روانشناسی انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

یکی از شاخصه های مهم در طراحی کاتالوگ استفاده از رنگ های مناسب است ، برای تشخیص رنگ مناسب با هر موضوع می باسیتی تاثیر هر رنگ بر مخاطب را بدانیم ، به این علم اصطلاحا روانشناسی رنگ گفته میشود که در اکثر صنایع تولیدی و طراحی البسه ، اشیاء و حتی سازه ها کاربرد دارد.

طبیعتا استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ موجب بازدهی بهتر ان در ذهن مخاطب خواهد شد.

در این مقاله میخواهیم درباره روانشناسیه رنگ و تاثیرات رنگ های مختلف بر ذهن مخاطب توضیحاتی را را خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

اهمیت توجه به روانشناسی رنگ در کاتالوگ

درعلم روانشناسی هریک از رنگ ها معنا و مفهوم خاصی را در ذهن مخاطب تداعی میکنند به همین خاطر است که بسیاری از برند های محبوب جهان علاوه بر لوگو تمرکز ویژه ای بر روی انتخاب رنگ منحصر به فرد خود دارند .

رنگ همانند هویت برند است و انتخاب درست آن موضوع مهمی در معقوله ی برندینگ میباشد ، به عنوان مثال هروقت نام شرکت Coca Cola  را میشنویم ناخوداگاه رنگ قرمز معروف این برند در ذهن ما نقش میبنند واین یکی از معجزات روانشناسی رنگ میباشد.

روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ
تاثیر رنگ طراحی کاتالوگ بر مغز انسان

استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ موجب ایجاد احساس بهتر و ترقیب مخاطب به مطالعه کاتالوگ ما میشود ، رنگ ها می توانند احساسات و افکار مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و معانی مختلفی را در ضمیر ناخودآگاه آن ها تداعی کنند.

تحقیقات نشان داده است که برخی از افراد تنها به دلیل رنگ های خاص، جذب یک برند و کاتالوگ می شوند. به همین سبب باید برای طراحی کاتالوگ از طراحان حرفه ای کمک گرفت. در ادامه مقاله به برسی انواع رنگ ها و تاثیر آن ها در کاتالوگ میپردازیم.

  • رنگ زرد

رنگ زرد از پر طرفدار ترین رنگ های کاربردی در طراحی کاتالوگ به شمار میرود . رنگ زرد نشاندهنده ی تمرکز و مثبت اندیشی است و به همین سبب اگر میخواهید مخاطب شما در زمان مطالعه ی کاتالوگ باز حس مثبت و تمرکز کافی برخوردار باشد ، باید از رنگ زرد استفاده نمایید .

  • رنگ آبی

به طور کلی رنگ آبی به طور کلی نشان دهنده ی اعتماد و آرامش است و همین دلیل بسیاری از طراحان را مجاب میکند تا در طرح روی جلد کاتالوگ از رنگ آبی به جهت انتقال حس آرامش به مخاطب استفاده نمایند.

  • رنگ قرمز

معمولا رنگ قرمز در کاتالوگ تداعی کننده هیجان و احساسات است. بنابراین اگر میخواهید حس انرژی و شور را در مخاطب برانگیزید از این رنگ استفاده نمایید.علاوه بر این رنگ قرمز به برجستگی و مورد توجه قرار گرفتن یک کلمه یا جمله در مطلب شما کمک میکند.

  • رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نماد ماجراجویی وخلاقیت است . همین دلیلیست بر محبوبیت این رنگ در بین طراحان کاتالوگ که شانس شما را برای مطالعه ی کاتالوگ توسط مخاطب بسیار بالا میبرد.

  • رنگ صورتی

رنگ صورتی در دسته بندی رنگ های آرامش بخش قرار میگیرد و نماد آسودگی و عشق است . بنابراین استفاده ا ز این رنگ چشم مخاطب را اذیت نکرده و باعث لذت خواننده خواهد شد.

  • رنگ مشکی

سرانجام به سراغ خاص ترین رنگ در میان طراحان کاتالوگ میرویم  رنگ مشکی ، که به جهت خاص بودن در بخش های خاصی از کاتالوگ مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ نشان دهنده ی قدرت، اعتبار، استحکام، نبوغ و …. می باشد. معمولا برای نوشتن متن از این رنگ استفاده میشود و در بعضی موارد تم کلی کاتالوگ ترکیب رنگ مشکی با سایر رنگ هاست .

  • رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت ، سرسبزی و ثروت است. کودکان ابتدا رنگ سبز را میشناسند زیرا لین رنگ ، ساده ترین رنگ برای پردازش مغز میباشد. بنابر این بسیتری از طراحان کاتالوگ از این رنگ در طرح های خود بهره میبرند .

  • رنگ بنفش

رنگ  بنفش فعالیت مغز در مواجهه با موقیت های غیرمنتظره را بهبود میبخشد و همچنین یکی از محبوب ترین رنگها در بین خانم هاست . این رنگ را میتوان نماد احترام ، شکوفایی و تخیل نامید .

روش های افزایش تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ

  1. استفاده از فونت مناسب موجب راحتی خواننده در مطالعه ی کاتالوگ خواهد شد
  2. انتخاب رنگ مکمل مناسب برای تصاویر ، پس زمینه و متن
  3. عدم تداخل رنگ لوگو با رنگ های مورد استفاده در کاتالوگ
  4. استفاده از رنگ های متناسب با سلیقه ی مخاطبان

تاثیر رنگ در میزان فروش محصول

رنگ های مختلف  قضاوت مخاطبان را تحت الشعاع خود قرار میدهد . در واقع این رنگ ها هستند که ابتدایی ترین تفاوت ها را در ذهن ما رقم میزنند.

بنابراین می‌تواند بر نحوه درک خریداران تأثیر بگذارد. آن هم به روش‌هایی که همیشه مشخص و شفاف نیستند. زیرا رنگ بیش از حد به تجربیات شخصی وابسته است.

پژوهش گران در تازه ترین تحقیقات خود دریافتند که بیش از 90% قضاوت های راجب محصول مربوط به رنگ آن میشود و 85% مصرف کنندگان به دلیل رنگ یک محصول ، آن را خریداری کرده اند .

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ ، معرفی رنگ های پر کاربرد و مورد استفاده ی هر یک از آن ها و روش های افزایش تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ پرداختیم .

این نکته را به یاد داشته باشید که هر کسب و کار  جامعه ی هدف  متفاوتی دارد و نمیتوان از یک ترکیب رنگ برای چند کسب و کار متفاوت استفاده کرد وهمچنین بهترین رنگ وجود ندارد  و بهترین رنگ ، رنگیست که مورد توجه مخاطب شما قرار بگیرد .

نمونه طراحی کاتالوگ در مدرن طرح !!

در این مقاله با روانشناسی رنگ ها در طراحی کاتالوگ آشنا شدید. برای مشاهده نمونه آثار طراحی کاتالوگ چاپ شده توسط مجموعه مدرن طرح، کلیک نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *