انواع کاتالوگ حرفه ای

کاتالوگ حرفه ای

مقدمه

انواع طراحی حرفه ای کاتالوگ ، دارای جزئیاتی هستند که مصرف کننده اهمیتی به آن نمی دهد اما برای کسب و کار ها و شرکت ها که کالا ها و خدمات را عرضه می کنند بسیار مهم می باشد.  در این مقاله به بررسی چرخه ی بین کاتالوگ دیجیتالی و چاپی ، نیاز های طراحی کاتالوگ محصولات و ظرافت در انواع کاتالوگ های حرفه ای می پردازیم .

 انواع طراحی حرفه ای کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یا بروشور به  اطلاعات جمع شده ای درباره ی محصولات و کالا گفته می شود  . که اغلب به صورت  یک دفترچه یا کتاب می باشد. اغلب مشاغل به منظور معرفی خدمات ارائه شده از بروشور تبلیغاتی استفاده می کنند . طراحی کاتالوگ یکی از مهم ترین المان ها در کاتالوگ تبلیغاتی می باشد .

همچنان یک کاتالوگ تبلیغاتی توسط دو المان طراحی و چاپ مورد سنجش قرار می گیرد. کوچکترین اشتباهی که  در این المان ها رخ دهد باعث کاهش کیفیت از نظر طراحی کاتالوگ می شود .

نیاز های طراحی حرفه ای کاتالوگ چیست؟

برای طراحی حرفه ای کاتالوگ نیاز به دانستن مواردی از قبیل :

  1. آگاهی از رنگ سازمانی و ترکیبی کاتالوگ
  2. آگاهی کامل از صنف شغلی
  3. مشخص نمودن تصاویر و متن
  4. مشخص نمودن قطع کاتالوگ
  5. مشخص نمودن تیراژ برای چاپ کاتالوگ

ویژگی انواع کاتالوگ حرفه ای چیست؟

طراحی  کاتالوگ و بروشور جز حساس ترین مراحل برای آماده سازی کاتالوگ می باشد . اصطلاحا طراحی مهم ترین رکن برای کاتالوگ می باشد . اگر شما تمام المان بندی یک کاتالوگ را به درستی انجام دهید اما طراحی خوبی برای آن نداشته باشید به نتیجه ی مطلوب خود نخواهید رسید.

در متن بالا متوجه شدیم که طراحی کاتالوگ بسیار مهم و سازنده می باشد اما زمانی محقق می شود که نقش و نگاری خوب توسط  متخصصان و کارشناسان گرافیک انجام شود و یک چارچوب و استاندارد کلی برای طراحی و چاپ کاتالوگ تعیین نمایند و آن را در دسترس علاقمندان بگذارند. اگر شما به عنوان شخصی که نیاز به ارائه ی خدمات  خود در قالب کاتالوگ تبلیغاتی نیاز دارید اما از نحوه ی آن اطلاعات دقیقی ندارید پیشنهاد می کنیم که تا آخر این مقاله در کنار ما باشید.

طراحی گرافیتی متناسب با جامعه هدف ، رعایت استاندارد های گرافیکی ، هارمونی رنگ در طراحی کاتالوگ ، انتخاب فونت مناسب ، تناسب المان ها و جزئیات طرح و چیدمان متن و محتوا از جمله مواردی هستند که با رعایت صحیح آن ها می توانید یک کاتالوگ زیبا و با کیفیت داشته باشید .

نکات ریز در  انواع کاتالوگ حرفه ای 

طراحی گرافیکی متناسب با جامعه هدف

اولین موردی که در در طراحی کاتالوگ به آن نیاز دارید طراحی گرافیکی مناسب می باشد. شما در این روش  باید آشنایی کامل با هدف های جامعه داشته باشید . طرح شما باید دارای گرافیکی  مطابق  با میزان نگرش افراد جامعه داشته باشد . در نتیجه شما باید جزئیات را با نظم بیشتری در کنار هم قرار دهید . همچنان در انتخاب فونت برای توضیح محصولات در کاتالوگ دقت کافی داشته باشید چرا که هرگونه سهل انگاری در آن باعث می شود که به خروجی مطلوبی نرسید.

رعایت استاندارد های گرافیکی

در هر گونه طراحی گرافیکی ما نیاز به رعایت استاندارد گرافیکی داریم . رعایت استاندارد های گرافیکی یکی از مهم ترین رکن های طراحی حرفه ای کاتالوگ می باشد . استاندارد گرافیکی انواع مختلفی از جمله هارمونی رنگ ، رعایت ریتم طراحی ،  چیدمان صحیح متن و محتوا و استفاده از گرافیک جذاب برای طراحی روی جلد می باشد. هر کدام از این ها به خودی خود جز المان ها مهم برای استاندارد گرافیکی می باشد و استفاده از آن ها کاتالوگ ایده آل شما را می سازد.

هارمونی رنگ در طراحی

هماهنگی و تناسب رنگ در طراحی کاتالوگ بسیار مهم بوده و توصیه ما به شما یادگیری ترکیب بندی رنگ ها و روانشناسی رنگ در این حوزه می باشد . توجه داشته باشید که عدم هماهنگی رنگ باعث آشفته سازی و نابسامانی در طراحی کاتالوگ شما می شود.

طراحی کاتالوگ زمانی خودش را نشان می دهد که از رنگ های استاندارد و طیف  مناسب از لحاظ گرافیکی استفاده شود . در صورت استفاده از این نکات ، باعث افزایش جذابیت کاتالوگ شده ، و دیگران را به مشاهده ی آن ترغیب می کند.

انتخاب فونت مناسب

یکی از محبوب ترین مواردی که به آن باید اشاره کرد استفاده از فونت های مناسب  و جذاب می باشد. انتخاب فونت مناسب دارای دو مزیت می باشد که اولین مورد خوانایی مطالب و محتوا می باشد . شما می توانید محتوا و توضیحات محصولات خود را جهت استفاده  و مخاطبانتان ارائه دهید.

دلیل دیگراز مزیت انتخاب فونت مناسب  ، ایجاد هارمونی گرافیکی است . شما با انتخاب فونت مناسب به خلاقیت و چارچوب هنری کاتالوگ می افزایید و باعث توجه بیشتر مخاطبان به آن می شوید .

جزئیات طرح و تناسب المان ها

تناسب طرح و المان ها باعث افزایش جذابیت در کاتالوگ ها می شود. توصیه می شود که طرح شما از لحاظ جزئیات و المان ها هماهنگی ویژه ای داشته باشد در غیر این صورت کاتالوگ شما ظاهری نامناسب و غیر متعادل دارد .

با وجود هماهنگی در اجزای طرح ، جذابیت و گیرایی کاتالوگ افزایش پیدا کرده و مشتریان مشتاق به دیدن کاتالوگ شما می شوند . در غیر این صورت هر چقدر میزان این تناسب بین اجزای طرح کاهش یابد ، نه تنها باعث جذب مخاطب نمی شود بلکه باعث ایجاد دافعه برای این ابزار تبلیغاتی است.

این موارد اطلاعاتی بود که به شما در طراحی کاتالوگ حرفه ای کمک می کند . در  ادامه به بررسی چرخه ی بین کاتالوگ چاپی و دیجیتالی می پردازیم.

شباهت و تفاوت در  انواع کاتالوگ حرفه ای چاپی و دیجیتالی

هدفی کلی از کاتالوگ ها چه دیجیتالی باشند چه چاپی و چه دیجیتالی ، معرفی و اطلاع رسانی درباره ی محصولات و کالا ها می باشد . این بزرگ ترین وجه اشتراک  برای این دو مورد می باشد . همچنان مواردی از جمله طراحی و ایجاد جذابیت های بصری و … برای هر دو حالت چاپی و دیجیتالی یکسان می باشد. بررسی تفاوت های این دو حالت است که دغدغه ی اصلی شرکت ها و کسب و کار ها بوده و در مرود هر یک توضیح کامل و جامعی می دهیم .

کاتالوگ چاپی 

از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های شرکت ها گران بودن کاتالوگ های چاپی است . به دلیل هزینه های بالای کاغذ و فرآیندهای آماده سازی ، کاتالوگ چاپی بسیار هزینه بردار است . مقدار تیراژ چاپی یک کاتالوگ با قیمت ان رابطه ی عکس دارد .

 به طوری که  هرچه تیراژ کار چاپی شما افزایش یابد ، قیمت تمام شده هر کاتالوگ کاهش می یابد و با ثابت بودن هزینه هایی مانند تهیه کلیشه و اجرت چاپ امری بدیهی است . مقدار تیراژ یک کاتالوگ یعنی اینکه شما به همان تعداد می توانید انتشار داشته باشید و با اتمام تیراژ باید مجدد با اهالی چاپ در مورد تجدید چاپ کاتالوگ خود تماس بگیرید.

از دومین موردی که باید در طراحی چاپ کاتالوگ به ان توجه کرد خطاهای جبران ناپذیر است . شاید برای شما اتفاق افتاده که پس از پرداخت هزینه های آماده سازی کاتالوگ ، متوجه ایرادات در آن ها باشید . این ایرادات می توانند شامل متن ، تصویر و … باشند که اصلاح آن ها کار پیچیده ای است و می تواند به کاتالوگ شما آسیب جدی وارد کند. در این مواقع هیچ جای جبرانی برای اصلاح آن نیست پس توصیه ما به شما استفاده از تیم با سابقه و دارای تجربه در این کار می باشد.

کیفیت کار کاتالوگ چاپی

گاهی نیز عدم کیفیت و وضوح رنگ ها در کاتالوگ چاپی از معایب چاپ کاتالوگ ها می باشد. در بسیاری از مواقع عدم آگاهی طراح ها از فرآیند چاپ باعث می‌شود که اختلاف زیادی بین رنگ ها در چاپ اتفاق بیفتد. اما این یک اصل مهم است که رنگ ها در دامنه CMYK به عنوان فرمول اصلی ساخت رنگ ها در چاپ با دامنه رنگی RGB به عنوان فرمول نمایش رنگ در صفحه نمایش بسیار متفاوت اند. دامنه رنگی RGB رنگ های شفاف و بسیار جذابی دارد و  رنگ ها در CMYK بسیار تخت و غیر شفاف دیده می‌شوند. این موضوع یکی از رموز اصلی بالاتر بودن رنگ ها و طرح ها در کاتالوگ های دیجیتالی است.

کاتالوگ های چاپی باعث می شود که مخاطب به طور مستقیم نتواند کاتالوگ ها را مشاهده و مورد بررسی قرار دهد . اما امروزه با پیشرفت کاتالوگ های دیجیتالی شما می توانید که در شبکه های مجازی ان ها را به اشتراک بگذارید و مخاطبان و بینندگان از آن بازدید کنند.

 جمع بندی  

در این نقش نامه قصد داشتیم به برخی از مهم ترین فاکتور های طراحی کاتالوگ ها بپردازیم . عمل کردن به این فاکتور ها می تواند به شما در طراحی حرفه ای کاتالوگ ها کمک کند و همچنان اطلاعات و ایده های کاربردی  به شما در جهت ویرایش کاتالوگ بدهند . امید واریم این مقاله برایتان سودمند باشد.

طراحی کاتالوگ در مدرن طرح !

در این مقاله با فرآیند طراحی و چاپ کاتالوگ آشنا شدید. جهت مشاهده نمونه کاتالوگ های برتر مجموعه مدرن طرح بر روی طراحی کاتالوگ کلیک نمایید. 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *