تبلیغات محیطی را بشناسید

تبلیغات محیطی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تبلیغات محیطی را بشناسید

تبلیغات محیطی یا Environmental advertising به گونه ای از تبلیغاتی نسبت داده می شود که معمولا در بیرون از منزل و در محیط های عمومی مشاهده می کنید.

طبق آمار رسمی اغلب مردم حدود 60% تا 70% از زمان یک روز را در بیرون از منزل خود می گذرانند، بنابراین بیشتر تبلیغات در محیط  اطراف خود را می بینند، بنابراین  این شیوه تبلیغات یکی از رایج ترین و موثر ترین گونه های تبلیغاتی است که کانال ها و روش های مختلفی برای معرفی به برند ها می دهد.

انواع تبلیغات محیطی

به طور کلی می توان تبلیغات محیطی را به دو دسته Indoor (تبلیغات درونی) Outdoor (تبلیغات خارجی)  گروه بندی کرد؛

تبلیغات درونی: به استفاده از ابزار های تبلیغاتی در محیط های بسته مانند: داروخانه ها، سوپرمارکت ها، مراکز خرید، رستوران ها و… اشاره دارد. برای مثال تا به حال داخل فروشگاهی رفته اید که یک کاتالوگ نظر شما جلب کند، فرض کنید وارد داروخانه شده اید و در استند کاتالوگ ها یکی از آنها توجه شما را جلب می کند، در واقع یکی از ابزار های  تبلیغات درونی نظر شما را جلب کرده است. 

مطالب مرتبط » طراحی کاتالوگ خلاقانه برای جذب مشتری

تبلیغات خارجی : دقیقا برعکس تبلیغات درونی، این گونه تبلیغات محیطی شامل استفاده از ابزار های تبلیغاتی در محیط های رو باز و عمومی مانند: خیابان ها، بیلبوردها، بنرها و… اشاره دارد.

تا به حال در مسیری به تبلیغات روی یک اتوبوس یا یک بنر نصب شده توجه کرده اید؛ این ابزار ها تبلیغات محیطی خارجی هستند.

انواع رسانه‌ها ی محیطی

فضاهای تبلیغاتی یا همان رسانه ها ی محیطی انواع بسیاری دارند. دانستن ویژگی ها و تاثیرات آنها در نتیجه گیری تبلیغات شما موثر است.

برخی از انواع رسانه­‌ها در تبلیغات محیطی عبارتند از : استرابورد، بیلبورد، تبلیغات در وسایل نقلیه عمومی مانند: اتوبوس، تبلیغات مترو، تاکسی، تبلیغات در مراکز خرید و فروشگاه‌ها، تبلیغات در سینماها، تبلیغات عرشه پل (بریج بورد) و …

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

هر گونه تبلیغات و ابزار های تبلیغاتی شامل مزیت ها و معایبی هستند که در زمان طراحی و قبل از ارائه باید از آنها آگاه باشید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را از تبلیغات خود بدست بیاورید.

می توان به بعضی از مزیت های  تبلیغ های محیطی از جمله: فرکانس بالا در نمایش به مخاطبان، پوشش گسترده رسانه های محلی، پراکندگی در محیط های مختلف شهری (نصب ابزار ها در مناطق مختلف و دسترسی به مخاطبان در محله های متفاوت)و… .همچنین بعضی از عیب های تبلیغات محیطی عبارتند از : هزینه های سنگین، مشکلات اندازه گیری اثربخشی‌ و خسته کننده بودن به دلیل  طراحی نادرست و غیر اصولی، تکرار بیش از حد در المان ها و تکرر در تعداد ابزار های نصب شده.

تبلیغات محیطی خلاقانه

اصولا تبلیغات خلاقانه می تواند یک اثربخشی موفق را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد، البته میزان اثر بخشی و خلاقیت را باید به نسبت هدف کمپین یا تبلیغ خود بررسی کنید. اما به هرحال خلاقیت یک اصل جدایی ناپذیر از تبلیغات است.

همانطور که در بالا تر اشاره کردیم، تبلیغات محیطی بسیاری وجود دارند که افراد روزانه با آنها سرکار دارند، اما آیا تمامی این تبلیغات نظر بیننده را جلب می کند؟ باید بگوییم که خیر؛ با توجه به اصول روانشناسی باید بگوییم که ذهن انسان موارد مشاهده شده ی غیر ضروری را پردازش نمی کند به همین جهت با وجود گستردگی و وجود ابزار های بیشمار در سطح شهر فقط تبلیغات خلاقانه و منحصر به فرد است که می تواند نگاه بیننده را ثابت کند.

به طور کلی تبلیغات محیطی خلاقانه وجه تمایز یک برند با سایر رقبا را مشخص می کند و ذهن مخاطب را به چالش می کشد.

تبلیغات خلاقانه بر اساس مدل  CAN دارای سه ویژگی مشترک هستند:

ارتباط (Connectedness): بر اساس این ویژگی پیام تبلیغاتی خلاقانه باید با نیازها و خواسته­‌های مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و آن‌­ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تناسب (Appropriateness): خلاقیت طراح باید با هدف کمپین و تبلیغا همسو باشد.

تازگی و نوظهوری (Novelty): استفاده از ایده ها و المان های جدید برای مخاطبان چالش برانگیز تر خواهد بود.

در واقع هرگونه خلاقیتی بر کسب و کار شما موثر نخواهد بود؛ حتی اگر فکر کنید عجب طراحی شده! باید از طراح خود بخواهید با توجه به بازار هدف، هدف کمپین و فضا و رسانه شما خلاقیت خود را به کار بگیرد و خیلی افراط و تفریط نکند.

یکی از بسترهای رسانه ای که  که شرکت های تبلیغاتی برای ابزار های آن بسیار خلاقیت به خرج می دهند همین بسترها و رسانه های محیطی است زیرا این تبلیغات معمولا ماندگار تر خواهند بود و افراد بیشماری آنها را مشاهده می کنند.

خرید رسانه‌های محیطی

تبلیغات محیطی

رسانه های محیطی مانند انواع دیگر رسانه‌­ها تحت مالکیت رسانه‌­داران می‌­باشند. برای اکران تبلیغات در هر رسانه (مثلا بیلبورد) باید با صاحب رسانه مورد نظر مذاکره کرده و رسانه را برای زمان مشخصی اجاره یا خریداری کرد. خرید رسانه فرآیندی چند مرحله­‌ای است که در نتیجه آن باید بهترین رسانه تبلیغاتی با کم­ترین بودجه و بیشترین بازده و مطابق با استراتژی تبلیغات خریداری شود. هنگام خرید رسانه باید به مواردی چون ویژگی‌­های مخاطبان، استراتژی پیام تبلیغاتی و اهداف رقابتی برند توجه کرد. این موارد به طور کامل در بلاگ فرآیند تامین رسانه در تبلیغات محیطی توضیح داده شده­‌اند. برای خرید رسانه­‌های محیطی می‌­توان از آژانس‌­های تبلیغات محیطی که خدمات متنوعی ارائه می‌­دهند کمک گرفت. این شرکت‌­ها خدمات متنوعی را در زمینه تبلیغات ارائه می‌­کنند.

خدمات شرکت‌­های تبلیغات محیطی

شرکت­‌ تبلیغاتی محیطی خدمات متنوعی را در زمینه رسانه­‌های محیطی ارائه می‌­دهند. این خدمات سطوح مختلفی را شامل می‌­شوند. در پایین‌­ترین سطح، این شرکت­‌ها صرفا تامین­ کننده رسانه­‌های محیطی مورد نیاز برندها هستند. البته تعداد معدودی از آژانس‌­های تبلیغات محیطی خدماتشان فراتر بوده و علاوه بر برنامه­‌ریزی، تامین و مانیتورینگ رسانه‌­های محیطی در حوزه تدوین استراتژی رسانه نیز به برندها خدمات ارائه می‌­کنند. در این سطح از خدمات (تدوین استراتژی رسانه)، این آژانس‌­ها به واسطه تجربه در استفاده از رسانه­‌های محیطی، دسترسی به ارتباطات گسترده با رسانه­‌داران و دسترسی به پایگاه­‌های داده مخاطبان به دنبال افزایش اثربخشی کمپین­‌های محیطی هستند.

نکات مهم در تبلیغات محیطی

گسترش روز افزون رسانه­‌های دیجیتال باعث شده است مخاطبان با حجم زیادی از اطلاعات و تبلیغات متنوع و متعدد روبه‌­رو شوند و بنابراین سطح توجه آن­ها به تبلیغات کاهش یابد. علاوه بر این امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مخاطبان به صفحه نمایش تلفن همراهشان بیشتر از بیلبوردهای بزرگ در اتوبا‌ن­‌ها توجه می‌­کنند. بنابراین داشتن استراتژی درست در کمپین تبلیغ های محیطی بیشتر از قبل اهمیت یافته است. در ادامه تعدادی از نکات مهم در تبلیغات محیطی اشاره شده­اند.

انتشار تصاویر کمپین های محیطی در فضای مجازی

انتخاب نقاط پرترافیک و پرتردد برای نمایش تبلیغات

تبلیغ بهتر و بیشتر از رقبا

استفاده از المان­‌ها و محتوای تبلیغاتی اندک

استفاده از تصاویر گرافیکی و خلاقانه جذاب

در نهایت لازم به ذکر است که تبلیغات در بستر های عمومی به عنوان یکی از مهم‌­ترین کانال های تبلیغاتی باید در کنار دیگر کانال‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده شود تا اثربخشی کمپین را افزایش دهد.

 مطالب مرتبط » استراژی تبلیغاتی موفق را یاد بگیرید!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *