10 نکته برای تاکید در عکاسی

تکنیک تاکید عکاسی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

10 نکته برای تاکید در عکاسی

تاکید در عکاسی بر تمرکز و توجه به سوژه شماست. سوژه عکاسی را می توان در یک تصویر درهم ریخته و بدون ساختار گم کرد. اما برخی از تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی وجود دارد که به شما کمک می‌کند روی سوژه خود در هر عکسی تأکید کنید. در این مقاله، ما به شما کمک می کنیم تا تاکید را در عکاسی درک کنید و ما بهترین نکات و تکنیک ها را برای تسلط بر آن به اشتراک میگذاریم.

تاکید در عکاسی چیست؟

تاکید در عکاسی، جایی است که ما به چیزی اهمیت خاصی می دهیم و آن را از هر چیزی که در اطرافش است متمایز می کنیم. ما می توانیم روی یک کلمه خاص در یک جمله تأکید کنیم و به پیام خود معنای خاصی بدهیم و منظور ما می تواند جایی را که تأکید می کنیم تغییر دهد. در عکاسی هم همینطور است. تاکید در عکاسی می تواند با افراد یا اشیاء درون تصویر برجسته شود. تاکید بر موضوع ما اهمیت آن را در صحنه برجسته می کند و توجه بیننده را به خود جلب می کند.

تاکید در عکاسی به شما این امکان را می دهد که با تصاویر خود داستان بگویید. با تاکید مناسب عکاسی، هر عکسی می تواند به صحنه ای با روایت تبدیل شود. سوژه شما به نقطه کانونی تبدیل می شود و از همه چیز در اطراف خود متمایز می شود.

ما می‌توانیم از تکنیک‌های عالی ترکیب‌بندی عکاسی برای تأکید بر سوژه‌هایمان استفاده کنیم. در زیر به آنها با جزئیات نگاه خواهیم کرد، که شامل کنتراست، عمق میدان و فضای منفی هستند.

استفاده از تاکید در عکاسی به شما کمک می کند تا خود را به صورت بصری بیان کنید. استفاده از این تکنیک ها به شما امکان کنترل تصویر را می دهد. می توانید چشم بیننده را هدایت کنید و توجه او را در جایی که می خواهید نگه دارید. افزودن تأکید در عکاسی به شما کمک می کند تا داستان هایی را در هنرهای تجسمی بگویید.

تاکید عکاسی

10  نکته برای تاکید بر موضوع خود در عکاسی

اینها بهترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی برای تاکید بر سوژه های شما هستند. این نکات دانش ترکیب بندی عکاسی شما را می افزایند تا بتوانید بر روی عکاسی تاکید کنید و همه آنها عالی عمل می کنند، چه با آنالوگ کار کنید و چه عکاسی دیجیتال

  1. قانون یک سوم یکی از اساسی ترین نظریه ها در ترکیب عکاسی است. چارچوبی برای ساختار بخشیدن به تصویر به شما می دهد و به شما امکان می دهد بر موضوع خود تأکید کنید. برای اعمال قانون یک سوم، باید کادر خود را به 9 مستطیل با اندازه مساوی تقسیم کنید. این کار را با دو خط عمودی و دو خط افقی به طور مساوی از هم انجام می دهید. این یک شبکه در داخل قاب ایجاد می کند و این شبکه دستورالعمل هایی را برای یک ترکیب قوی به شما می دهد.

تقاطع خطوط به نقاط مورد علاقه شما تبدیل می شود و اینها بهترین مکان‌ها برای اضافه کردن سوژه‌ها برای تاکید بیشتر هستند. استفاده از خطوط به عنوان راهنما برای قرار دادن سوژه، ساختاری محکم برای ترکیب بندی به شما می دهد. می توانید از قانون یک سوم در عکاسی پرتره و منظره استفاده کنید و بسیاری از دوربین های دیجیتال دارای گزینه قانون یک سوم هستند که شبکه را روی صفحه نمایش اعمال می کند. این یک شروع عالی برای تأکید در عکاسی شما است.

  1. تئوری رنگ یک ابزار ترکیب بندی عالی در عکاسی است و استفاده از ترکیب رنگ های مناسب می تواند به شما کمک کند تا در عکاسی تاکید بیشتری داشته باشید. طرح های رنگی تک رنگ و مشابه برای ایجاد یک صحنه هماهنگ که در آن رنگ ها به طور یکپارچه با هم ترکیب می شوند عالی هستند. اما اگر می خواهید از رنگ برای تاکید استفاده کنید، باید به دنبال رنگ های مکمل باشید.

رنگ های مکمل در دو طرف چرخه رنگ قرار می گیرند، مانند بنفش و زرد یا قرمز و سبز. وقتی با هم جفت می شوند برای چشم خوشایند هستند. اما آنها همچنین نمی توانند متفاوت تر باشند، به این معنی که از یکدیگر متمایز هستند. این ابزار عالی برای ایجاد تاکید در عکاسی شما است.همچنین می توانید از طرح رنگ سه گانه برای تاکید بصری استفاده کنید. از سه رنگ استفاده می کند که همگی به طور مساوی روی چرخ فاصله دارند و جدایی مساوی در چرخه رنگ به این معنی است که هر رنگ از بقیه متمایز است.

تاکید در عکس

  1. کنتراست زمانی است که شما دو ناحیه با تفاوت روشنایی قابل توجهی داشته باشید. یک منطقه تاریک و با نور بسیار کم خواهد بود و دیگری با نور طبیعی یا مصنوعی روشن می شود. هنگامی که این موقعیت های مختلف نور در کنار هم قرار می گیرند، تصویری با کنتراست قوی خواهید داشت. قرار دادن سوژه خود در فضایی با نور روشن که توسط تاریکی احاطه شده است، در تصویر شما تاکید ایجاد می کند. هر عنصری که در نور بنشیند از تاریکی اطراف خود متمایز خواهد شد. با عکاسی خیابانی و پرتره به خوبی کار می کند. کنتراست نور یک ابزار بصری قدرتمند در عکاسی سیاه و سفید است. نورپردازی سوژه شما در مقابل یک قاب مشکی یکدست، تاکیدی پویا ایجاد می کند. فوراً توجه بیننده را جلب می کند.
  1. فضای منفی فضایی است که شامل هیچ جزئیاتی نمی شود. این یک فضای خالی در تصویر شما است که می توانید از آن برای تأکید در عکاسی استفاده کنید. فضای منفی نقش مهمی در ترکیب بندی برای عکاسی مینیمالیستی دارد. فضای منفی حواس پرتی را از عکس شما حذف می کند. اگر نواحی بزرگی دارید که در آن‌ها بسیار کم است، چیزی نمی‌تواند توجه بیننده را از سوژه شما دور کند. ترکیب مینیمالیستی به این معنی است که هیچ عنصر دیگری برای ربودن کانون توجه وجود ندارد. فضای منفی همیشه سفید نیست. این می تواند یک بلوک رنگی صاف یا یک سطح با جزئیات بسیار کمی باشد. شما می توانید از آسمان در یک روز صاف یا سطح ساکن یک بدنه آبی استفاده کنید. شما می خواهید این کمبود جزئیات توجه را به سوژه اصلی شما جلب کند.
  2. عمق میدان به میزان فوکوس بودن تصویر شما اشاره دارد. اگر عمق میدان زیادی دارید، قسمت جلو و پشت سوژه شما نیز در فوکوس خواهد بود. عمق میدان زیاد در عکاسی منظره معمول است. عمق میدان کم به این معنی است که جزئیات جلو و پشت سوژه شما خارج از فوکوس هستند. این افکت پس‌زمینه تار «بوکه» نامیده می‌شود و این یک تکنیک عالی برای اضافه کردن وزن بصری به سوژه شما است. استفاده از افکت بوکه به این معنی است که سوژه شما تنها چیزی است که در فوکوس است. هر چیز دیگری در عکس با بافتی نرم محو خواهد شد. این فوکوس انتخابی به این معنی است که سوژه شما به عنوان نقطه کانونی تصویر شما برجسته می شود. این یک تکنیک عالی برای تأکید بر سوژه در عکاسی پرتره است.
  1. به دنبال خطوط در محیط خود باشید. آنها می توانند مستقیم یا منحنی باشند و خطوط می توانند عمودی، افقی یا مورب باشند. ایده این است که از این خطوط برای هدایت چشم بیننده به سوژه اصلی خود استفاده کنید. خطوط پیشرو یک ابزار ترکیبی عالی برای تأکید بر موضوع شما هستند. چه خطوط از ریل قطار باشند و چه حصاری در کنار جاده، باید بیننده را به سمت موضوعی که می‌خواهید بر آن تأکید کنید هدایت کنند. خطوط مسیری را برای چشمان ما ایجاد می کنند که آن را دنبال کند. خطوط اصلی به تأکید بر موضوعاتی کمک می کند که از راه دور هستند یا به تنهایی برجسته نیستند و آنها می توانند به سوژه شما کمک کنند تا در یک عکس شلوغ برجسته شود.
  1. می توانید از فریم های طبیعی در محیط خود برای کادربندی سوژه خود استفاده کنید. قاب می تواند یک پنجره، یک شکاف در یک دیوار یا شکافی در برخی از شاخ و برگ باشد. مهم نیست که از چه چیزی ساخته شده است، ساختار توجه بیننده را به سوژه شما جلب می کند. باید نقطه دیدی پیدا کنید که سوژه اصلی شما را درون کادر قرار دهد. همه عناصر دیگر با سوژه شما در این قاب طبیعی ثانویه خواهند شد. همچنین می‌توانید از عمق میدان کم استفاده کنید، بنابراین کادر طبیعی برای تأکید بیشتر خارج از فوکوس است.
  1. راه دیگر برای تأکید در عکاسی خود در عکاسی این است که آن را در کنار چیزهایی قرار دهید که یکسان نیستند. چیزهایی که یکسان نیستند می توانند به معنای اشیایی باشند که کاملاً متفاوت هستند، مانند سگ و گیتار. یا می‌تواند دو چیز باشد که تفاوت جزئی با هم دارند، مثل گلی با رنگی متفاوت از اطرافش. اشیاء دیگر می توانند سوژه اصلی شما را احاطه کنند، اما باید منحصر به فرد باشند. شاید این می تواند یک گوجه سبز باشد که در انبوهی از گوجه های قرمز نشسته است. یا می تواند یک گوسفند سفید در گله گوسفند سیاه باشد. کنار هم قرار گرفتن بر موضوع شما تاکید می کند و آن را از بقیه متمایز می کند.

تاکید در عکاسی

  1. بافت های خشن توجه را به خود جلب می کنند و وزن بصری بیشتری نسبت به سطح نرم یا صاف دارند و تضاد بافت خشن سوژه با نرمی می تواند به تعریف آن به عنوان نقطه کانونی تصویر کمک کند. اگر نمی توانید یک بافت دندانه دار در کنار چیزی صاف پیدا کنید، می توانید با دوربین خود به آن برسید. استفاده از عمق میدان کم، تمرکز تمام عناصر بصری اطراف سوژه را کاهش می دهد. بافت خشن با بوکه نرم کنار هم قرار می گیرد و بر سوژه شما تأکید می کند.
  2. اگر می‌خواهید تمام حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید، به سراغ یک تصویر برش‌خورده بروید. این تکنیک ترکیب بندی در عکاسی پرتره قدرتمند است و با موضوعات انسانی و حیوانی به خوبی کار می کند. به جای اینکه شخص یا حیوان را به عنوان سوژه خود داشته باشید، روی چشمان آنها تمرکز می کنید. چشم ها به سوژه اصلی شما در تصویر تبدیل می شوند. باعث ایجاد یک عکس شخصی و احساسی می شود و چشم ها نگاه بیننده را نگه می دارند. عنبیه نیز برای تاکید در عکاسی (بیشتر) رنگی به رنگ اضافه می کند.

مطالعه شود: تکنیک ترکیب بندی برای عکاسی بهتر[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *