انتخاب قطع كاتالوگ

انتخاب قطع كاتالوگ
[vc_row][vc_column][vc_column_text]اگر تصمیم گرفتید برای توسعه کسب و کار خود در حوزه تبلیغات چاپی نیز سرمایه گذاری کنید، گزینه های متعددی از جمله: طراحی کاتالوگ، بروشور، سررسید و … را پیش رو دارید. اگر برای توضیح بهتر محصولات و خدماتتان، طراحی کاتالوگ را انتخاب کردید، یکی از مهم ترین  مسئله هایی که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب قطع کاتالوگ است. البته قطع و اندازه کاغذ چاپ به نوع تبلیغات شما بستگی دارد، بنابراین با انتخاب درست تاثیر بیشتری روی مخاطب هایتان خواهید داشت، همچنین این امر در مدیریت مقرون به صرفه ی هزینه ها نیز به شما کمک می­کند. نمونه کارهای طراحی کاتالوگ را در صفحه تخصصی طراحی کاتالوگ سایت ما ببینید.

بررسی انواع قطع کاتالوگ

اولین گام در طراحی کاتالوگ انتخاب ابعاد آن است. زمانی که از قطع کاتالوگ صحبت میکنیم منظورمان اندازه طول و عرض هر صفحه به تنهایی است. در ادامه قصد داریم ابعاد متداول قطع را به طور کامل شرح دهیم البته وجود قطع های از ‍‍‍‍ پیش تعیین شده شما را در انتخاب ابعاد دلخواه تان محدود نخواهد کرد. همچنین در نظر داشته باشید تمامی کاتالوگ می تواند به صورت عمودی یا افقی طراحی و قطع شوند.

بررسی انواع قطع کاتالوگ
بررسی انواع قطع کاتالوگ

قطع وزیری

یکی از رایج ترین و محبوب ترین قطع ها، قطع وزیری است که به آن کاتالوگ B5 نیز می گویند، قطع وزیری تقریبا دارای ابعاد  17*24 سانتی متر است. (در واقع این ابعاد چیزی میان برگه A4 و  A5می­باشد.)

قطع رقعی

این نوع قطع از قطع هایی است که کاربرد کمتری در میان انواع قطع های کاتالوگ دارد. ابعاد آن برابر با یک کاغذ A5 است که  تقریبآ  21*15   سانتی متر می­باشد. قطع  رقعی بیشترین کاربرد را در صنعت کتاب دارد.

قطع خشتی

قطع خشتی یا همان قطع مربعی یکی از جذابترین  و قدیمی ترین نوع قطع برای چاپ کاتالوگ است و به تبلیغات شما جلوه خاصی می­بخشد، سایز مربعی برای قطع است اما ابعاد متداول آن متغیر در ابعاد 19*19 ،23*23  است.

قطع جیبی

قطع جیبی به علت داشتن ابعاد کوچکتر خیلی مناسب برای چاپ کاتالوگ نیست و بیشتر برای قطع دفترچه یاداشت کاربرد دارند، این نوع قطع به دو دسته جیبی کوچک و جیبی بزرگ تقسیم می­شوند.

  • ابعاد جیبی کوچک: حدودآ برابر با 10*14 سانتی متر می­باشد.
  • ابعاد جیبی بزرگ: حدودآ برابر با 12*17 سانتی متر می­باشد.

قطع پالتویی

دلیل نام گذاری این قطع این است که می توانید کاتالوگ را به راحتی در جیب پالتو جا دهید بنابراین قابل پیشبینی است ک این قطع برگه را با طول زیاد برش میزند، طول این قطع می تواند تا 35 سانتی متر برسد، درواقع اگر قصد دارید کاتالوگی با حجم کم و توضیحاتی کامل چاپ کنید قطع پالتویی می تواند به شما کمک کند.

قطع رحلی

قطع رحلی نیز با ابعاد 34*24 سانتی متر از محبوبیت کمتری در میان انواع قطع ها برای کاتالوگ برخوردار است و بیشترین استفاده را در چاپ مجلات و آگهی های روزنامه دارد.  قطع رحلی به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می شود که ابعاد رحلی کوچک برابر با یک برگه A4 (21*28) است. بنابراین اگر قصد دارید کاتالوگ چاپ کنید که ابعاد بزرگ تری داشته باشد این نوع قطع انتخاب مناسبی است.

گرفتن اضافات در قطع کاتالوگ

گاهی ممکن است طراح در هنگام طراحی  با درنظر نگرفتن حاشیه مناسب باعث شود در هنگام قطع اضافات دچار مشکل شوید و  محتوای کاتالوگ به هم ریخته و بدون فاصله با ناحیه قطع دیده شود این موضوع بسیار به مهارت طراح بستگی دارد بنابراین سعی کنید از طراحان ماهر کمک بگیرید.

انتخاب اندازه یا قطع کاتالوگ متناسب با محتوای موجود

یکی دیگر از رکن های مهم در انتخاب قطع کاتالوگ توجه به محتوا است. قبل از طراحی باید ابعاد قطع را مشخص کنید در واقع اولین سوال طراح از شما مقدار ابعاد چاپ خواهد بود بنابراین باید با توجه به متن و تصاویر مورد استفاده در کاتالوگ قطع را انتخاب کنید تا تاثیری گذاری بیشتر آن را متوجه شوید.

صحافی کاتالوگ
صحافی کاتالوگ

صحافی کاتالوگ

قدم بعدی در پروسه چاپ کاتالوگ بعد از قطع صفحات، صحافی آن خواهد بود که در واقع آخرین مرحله نیز به حساب می­آید. صحافی در لغت نامه فارسی  به معنی ته بندی و جلد کردن است. در این مرحله تمامی صفحات کاتالوگ به صورت مرتب به یکدیگر وصل می­شوند تا شما بتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید. صحافی کاتالوگ انواع مختلفی دارد که در این بخش به طور مختصر رایج ترین روش­ها را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد:

  • صحافی منگنه ای که به دو صورت ساده و منگنه برجسته یا همان لوپ انجام میشود و رایج ترین نوع صحافی برای کاتالوگ و بروشور است.
  • صحافی چسب گرم (Hot Melt) که اغلب برای کاتالوگ هایی با تعداد صفحات بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • صحافی با دوخت برای مقاومت بیشتر جلد است که با استفاده از نخ های مخصوص کاغذ ها را به یکدیگر می­دوزند.
  • صحافی سیمی یا دوبل که یکی دیگر از متداول ترین انواع صحافی برای کاتالوگ ها، بروشورها و کتاب ها … است البته این روش با توجه به تعداد چاپ شما می تواند مقرون به صرفه باشد در غیر این صورت در تیراژ های بالا معمولا از روش اول استفاده می شود.
  • صحافی جلد سخت یا گالینوگر (Hard Cover) که با دوام ترین و گران ترین نوع صحافی به حساب می­آید. از این صحافی بیشتر در چاپ کتاب های نفیس و قدیمی استفاده می­شود.

البته لازم به ذکر است که نوع صحافی با توجه به جنس کاغذ، ابعاد، نوع طراحی، تعداد صفحات انتخاب می شود.

کلام آخر

چاپ کاتالوگ یکی از بهترین روش های تبلیغاتی است که می تواند محصول یا خدمات شما را به طور کامل با ظاهری زیبا و شیک برای مخاطب هایتان شرح دهد. در این مطلب سعی کردیم با توضیحات و ذکر ابعاد شما را برای انتخاب یک قطع مناسب راهنمایی کنیم زیرا هر کدام از این قطع ها به منظور خاصی به کار گرفته می­شوند. امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید. اکنون که با ابعاد مختلف قطع آشنا شدید بهتر است سری به دیگر مقالات مرتبط با چاپ کاتالوگ و دیگر اغلام تبلیغاتی مجموعه ما بزنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *