رنگ سفید مشکل زیادی دارد، به خصوص اگر از گزینه تعادل سفید خودکار (AWB) استفاده شود.

با وایت بالانس راحت عکاسی کنید.
با وایت بالانس راحت عکاسی کنید.

نتیجه گیری

عملکرد تعادل رنگ سفید به شما امکان می دهد،  رنگ هایی را که واقعیت عکس گرفته شده را منعکس نمی کنند حذف کنید.  در عکاسی آنالوگ، تعادل رنگ سفید شامل استفاده از فیلترهای رنگی است که شرایط نوری مختلف را جبران می کند.  با این حال، در عکاسی دیجیتال، دیگر نیازی به فیلترهای رنگی نیست. با درک تراز سفیدی، ممکن است بتوانید با توجه به نوع نور، تصاویری با رنگ های مناسب به دست آورید.

مطالب این مقاله منابع انگلیسی از جمله این لینک ترجمه شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *