فوکوس هایپرفوکال چیست؟

تعیین فاصله هایپرفوکال به سه عامل عمق میدان، اندازه سنسور و دیافراگم
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

فوکوس هایپرفوکال چیست؟

زمانی که شما یک منظره یا سوژه بسیار عالی در مقابل خود دارید و یک کادر بسیار عالی دارید تمام تلاش خود را می‌کنید تا بتوانید بهترین فوکوس را روی نقطه ای که می‌خواهید داشته باشد. اکثر عکاسان می‌دانند که با تنظیم دیافراگم کوچک می‌توانند عمق میدان وسیعی داشته باشند ولی باز به این موضوع آگاهی دارند که همه چیز در تصویر آن‌ها واضح نخواهد بود. فوکوس هایپرفوکال مسئله ای است که تعداد زیادی از عکاسان با آن درگیر هستند. در حقیقت یک لنز نمی‌تواند همه آنچه که در منظره است را واضح نشان دهد. شما می‌توانید روی یک نقطه دور فوکوس کنید و عناصر نزدیک را از دست بدهید یا شما می‌توانید روی عناصر نزدیک تمرکز کنید با توجه به این که نقاط دور را از دست خواهید داد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است[/info_box]

فوکوس هایپرفوکال

در بین عکاسان به ویژه عکاس‌هایی که به عکاسی از منظره علاقه‌مند هستند همیشه با مفهوم فوکوس هایپرفوکال درگیراند. فوکوس هایپرفوکال به فاصله ای گفته می‌شود که اگر در این فاصله فوکوس کنید دورترین قسمت‌های پس زمینه را هم می‌توانید به صورت قابل قبولی در تصویر داشته باشید. به عبارتی دیگر فاصله هایپرفوکال فاصله ای است که اگر فوکوس را روی آن تنظیم کنید می‌توانید بیشترین عمق میدان را در عکس خود داشته باشید. اگر شما می‌خواهید از یک منظره عکاسی کنید چه طور باید فوکوس خود را تنظیم کنید؟ اگر شما روی عناصر پیش زمینه فوکوس دوربین را تنظیم کنید، پس زمینه شما محو می‌شود و اگر روی پس زمینه فوکوس کنید، پیش زمینه تار می‌شود. شما باید در نقطه ای خاص بین پیش زمینه و پس زمینه فوکوس کنید تا بتوانید واضح‌ترین عکس ممکن را بگیرید. این فاصله را فاصلهٔ هایپرفوکال می‌نامند.

ثبت تصاویری با کیفیت با تنظیم فاصله هایپرفوکال
ثبت تصاویری با کیفیت با تنظیم فاصله هایپرفوکال

مقاله مرتبط:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]تکنیک فوکوس انباشه در عکاسی[/info_box]

چه مواردی می‌توانند در تعیین فاصله هایپرفوکال اثر بگذارد؟

تعیین فاصله هایپرفوکال به سه عامل بستگی دارد و این عوامل همان عوامل تأثیر گذار بر روی عمق میدان هستند.

  • دیافراگم
  • فاصله کانونی
  • اندازه سنسور

همان‌طور که گفته شد سه عامل دیافراگم، فاصله کانونی و اندازه سنسور بر تعیین فاصله فوکوس هایپرفوکال اثر می‌گذارد. تأثیر دیافراگم بر فاصله هایپرفوکال به این گونه است که هر چقدر دیافراگم کوچک‌تر باشد فاصله فوکوس هایپرفوکال کمتر است. همان‌طور که می‌دانید هر چه عمق میدان بیشتر باشد شما می‌توانید در فاصله نزدیک تر فوکوس کنید و در کنار آن پس زمینه را واضح یا شارپ نگه دارید. عامل دوم فاصله کانونی است. زاویه دید بیشتر نیاز به فاصله کانونی نزدیک تری دارد. از فاکتورهای مهم دیگر در تعیین فاصله فوکوس هایپرفوکال می‌توان به اندازه سنسور دیجیتال اشاره کرد. هر چه سنسور دوربین دیجیتال بزرگ‌تر باشد فاصله هایپرفوکال نزدیک تر خواهد بود. به‌طور کلی فاصله فوکوس هایپرفوکال فاصله ای است که اگر در آن فاصله فوکوس انجام شود تعادل وضوح بین پیش زمینه و پس زمینه ایجاد می‌شود.

حفظ جزئیات در پس زمینه و پیش زمینه با محاسبه دقیق فاصله هایپرفوکال
حفظ جزئیات در پس زمینه و پیش زمینه با محاسبه دقیق فاصله هایپرفوکال

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم تأثیر این عوامل را بررسی کنیم باید بگوییم فاصله کانونی کوتاه باعث می‌شود فاصله هایپرفوکال نیز نزدیک تر شود. اندازه سنسور بزرگ منجر به نزدیک تر شدن فاصله هایپرفوکال می‌شود. با افزایش عدد اف-استاپ، فاصله کانونی کوتاه‌تر می‌شود.

تفاسیر مختلف برای فاصله هایپرفوکال

تعدادی از افراد فاصله هایپرفوکال یا فوکوس هایپرفوکال را این گونه تعریف می‌کنند که با تنظیم فوکوس خود روی این فاصله، وضوح قابل قبولی داشته باشند. و برای تعدادی از افراد فوکوس روی فاصله هایپرفوکال به این معنی است که بیشترین وضوح را داشته باشند در حالی که وضوح پس زمینه و پیش زمینه با هم برابر باشد. هر دو تفسیر از فوکوس هایپرفوکال درست است با این تفاوت که تعریف دوم یک عکس با وضوح یک دست در سر تا سر عکس به ما می‌دهد.

بر قراری تعادل وضوح در پس زمینه و پیش زمینه
بر قراری تعادل وضوح در پس زمینه و پیش زمینه

مطالعه بیشتر:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]فوکوس انتخابی چیست؟[/info_box]

در چه عکس‌هایی باید از فوکوس هایپرفوکال استفاده کنیم؟

برای عکاسی از همه عکس‌ها نیاز نداریم که فوکوس را روی فاصله هایپرفوکال تنظیم کنیم. فرض کنید شما قصد این را داریدکه از یک منظره در یک کویر عکس بگیرید و سوژه شما یک درخت روی یک تپه شنی است. برای عکس گرفتن از این سوژه و منظره شما نیازی ندارید که از فوکوس هایپرفوکال استفاده کنید چون شما تا درخت فاصله زیادی دارید و هیچ چیزی در نزدیکی شما وجود ندارد؛ بنابراین سوژه شما در بی‌نهایت است و باید فوکوس خود را روی سوژه خود قرار دهید. پس باید دقت کنید زمانی از فوکوس هایپرفوکال استفاده کنید که سوژه‌هایی دارید که در فاصله دور و نزدیک شما قرار دارند و وضوح هر کدام از این‌ها در عکس بسیار مهم است.

محاسبه فاصله هایپرفوکال با چهار روش فرمول، نرم‌افزار، جدول و لنزهای قدیمی
محاسبه فاصله هایپرفوکال با چهار روش فرمول، نرم‌افزار، جدول و لنزهای قدیمی

نحوه فوکوس کردن در فاصله هایپرفوکال

در اینجا 4 روش محاسبه فاصله هایپرفوکال رو بررسی می‌کنیم. روش اول استفاده از فرمول محاسبه فاصله هایپرفوکال است. فرمول زیر یکی از راه‌های نه چندان جذاب محاسبه فاصله هایپرفوکال است.
H=f^2/Nc+f

روش دوم استفاده کردن از یک لنز قدیمی است. لنزهای قدیمی روی خود علامت‌هایی دارند که می‌توان با استفاده از آن فاصله هایپرفوکال را تنظیم کرد. البته ناگفته نماند این علامت‌ها بر روی بعضی از لنزهای جدید نیز وجود دارد.

تنظیم فاصله هایپر فوکال با استفاده از عددهای روی لنز
تنظیم فاصله هایپر فوکال با استفاده از عددهای روی لنز

همچنین بخوانید:

[info_box title=”” image=”” animate=”””]راهنمای تنظیمات دوربین مطلق برای مبتدیان[/info_box]

روش سوم استفاده کردن از نمودارهای موجود برای محاسبه فاصله فوکوس هایپرفوکال است. همراه داشتن یکی از این نمودارها می‌تواند بسیار کمک کند و مهم‌ترین نکته در مورد این نمودارها این است که از نموداری استفاده کنید که مناسب لنز شما باشد.

جدول محاسبه فاصله هایپرفوکال
جدول محاسبه فاصله هایپرفوکال

روش چهارم استفاده کردن از اپلیکیشن است. اپلیکیشن‌های بسیاری برای محاسبه فاصله هایپرفوکال وجود دارند. این اپلیکیشن‌ها در نسخه اندرویدی و ios موجود هستند و با دقت بسیار بالایی می‌توانند فاصله هایپرفوکال را محاسبه کنند.

مقاله فوکوس هایپرفوکال چیست؟ از این منبع ترجمه شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *