پرسپکتیو و اهمیت آن در عکاسی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پرسپکتیو در عکاسی به بعد اشیا و رابطه فضایی بین آن ها اشاره دارد.  هم چنین به موقعیت چشم انسان در رابطه با اشیاء در یک تصویر مربوط می شود.  هر چه یک جسم از چشم انسان دورتر باشد، کوچک تر به نظر می رسد.  پرسپکتیو هم چنین می تواند بر ظاهر خطوط مستقیم تأثیر بگذارد.  پرسپکتیو یک ابزار ترکیبی عکاسی قدرتمند است که در صورت استفاده صحیح می تواند نتایج باورنکردنی را برای کار شما به ارمغان بیاورد. شایان ذکر است که ترکیب عکاسی شامل سازماندهی عناصر در صحنه به منظور به دست آوردن عکسی متعادل، هماهنگ و زیباشناختی است.

کانون تبلیغاتی مدرن طرح با تیمی مبتکر و با انگیزه به طراحی پوستر، عکاسی صنعتی، لیبل، کاتالوگ و بروشور با جدیدترین متد اروپایی با مناسب ترین قیمت و خلاقانه می پردازد.

خلق تصویری جذاب با پرسپکتیو
خلق تصویری جذاب با پرسپکتیو

عناصر ترسیم پرسپکتیو چیست؟

چهار عنصر پرسپکتیو وجود دارد که سطح و زاویه بصری بیننده را در زمینه نقاشی تعیین می کند، آن ها عبارتند از:  خط افق، نقطه دید، نقطه ناپدید شدن و خطوط ناپدید.

چرا عکاسی دو بعدی است؟

عکاسی دو بعدی است اما با پرسپکتیو می توانیم عمقی را در تصاویر مشاهده کنیم.  با این تکنیک می‌توانیم عکاسی را در یک دنیای سه‌بعدی به نمایش بگذاریم.

چگونه از پرسپکتیو در عکاسی استفاده کنیم ؟

ما اغلب در مورد پرسپکتیو و اهمیت آن در عکاسی صحبت می کنیم.  در واقع، عکاسان در هر عکسی از پرسپکتیو استفاده می کنند تا زیبایی یک تصویر را افزایش داده و آن را جذاب تر کنند. استفاده مناسب از پرسپکتیو،  ویژگی بارز یک عکاس بزرگ است.

 

مقاله مرتبط:

مهم ترین قانون های ترکیب بندی در عکاسی

پرسپکتیو با زاویه دید متفاوت
پرسپکتیو با زاویه دید متفاوت

پرسپکتیو در عکاسی و اهمیت آن

عکاسی نمایش دو بعدی دنیای سه بعدی است. اما با استفاده از پرسپکتیو می توان عمقی را در تصویر شبیه سازی کرد که توسط مغز به عنوان فضای سه بعدی درک می شود.  طبق تعریف، پرسپکتیو یک تکنیک نمایش سه بعدی است که ایجاد توهم عمق و حجم در تصاویر و اشیا را ممکن می سازد.

قبل از ادامه، مهم است که برخی از عناصر مهمی را که استفاده خواهیم کرد، بدانید:

  • خط افق (LH): خطی خیالی است که سطح چشم ناظر را نشان می دهد. در منظره، خطی است که آسمان و زمین را از هم جدا می کند. این خط باید همیشه با لبه های بالا و پایین تصویر موازی باشد تا باعث ناراحتی چشم بیننده نشود.
با پرسپکتیو هر تصویر جذابی را می توان ایجاد کرد
با پرسپکتیو هر تصویر جذابی را می توان ایجاد کرد
  • نقطه دید (POV):  نقطه همگرایی نگاه ناظر است.  با رسم خطی،  عمود بر خط افق در محل ناظر تعریف می شود.  نقطه تلاقی این خط با خط افق نقطه نظر است.

انواع پرسپکتیو در عکاسی و اهمیت آن

مهم است که انواع پرسپکتیو را بشناسیم و بدانیم چگونه آن ها را در ترکیب بندی عکاسی به کار ببریم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

پرسپکتیو خطی

در پرسپکتیو خطی، خطوط ناپدید کننده به یک نقطه ناپدید همگرا می شوند و باعث احساس عمق و فاصله می شوند.  ما می‌توانیم از این اثر به دو صورت استفاده کنیم: استفاده از یک لنز با زاویه باز یا تغییر زاویه دید.  عکاسی با لنز واید دارای عمق میدان بیش تر و تغییر شکل لبه ها است که باعث اغراق در پرسپکتیو تصویر می شود.

با پرسپکتیو در هر زاویه ای می توان عکاسی کرد
با پرسپکتیو در هر زاویه ای می توان عکاسی کرد

زاویه مخالف

 این زمانی است که عکس از پایین به بالا گرفته می شود و باعث افزایش عمق تصویر و انتقال مفهوم برتری می شود.

پرسپکتیو هوایی

پرسپکتیو هوایی به عنوان پرسپکتیو جوی نیز شناخته می شود. در این حالت، عمق تصویر توسط شرایط محیطی که باعث تغییرات در عناصر صفحات مختلف می شود، افزایش می یابد. سایه های سردتر توسط مغز ما به عنوان عناصری که دورتر هستند تفسیر می شود، در حالی که رنگ های گرم تر به عنوان عناصر نزدیک به هم.

چگونه از پرسپکتیو در عکاسی بیشترین بهره را ببریم؟

  • از یک دیافراگم شاتر کوچک برای عکاسی منظره استفاده کنید تا عمق میدان زیادی داشته باشید و مطمئن شوید که همه عناصر در فوکوس هستند.
  • برای عکاسی از افراد، ساختمان‌ها یا اشیاء بسیار بزرگ، دیافراگم را باز کنید و عمق میدان را کاهش دهید تا پس‌زمینه‌ای تار داشته باشید که گویی در دوردست است.
  • برای ایجاد تصاویر با استفاده از تکنیک پرسپکتیو ، لازم است از یک دهانه دیافراگمی کوچک استفاده شود تا تمام عناصر صحنه در فوکوس باشند.
  • در پرسپکتیو خطی، هرچه خطوط مستقیم بیش تری داشته باشیم، بهتر است. آن ها نگاه بیننده را به نقطه همگرایی هدایت می کنند.
  • با قرار دادن دوربین در صفحه پایین تر، خطوط افقی در ابتدا بسیار جداتر به نظر می رسند و پرسپکتیو را افزایش می دهند.
  • افزایش اندازه اشیاء در صحنه با قرار دادن سایر عناصر در مقیاس شناخته شده برای مقایسه امکان پذیر است.

 

همچنین بخوانید:

فوکوس انتخابی چیست؟

تصاویری که با پرسپکتیو ایجاد می شود بسیار متفاوت است
تصاویری که با پرسپکتیو ایجاد می شود بسیار متفاوت است

نکاتی برای نوآوری در عکس های پرسپکتیو

احتمالاً برخی فیلم‌ها را دیده‌اید که در آن مردم کارهای به ظاهر غیرممکن مانند راه رفتن روی دیوار انجام می‌دهند یا آن تبلیغ کلاسیک که یک استخر زیبا را رو به خانه نشان می‌دهد که در واقع فقط یک توهم نوری با زاویه دوربین خوب و یک استخر پلاستیکی است.

ببینید چگونه با این نکات به این نتایج سرگرم کننده و اصلی برسید:

تغییر زاویه دید

  • از خم شدن نترسید، مدل ها یا اشیایی که از پایین دیده می شوند می توانند بلندتر یا قدرتمندتر به نظر برسند.
  • زوایایی که از روی زمین مشاهده می‌شوند می‌توانند چشم‌انداز جدیدی به تصاویر شما ببخشند و پیش زمینه را به ترکیب بندی شما اضافه کنند.
  • هم چنین می‌توانید با ایستادن و نگاه کردن به بالا، با فوکوس کردن آسمان و بالای درختان، با زاویه‌ها بازی کنید.
  • اما یکی از مهم ترین نکات این است که در مکانی که از آن عکس می گیرید قدم بزنید و سعی کنید طرف های دیگر همان شی را ببینید.
پرسپکتیو و اهمیت آن در عکاسی در این عکس مشخص می شود
پرسپکتیو و اهمیت آن در عکاسی در این عکس مشخص می شود

نتیجه گیری

این مقاله به شما نشان داد که می توانید بدون کمک نرم افزار ویرایش عکس های پرسپکتیو بگیرید و ارزش این را دارد که خانواده را دور هم جمع کنید و وانمود کنید که در یک فنجان قهوه غرق شده اند یا اینکه کفش شما بسیار بزرگتر از حیوان خانگی شماست.  نکته مهم این است که تخیل خود را تمرین کنید و شروع به ایجاد تصاویر شگفت انگیز کنید.  از چندین بار امتحان کردن آن نترسید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

در انتهای مقاله پرسپکتیو در عکاسی به شما توصیه می کنیم در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دسته اول در این زمینه، به این لینک مرجع مراجعه نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *