تکنیک نوردهی به سمت راست

نوردهی به سمت راست
[vc_row][vc_column][vc_column_text]پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها اثرگذار بوده است و سبب گسترش و پیشرفت محصولات و خدمات شده است. یکی از این زمینه‌ها، حرفه عکاسی می‌باشد؛ جایی که دوربین‌های عکاسی در طول زمان با پیشرفت تکنولوژی همگام شده و توانایی خود را ارتقاء داده‌اند. لنزهای بزرگ‌تر، پیکسل‌های بیشتر و بسیاری قابلیت‌های دیگر که در دوربین‌های عکاسی امروزی وجود دارند. دوربین‌های پیشرفته امروزی در تلاش هستند تا تصاویر ثبت شده را تاحدامکان به چشم انسان نزدیک نمایند و جزئیات را دقیق و کامل در تصاویر ثبت و ضبط نمایند.

اما برای این کار لازم است تا با تکنیک‌های عکاسی آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین بازده را از دوربین خود داشته باشید. یکی از تکنیک‌ها، تکنیک نوردهی به سمت راست در عکاسی است که آن را ETTR نیز می‌نامند. در این تکنیک تلاش می‌شود تا با تنظیم نوردهی یک تصویر بتوان حداکثر نور را جمع‌آوری کرد، درحالی‌که بالاترین مقدار ISO را نیز داشته باشد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]عکاسی صنعتی یکی از فعالیت های حرفه ای در مدرن طرح با نمونه های فراوان است[/info_box]

معرفی نوردهی به راست

تکنیک نوردهی به راست در عکاسی را می‌توان یکی از ارزشمندترین نکات عکاسی به شمار آورد، به‌ویژه برای عکاسانی که از منظره‌ها و طبیعت عکس می‌گیرند. در این تکنیک هدف ثبت شدن بالاترین جزئیات و به‌حداقل‌رساندن میزان نویز در تصاویر است؛ به‌گونه‌ای که از روشنایی قسمت‌های مهم تصویر کاسته نشود. دوربین‌های عکاسی جدید و پیشرفته قسمتی به نام هیستوگرام دوربین دارند که در این تکنیک تمرکز عکاسان بر استفاده از این قابلیت می‌باشد.

به کمک این قابلیت تلاش می‌شود تا در مناظر روشن، جزئیات تصویر کاهش پیدا نکند و به‌اصطلاح سفید نشود یا در مناظر تاریک، تصویر نویزدار ثبت نگردد. از این تکنیک می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده نمود؛ اما به طور ویژه این تکنیک برای عکاسی از منظره‌ها کاربرد دارد و نتایج بهتری را نیز حاصل می‌شود. فرمت فایل‌ها در این نوع عکاسی نیز فرمت خام یا RAW می‌باشد؛ زیرا می‌توانید از حداکثر داده‌ها برای تنظیم تصاویر استفاده نمایید.

معرفی نوردهی به راست
معرفی نوردهی به راست

نگاهی دقیق‌تر به مناظر

بیشتر افراد برای عکاسی از یک منظره، نوردهی آن صحنه را به صورتی تنظیم می‌نمایند که آن تصویر آن‌طور که دلخواه آنان است ثبت شود که البته منطقی می‌باشد. برای اینکه تصویر منظره ثبت شده توسط شما با نوردهی بهینه انجام شود، بهتر است تا صحنه را تاحدامکان روشن نمایید بدون اینکه نقاط روشن در تصویر را از بین ببرید و آن داده‌ها را حذف نمایید. سپس تصویر ثبت شده را توسط کامپیوتر پردازش نموده و آن را تاحدی‌که موردنیاز است تاریک ‌کنید تا به تصویر دلخواه خود برسید.

با تاریک کردن زمینه در هنگام پردازش تصویر، می‌توانید از مقدار ISO پایین‌تر و از میزان پایه آن بهره ببرید که مزایای ویژه‌ای را برای شما خواهد داشت. دامنه داینامیکی بیشتر، رنگ‌های زنده‌تر و غلیظ‌تر و کم‌ترین نویز در تصاویر از مزیت‌های این تکنیک در عکاسی منظره می‌باشد. تصاویری که با تکنیک نوردهی به سمت راست در عکاسی ثبت می‌شوند؛ در زمان پردازش تصاویر بسیار منعطف‌تر بوده و شما را در تولید عکسی که در ذهن خود دارید، یاری می‌نمایند.

مقاله مرتبط:

چگونه می توان مثلث نوردهی را به راحتی درک کرد: دیافراگم ، سرعت شاتر و ISO

کیفیت تصاویر

بیشتر عکاسان هنگام ثبت تصاویر، صحنه‌ها را کم تر از مقدار لازم روشن می‌نمایند و به عبارتی از نوردهی ناکافی بهره می‌برند؛ این کار برای حفظ جزئیات در های‌لایت‌ها می‌باشد؛ اما از طرفی سبب می‌شود تا سایه‌ها بسیار تاریک شوند. نوردهی ناکافی به این معنی است که شما پس از ثبت تصاویر نیاز به روشن‌سازی در زمان پردازش دارید. در این صورت تصاویر شما نویزدار هستند و پس از روشن‌تر کردن تصاویر، نویزهایی که در قسمت‌های تاریک وجود دارند واضح‌تر می‌شوند. در طرف مقابل، نوردهی بیش از حد وجود دارد که سبب سوختن قسمت‌های بیش از حد روشن می‌شود و دیگر در زمان پردازش، قادر به بازیابی آن مناطق نخواهید بود.

بنابراین عکاس‌های حرفه‌ای صحنه خود را تا حدی روشن‌تر می‌نمایند که آسیبی به قسمت‌های روشن وارد نشود و سپس در مرحله پردازش، تصاویر ثبت شده را تاریک‌تر می‌نمایند. به این دلیل که کیفیت تصاویر ثبت شده اولویت دارد، بهتر است تا از نوردهی بیشتر (روشن‌تر) استفاده نمایید؛ به شرطی که قسمت‌های روشن را نسوزانید.

نوردهی به سمت راست
نوردهی به سمت راست

استفاده از هیستوگرام نوردهی

سؤالی که اکنون پیش می‌آید این است که چطور این نوردهی را در دوربین خود تنظیم کنیم تا به بهترین نتیجه در تصاویر دست پیدا کنیم؟ تمامی دوربین‌های پیشرفته امروزی همچون DSLRها و دوربین‌های کامپکت می‌توانند به شما نمودار هیستوگرام را نمایش دهند. در واقع هیستوگرام نموداری است که میزان روشنایی یک تصویر را در قسمت‌های مختلف آن نشان می‌دهد. در نمودار هیستوگرام، میزان روشنایی هر قسمت را با قله‌هایی در نمودار نمایش می‌دهند، در این نمودار پیکسل‌های تیره در سمت چپ و پیکسل‌های روشن در سمت راست قرار دارند.

هرچه مقدار قله‌ها در سمت راست بیشتر باشد نشان از نوردهی بیش از حد دارد و هرچه این قله‌ها در سمت چپ نمودار باشد، نشان از نوردهی کم تر می‌باشد و هیچ شیء سفیدرنگی در تصویر وجود ندارد. داشتن یک قله بزرگ که در سمت راست نمودار ثبت شده باشد، به معنای این است که تعداد پیکسل‌های کاملاً سفید در تصویر بسیار زیاد است. این نمودار نشان‌دهنده این است که برخی از قسمت‌ها در اثر نوردهی زیاد سوخته‌اند و هیچ جزئیاتی را ثبت نکرده‌اند.

مطالعه کنید:

تجهیزات نورپردازی عکاسی 

تکنیک نوردهی به راست

 اکنون نوبت آن است تا یک عکس با بهره‌گیری از تکنیک نوردهی به سمت راست در عکاسی را ثبت نماییم. برای اینکه بتوانید عکس خود را بررسی نمایید ابتدا یک تصویر آزمایشی را با دوربین ثبت می‌نماییم؛ سپس با استفاده از نمودار هیستوگرام، میزان نوردهی تصویر را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید این بررسی را تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب خود تکرار نمایید. قصد ما این است که نشان هیستوگرام به سمت راست آن حرکت نماید و همچنین قله‌های بزرگ از پیکسل‌های روشن نداشته باشد.

تکنیک نوردهی به راست
تکنیک نوردهی به راست

در این صورت است که به بیشترین نوردهی دست خواهیم یافت؛ بدون اینکه بعضی از نقاط در اثر نوردهی زیاد بسوزند و از بین بروند. برای این کار می‌توانید از هشداردهنده دوربین استفاده کنید تا در صورت زیاد بودن مقدار نوردهی، شما را مطلع نمایند. تصاویری که با فرمت RAW ثبت شده‌اند، جزئیات بیشتری را در خود دارند اکثر دوربین‌های گران‌قیمت بازار توانایی نشان‌دادن هیستوگرام زنده را دارند که به شما در ثبت تصاویر با بهره‌گیری از تکنیک نوردهی به سمت راست در عکاسی، کمک می‌نمایند. با داشتن قابلیت هیستوگرام زنده دیگر نیازی به ثبت تصاویر و بررسی عکس‌ها نیست و می‌توانید تغییرات را به‌صورت زنده مشاهده نمایید.

پس از اینکه تصویر خود را با میزان نوردهی بیش از حد ثبت نمودید، می‌توانید از نرم‌افزارهای ویرایش استفاده نموده و آن‌طور که دلخواه شماست، آن را تنظیم نمایید. در انتها ما یک تصویر منظره ثبت شده با استفاده از تکنیک نوردهی به سمت راست در عکاسی خواهیم داشت.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *